Jump to content

Drever søk


Dreverproblemer

Recommended Posts

Har en drever på ca 1,5 år med litt problemer med å få ut til å søke

 

Pleier å gå ut å sette meg ned på en plass og blir sittende noen timer på samme plass. Stort sett blir han sittende ved siden av meg eller holder seg innenfor 0-50m om ikke losen starter fra meg. Hva er det jeg gjør feil eller hva er det jeg kan gjøre for å få han lenger ut? Er det for sent å forbedre dette til høsten da han fyller 2 år? 

Edited by Dreverproblemer
Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å peke på en bestemt årsak til dette, men det kan se ut som hunden din har utviklet en form for separasjonsangst. Jeg oppfatter det slik at når den (han?) finner et ferskt spor som er tilstrekkelig interessant, "glemmer" han deg og loser i vei. Det kan muligens være en løsning å ha en medhjelper til å leke gjemmeleken. De fleste hunder elsker det! La medhjelperen (kone, barn, jaktkompis, etc.) gå å gjemme seg mens du holder bikkja. De første gangene bare 50-100 m unna, slik at han/hun kan rope eller fløyte på hunden. Når den så søker ut og finner medhjelperen må det vanke ros og godbit. Så roper/fløyter du hunden tilbake til deg igjen. Øk avstanden etter hvert som hunden utvikler større iver og sikkerhet i søket. Lykke til!  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (22 minutter siden):

Vanskelig å peke på en bestemt årsak til dette, men det kan se ut som hunden din har utviklet en form for separasjonsangst. Jeg oppfatter det slik at når den (han?) finner et ferskt spor som er tilstrekkelig interessant, "glemmer" han deg og loser i vei. Det kan muligens være en løsning å ha en medhjelper til å leke gjemmeleken. De fleste hunder elsker det! La medhjelperen (kone, barn, jaktkompis, etc.) gå å gjemme seg mens du holder bikkja. De første gangene bare 50-100 m unna, slik at han/hun kan rope eller fløyte på hunden. Når den så søker ut og finner medhjelperen må det vanke ros og godbit. Så roper/fløyter du hunden tilbake til deg igjen. Øk avstanden etter hvert som hunden utvikler større iver og sikkerhet i søket. Lykke til!  

 Hvordan fungerer dette i praksis? Separasjonsangst har slått meg tanken.. Om det har gått noen i forveien f.eks en post, så virker det ikke som han har noe problem med å løpe ut for å se hvem dette er for å så komme tilbake. Han finner alltid veien hjem igjen etter en los🤷‍♂️ Går han feks løs utendørs hjemme har han ingen problem med å stikke av🤷‍♂️ Virker som problemet kommer når jeg går å setter meg?

Link to comment
Share on other sites

Dreverproblemer skrev (22 minutter siden):

Om det har gått noen i forveien f.eks en post, så virker det ikke som han har noe problem med å løpe ut for å se hvem dette er for å så komme tilbake. Han finner alltid veien hjem igjen etter en los🤷‍♂️ Går han feks løs utendørs hjemme har han ingen problem med å stikke av🤷‍♂️ Virker som problemet kommer når jeg går å setter meg?

Om det har gått noen i forveien har han sporet til vedkommende å orientere seg etter, på returen sitt bakspor for å finne fram til deg. Samme som etter en los. Hjemme er det kjente og trygge omgivelser i nærområdet, og derfor lav risiko ved å stikke av. Øvelsen jeg skisserte bør skje i nye og fremmede omgivelser. Bruk ros og godbit for å forsterke at søket er ønsket atferd. Om det virker? Tja, det er i hvert fall verd et forsøk, tenker jeg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...