Jump to content

Brukte hagler og stål. Tommelfingerregler?


Mazeking

Recommended Posts

Nå kom endelig papirene fra politiet og jeg skal nå kjøpe min første hagle og vurderer da en eller annen rimelig OU bare for å komme i gang. Det er vel en fordel å da kjøpe en hagle som tåler stålhaggel. Er det noen måte man kan se eller kjapt vurdere om en brukt hagle på finn.no tåler stål?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Rugerdud said:

Tenker du stål som i leirdueammunisjon så alle hagler som er godkjente for røyksvakt krutt. Om du bruker 1/2 choke eller åpnere. Jaktammunisjon med stål så bør de være trykkgodkjent 1200 bar eller høyere(står under på pipene).

Hei. Blir nok kun lerdue først, men takk da vet jeg det om 1200 bar på løpet.

Link to comment
Share on other sites

Stål er etter min mening tricky, vil du være helt sikker må det være dette merket på løpene: 

 

6033DABD-258D-47D2-8276-65502F6D2676.jpeg.66d939f73731d7707047ac45371ea271.jpeg
 

Om ikke dette er på plass(som det ikke et på «eldre» hagler) ville jeg sjekka med en børsemaker for å være sikker;) Lykke til med handling:) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Mazeking said:

. Det er vel en fordel å da kjøpe en hagle som tåler stålhaggel. Er det noen måte man kan se eller kjapt vurdere om en brukt hagle på finn.no tåler stål?

Det er rimelig enkelt. "Alle" hagler som er nitrogodkjent- (produsert etter 1910-1930.. ich..) tåler moderne standard stålammunisjon- uansett trangboring.🙂 Standard stålammunisjon er laget etter normer beregnet for disse haglene. Det er så enkelt at en leser hva som står på patroneska. Kjøper du en gammel Merkel fra 1950 kan du trygt skyte leirduepatroner- og standard jaktammunisjon. Problemene kan dukke opp når du kjøper en børse fra 2010- og putter i den High Performance ammunisjon. Myten om stål lever godt- jeg har prøvd å forklare det meste i denne tråden: Les den tråden- og les på ammunisjonseska. Lykke til med "ny" børse. Du finner utrolig mye bra brukt på Finn. 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, asterix said:

Det er rimelig enkelt. "Alle" hagler som er nitrogodkjent- (produsert etter 1910-1930.. ich..) tåler moderne standard stålammunisjon- uansett trangboring.🙂 Standard stålammunisjon er laget etter normer beregnet for disse haglene. Det er så enkelt at en leser hva som står på patroneska. Kjøper du en gammel Merkel fra 1950 kan du trygt skyte leirduepatroner- og standard jaktammunisjon. Problemene kan dukke opp når du kjøper en børse fra 2010- og putter i den High Performance ammunisjon. Myten om stål lever godt- jeg har prøvd å forklare det meste i denne tråden: Les den tråden- og les på ammunisjonseska. Lykke til med "ny" børse. Du finner utrolig mye bra brukt på Finn. 

 

 

 

Takk! Jeg skal finlese den i kveld

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...