Jump to content

Jegerhirschfenger..? info..?


Leif V

Recommended Posts

hei, dette er kanskje ikke rett sted å spørre? Men det virker som det er endel kompetente og kunnskapsrike folk her, så jeg gir det et forsøk🙃

altså, jeg sitter igjen med noen blankvåpen etter min morfar, som jeg prøver å finne ut litt mer om..

som dette sverdet, kalt «Jegerhirschfenger»?
Eneste merkene som finns, er de som er preget i håndtaket (beklager terminologien);

 

•W•C•No•12 og et kronet merke som for meg ser ut til å være en hammer og sigd..???

(såvidt jeg har skjønt, C ‘en står for compagni…)

 

håper jeg fikk til dette med bildene og venter i spenning på om noen kan fortelle litt mer om dette..?

 

BC941087-863E-4345-B2E5-E501B5784D24.jpeg

2EAFC106-2259-4C3A-A8F6-049CBB504AFE.jpeg

D8E3F54B-CCC9-4545-AA37-E7CF0DACD0CE.jpeg

Edited by Leif V
Link to comment
Share on other sites

Dansk/norsk hirscfenger modell 1801. Muligens produsert ved Fredriksværk. Manga av dem laget med nedkappet grep fra 1750-pallasken. Ble også brukt som bajonett for blant annet jegerrifle M/1803. Da med en vinkel i stål ut fra overgang klinge/grep.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

W.C kan være Wærdalske Compagnie (Nordenfjeldske regiment).

Det kronede skjoldet er stemplet til Fredriksværk, benyttet ca 1792-1804 (DK).

 

Kilder: Hærmuseets årbok 1965 og Merkekatalog 1960. T. H Møller: Gamle danske militærvåpen. Kay S Nielsen: Danske blankvåben.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mange takk for svar, tezak!😃

så kult, hvis det «Wærdalske», er det samme som vi i dag kaller, Verdal (Trøndelag) så rimer det veldig godt geografisk, med plassen disse har hengt på de siste 50 åra!😄


Ooog, jeg oppdaget plutselig det kronede skjoldet til Fredriksværk på, eeeh, klingen..? (Sverdstålet) 

C00A61DC-B1EB-4181-9FFA-D730EBCE4AB7.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...