Jump to content

Presse og nødvendig utstyr til rifleammo


frankhovin

Recommended Posts

Jeg vil ha en ikke for dyr presse til cal. 223, 308 og 30-06. Da tenker jeg nok på en heller manuell en, som ikke bør være svindyr. Jeg har ikke behov for å lade store mengder på kort tid. Jeg har en liten Dillon Square Deal til pistolammo, og rifleløsningen kan Godt være enklere og mer manuell en denne.

 

Kan noen anbefale et rimelig og brukbart system? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tenker du enkeltstasjons, uten noe som helst automatikk og leamikk? Du kan lade helt utmerket ammo på en hvilken som helst enkeltstasjons presse som er stor nok til rifleammo, det tar bare litt tid. Selv har jeg en gammel Lee av billigste sort stående ved siden av en progressiv sak, skal jeg lade bare noen få skudd så går det raskere å bruke enkeltpressa enn å dille med å sette opp og finjustere den progressive.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Vargen said:

Tenker du enkeltstasjons, uten noe som helst automatikk og leamikk? Du kan lade helt utmerket ammo på en hvilken som helst enkeltstasjons presse som er stor nok til rifleammo, det tar bare litt tid. Selv har jeg en gammel Lee av billigste sort stående ved siden av en progressiv sak, skal jeg lade bare noen få skudd så går det raskere å bruke enkeltpressa enn å dille med å sette opp og finjustere den progressive.

 

Jeg tenkte utg.punktet på enstasjons. Men når jeg ser på f.eks. Lee Classic, som Chiefen.v-2 nevner over her, så virker det ikke som om det er så mye å spare sammenliknet med en som kan lade litt raskere?

 

Det er forøvrig ikke nødvendig å kunne lade mer enn kanskje 100 skudd i slengen, og kan godt ta to-tre timer.

Link to comment
Share on other sites

Billigst er vel Lee Challenger, den jeg har er gamle utgaven uten hurtigkobling til dier. De nye kan brukes med løse hurtigkobling er hvis du vil så du slipper å justere for hver gang, eller så kan du bare la den koblingen som følger med bli stående i pressa og bruke den som gammeldags enkeltstasjons.

 

Typisk Lee "billig dritt" følelse, men det virker og min er like hel etter over 20 år. Må bare ha litt araldit på enden av spaken slik at trekula sitter fast, og trekke til noen muttere...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...