Jump to content

Nybegynner, trenger litt info!


cona

Recommended Posts

Hei!

 

Har akkurat begynt med pistolskyting, og har noen spørsmål angående valg av våpen, samt eventuelt luftpistol til trening.

 

Har vært på skytetrening hvor vi blant annet fikk prøve en 9 mm. Jeg sleit med teknikken, dårlig skytestilling og hadde ikke riktig grep heller - men det var i det minste veldig moro. :)

 

Når tiden er inne for at jeg skal kjøpe egen pistol har jeg sett litt på denne, pga gode reviews:
https://www.pvas.no/vaapen/haandvaapen/beretta-92x-performance-9mm

 

Er det noen som har noen formening om det her er en grei 9mm for en fersk skytter? Famler litt i blinde her, mye ny info å ta innover seg. Hvilken pistol man til slutt går for vil vel kanskje også påvirkes litt av preferanser man finner ut av underveis..

 

Har skjønt at det er behov for litt ekstra trening, hvertfall. Tenkte å skaffe meg en luftpistol inntil jeg kan kjøpe egen. Her er det hovedsakelig luftpistol med blowback som gjelder, om jeg har skjønt riktig?

Har kikket litt rundt - kan det her være en grei luftpistol for trening?

https://www.game-on.no/products/sig-sauer---x-five-luftpistol-45mm-pellets---slv

 

Takker for svar!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dra på klubbtreninger og se om du ikke får prøve litt av hvert, det er i utgangspunktet ikke helt enkelt å anbefale noe sånn helt ut av det blå. Jeg har prøvd 92 et par ganger og det er ikke noe for meg, men kompis som eier en er godt fornøyd.
Det spørs også litt hva man er ute etter, kose seg på feltstevner eller jakte på toppresultat. CZ Shadow 1 og 2 blir nok aldri helt feil, selv er jeg veldig partisk mot 1911. 
Noe slikt som en Pardini GT9 eller Sig P210 er vel fort hakket opp om man vil ha det litt mer "seriøst".

Er også viktig å nevne at du kan ikke kjøpe deg til en seier, men du kan veldig fort kjøpe deg et handicap, du må finne noe som er forholdsvis bra men som passer deg. Som nhd sier, se litt på hva alle andre bruker, det er ofte klare trender, også se hva som føles mest i dine hender. Det er fort gjort å kjøpe noe som er kult, men det er også veldig lite kult når man finner ut at det ikke er noe godt våpen eller at det kanskje ikke var det helt rette for deg.

 

Hva luftpistol angår så vil jeg mye heller anbefale noe mer i retningen av en konkurransepistol. Det blir aldri fullverdig trening for grovkaliber, derimot er det god trening for siktebilde, pusteteknikk, avtrekk og egentlig alt det grunnleggende. Det er ekstremt billig trening og etter min mening overraskende gøy.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, nhd said:

Jeg ville styrt unna Berettaen. 9mm brukes mest i feltskyting. Dra på stevner og se hva de fleste bruker. Det er en grunn for at det er slik. 

Må absolutt si meg enig med nhd og vass. Man kan fort kjøpe seg et handikapp, og når det gjelder Beretta 92, så synes jeg dette var pistol for spesielt intersserte... Særdeles hardt avtrekk både i SA og DA, en Shadow pleier ofte å være en grei joker for mange, billig brukt, brukbart avtrekk.

Som vass sier, prøv MYE! Spør på banen og konkurranser, de fleste er ofte glade for å vise og prate om. 

 

Når det gjelder luft, ville jeg sett på ting langt dyrere enn man først tenker. Dette for å hovedsaklig trene avtrekk, og da må man endel opp i pris for å få noe som er såpass godt at man får godt utbytte av dette. Se da gjerne på brukt, her er det mye penger å spare.
På 15m bør alt ligge i svarten på luftskive.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Razorback said:

Må absolutt si meg enig med nhd og vass. Man kan fort kjøpe seg et handikapp, og når det gjelder Beretta 92, så synes jeg dette var pistol for spesielt intersserte... Særdeles hardt avtrekk både i SA og DA, en Shadow pleier ofte å være en grei joker for mange, billig brukt, brukbart avtrekk

Også enig. Kul pistol med 80talls preg (Lethal Weapon, Die Hard, osv) men avtrekket var ganskje kjipt.

 

Som sagt, en mye bedre, billigere DA/SA 9mm er Shadow.

Link to comment
Share on other sites

Noen kjappe innspill fra en blodfersk Beretta 92X Performance-eier. Jeg er i tillegg er totalt grønn på pistoler, og har på ingen måter erfaringen som de før meg. Sånn, da var disclaimeren på plass. :)

 

Da jeg startet opp med sikkerhetskurset hadde jeg det for meg at jeg måtte ha en Beretta 92FS. Skuffelsen var selvfølgelig stor da jeg etter hvert skjønte at mange hadde mye negativt å si om den. Greit nok at jeg likte designen, men jeg orket ikke tanken på en pistol som "det ikke gikkk an å treffe med". Så jeg startet med å titte på andre modeller, og ble gjort oppmerksom på 92X Performance. Kunne den være i pose og sekk? Jeg leste mange tester, og prøveholdt diverse. For min del endte det med kjøp. Kanskje jeg angrer på sikt, det skal jeg ikke utelukke, men enn så lenge storkoser jeg meg. Det er i hvert fall ikke pistolen det står på!

 

Så det koker kanskje ned til hva målet ditt er? Jeg skal kose meg med hobbyen, det å få en Beretta 92-noe betydde en god del for meg, det å toppe resultatlistene har jeg ingen store planer om.

 

Alle dere erfarne som har testet Beretta 92 i en eller annen variant. Hvilken variant har dere testet? For om jeg ikke har misforstått kraftig er det et annet avtrekk på 92X Performance sammenlignet med f.eks 92FS. :)

Link to comment
Share on other sites

Må først kopiere inn innlegget jeg hadde i en annen tråd:
"Jeg klarte aldri å bli helt fortrolig med 9 mm før jeg en vakker sommerdag fikk prøve en skytekompis sin Shadow2. Det var som om jeg skulle vært født med pistolen i hånda, slik som med skia på beina. Jeg søkte sporenstreks, og etter sporenstreks pluss et halvt års behandlingstid ble jeg eier av en maken. Dette er en 3-4 år og rundt 3000 skudd siden, og jeg smiler like bredt ennå. 
Poenget mitt er ikke at Shadow2 er noe bedre enn alt annet, men at det som passer en ikke nødvendigvis passer en annen. Prøv mest mulig og kjøp noe som er rimelig kurant. Tror at de fleste, i likhet med meg, blir litt kry når noen vil fikle med og prøve våpnene våre".
Og i tillegg til dette vil jeg si at for mange av oss er det viktig å ha våpen som vi trives med og er fortrolige med. Jeg kan være kjempefornøyd med fire niere og en åtter, mens hen på naboblinken kan være misfornøyd med fire tiere og en nier. Vi er mange som har dette som en flott hobby uten andre ambisjoner enn å kose oss sammen med gode kam(m)erater og stort sett treffe pappen. Vi er mange som har holdt ut dette i årevis uten å være innehaver av blodtrimma "rørtenger". Noen må fylle lista nedenfra og opp også, og vi er fremdeles mange som trives med det. Så min bottom line blir: Kjøp noe du liker, skyt mye og drit i om det blir niere eller tiere, men; det er kjipt å ikke treffe pappen - så det må være noe med en viss kvalitet.

Edited by Hombre
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

RBW skrev (15 timer siden):

Alle dere erfarne som har testet Beretta 92 i en eller annen variant. Hvilken variant har dere testet? For om jeg ikke har misforstått kraftig er det et annet avtrekk på 92X Performance sammenlignet med f.eks 92FS. :)

 

Beretta 92X Performance er som natt og dag sammenlignet med en eldre "tjenestemodell" som mange her nok tenker på. Denne er  "tunet" for dynamisk skyting og har et fint single action-avtrekk. Double action er langt, men slettes ikke mye verre enn en Shadow 2 ut av boksen. Har prøvd den ved flere anledninger og synes denne var veldig god og samler fint. Vekten gir lite rekyl, også. Definitivt et alternativ til CZ Shadow 2 (som jeg selv skyter). Et annet (dyrt) Beretta 92-alternativ med et nydelig avtrekk hos 2Alfa her:

 

https://www.2alfa.no/langdon-tactical-92-elite-ltt-with-trigger-job-and-np3.html

Edited by Breiðisjor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/10/2022 at 10:33 PM, cona said:

Har akkurat begynt med pistolskyting, og har noen spørsmål angående valg av våpen

Vent til det nærmer seg de 6 månedene og du har fått nok "erfaring" og prøvd litt forskjellig før du finner ut av hva du handler.

Stort sett alle reviews du finner på nett er regelrett verdiløse og består av amerikanere som først snakker i 15 minutter om bestemora til våpendesigneren og deretter så skytes det på maks 5-10 meter hvor "great grouping" er om de treffer med 10 av 15 skudd på skiva.

 

Det viktigste du kjøper deg er en god 22 pistol (billigste og greieste er vel en brukt GSP) og om økonomien strekker til, slår ingenting en Sig P210 i 9mm til militær.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...