Jump to content

Ny på hjemmeladning. Veiledning på innkjøpt utstyr og kulevalg.


jaahn

Recommended Posts

Hei!
 

Fikk i helgen et sett fra min lokale børsemaker med litt veiledning fra en kompis som har en del erfaring. Fikk en innføring og har nå ladet mine 10 første patroner samt bestilt siste utgave av ladeboken 😃 Ble med noen natokuler og 44 grs Vihtavuori Krutt N-140. Dette kun for å komme i gang. I pakken fikk jeg følgende utstyr som skal brukes til å lade patroner for min Blaser R8 i 308win:


-Sierra .30 cal. 110 gr. FMJ (til trening og fuggel) litt usikker på hvor bra denne er ifht presisjon da jeg ikke finner mye info om den. Jakter primært skogsfugl i topp, rype og noe gås. Børsemakerens valg.

-Sako .30 cal. 150 gr./9,7 g. SuperHammerhead (til elg og rev)

-Hornady Universal Reloading Tray 50

-Hornady Powder Trickler

-Hornady LNL Die Bushin

-Hornady LNL Powder Measure

-Hornady 2-Die-Set

-Hornady LNL Powder Measure Stand

-Hornady LNL Classic Loader

-Hornady Handheld Priming Tool

-Hornady Chamfer / Deburring Tool

-Hornady One Shot Unique Case Lube

-Hornady G2 1500 Elec. Powder Scale 1500 gr

 

1. Hvilken kule ville dere brukt på fugl? Har hørt mye bra om speedhead til Sako og Norma sin jaktmatch.

Til elg føler jeg meg rimelig trygg på valget av kule, denne har jeg allerede kjøpt 100 av 😃

2. Jeg skal kun lade til meg selv. Er ikke aktiv skytter. Trenger jeg da en priming tool? Synes det funket bra å sette tennhetta inn i ladepressa.

3. Andre betraktninger?

4. Finnes det noen apper med tabeller for kruttmengde til di forskjellige kulene?

 

På forhånd takk!

 

6AA7CE33-8F2C-483C-976E-0FF7997CF9B8.jpeg

Edited by jaahn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig godt fornøyd med Lapua FMJ 123 grs, som går strålende i min Sauer 404 i .30-06.

150 grs Super Hammerhead bør gi brukbar fart i .308 Win og det er en god kule med kjerne loddet til mantelen. Men det er mange andre også. I testen til @moviken presterer Hornady Interbond bra, samt Woodleigh PP om du får tak i. 165 grs Norma Oryx er en god all round kule til storvilt, men kanskje vel lettekspanderende mht. elg.

Jeg synes en håndholdt tennhette-isetter (har RCBS sin) er gull, og den funker mye bedre enn isetteren på RCBS' énstasjons ladepresse. En annen fordel med dette verktøyet er at du kan ta det med i godstolen og sette i hetter mens du ser TV.

Krutt-drypper har jeg derimot aldri sett behov for. Hvis jeg er i OCD-modus eller skal lade maks-ladninger og vil ha ladningen nøyaktig på desimalet, tar jeg heller noen kruttkorn mellom fingrene og drypper i veieskåla til eksakt vekt.

Jeg mener VithaVouri har en ladeapp du kan laste ned på telefonen, hvis ikke finner du ladetabeller for mange patroner og kuler her. Tror Norma også har en, de har i hvert fall en grei hjemmeside med ladedata og en kulebanekalkulator.

 

Edit: På sikt kan det være aktuelt å investere i en hylsetrimmer, slik at du kan ta ned lengden på de hylsene som etter noen gangers omladning har strukket seg til over maks (51,2 mm for .308)

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker tennhetteverktøyet til pressa (Lee classic cast), og gjør operasjonen som siste del av bevegelsen ved hylsepressingen.
Lader ca. 2k patroner i året,hovedsaklig 6,5x55, og har aldri savnet egen tennhetteisetter selv om jeg har prøvd det.
For meg blir det kun en ekstra operasjon, men ser at folk har forskjellige vaner. 

Link to comment
Share on other sites

beaker skrev (6 timer siden):

 

Du TRENG det ikkje, men kjem raskt til å bli lei om du ikkje har det.  Men du har vel allereie det i lista di?

 

Jepp, men skulle etter plan bytte den i en bedre. Så lurte på om det var like greit å bytte den med noe kuler.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (4 timer siden):

Jeg er veldig godt fornøyd med Lapua FMJ 123 grs, som går strålende i min Sauer 404 i .30-06.

150 grs Super Hammerhead bør gi brukbar fart i .308 Win og det er en god kule med kjerne loddet til mantelen. Men det er mange andre også. I testen til @moviken presterer Hornady Interbond bra, samt Woodleigh PP om du får tak i. 165 grs Norma Oryx er en god all round kule til storvilt, men kanskje vel lettekspanderende mht. elg.

Jeg synes en håndholdt tennhette-isetter (har RCBS sin) er gull, og den funker mye bedre enn isetteren på RCBS' énstasjons ladepresse. En annen fordel med dette verktøyet er at du kan ta det med i godstolen og sette i hetter mens du ser TV.

Krutt-drypper har jeg derimot aldri sett behov for. Hvis jeg er i OCD-modus eller skal lade maks-ladninger og vil ha ladningen nøyaktig på desimalet, tar jeg heller noen kruttkorn mellom fingrene og drypper i veieskåla til eksakt vekt.

Jeg mener VithaVouri har en ladeapp du kan laste ned på telefonen, hvis ikke finner du ladetabeller for mange patroner og kuler her. Tror Norma også har en, de har i hvert fall en grei hjemmeside med ladedata og en kulebanekalkulator.

 

Edit: På sikt kan det være aktuelt å investere i en hylsetrimmer, slik at du kan ta ned lengden på de hylsene som etter noen gangers omladning har strukket seg til over maks (51,2 mm for .308)

Nydelig! Takker 😃

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Sølvrev skrev (På 21.3.2022 den 14.21):

Krutt-drypper har jeg derimot aldri sett behov for. Hvis jeg er i OCD-modus eller skal lade maks-ladninger og vil ha ladningen nøyaktig på desimalet, tar jeg heller noen kruttkorn mellom fingrene og drypper i veieskåla til eksakt vekt.

 

Tips.

Fyll ei tomhylse med krutt, "snurr" den mellom fingrene når du heller så triller et og et korn ut.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...