Jump to content

Induksjons gløder.


Projectjeger

Recommended Posts

Hei! Jeg holder på å prøve meg frem med å lage en hylsegløder med elektronikk.

Målet er å få en jevn glødeprossess med et nøyaktig tidsintervall pr hylse. 

 

Er det noen andre som har prøvd dette?

 

Så langt har jeg testet med 12v og får ikke nok effekt til å gløde messing.

Stål går som det griner.

 

Neste trinn har jeg tenkt å forsøke med 24v.

Link to comment
Share on other sites

Har en 24v utgave liggende. Har testet den på hylser og har ingen problemer med å få de glødende. Har forøvrig ikke fullført prosjektet og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Forlokkende med induksjon men funker bra med gass også;)

Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (17 timer siden):

Har en 24v utgave liggende. Har testet den på hylser og har ingen problemer med å få de glødende. Har forøvrig ikke fullført prosjektet og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Forlokkende med induksjon men funker bra med gass også;)

Si fra om du vil kvitte deg med den. Jeg kan være intr.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
tussehaugen skrev (38 minutter siden):

Det var min tanke også, umagnetisk metall og induksjonsvarme. 

Ikke la deg lure av at induksjonstopper må ha magnetiske kokekar. Induksjonstopper hadde virket på aluminiumskjeler også, men da ville fort vekk like mye effekt blitt til varme inne i koketoppen som i kjelen. Det er den ikke bygget for, så for å sørge for at den ikke starter med aluminiumskjeler, er de laget slik at de først starter om materialet er magnetisk. 
 

Ingen magnetiske materialer leder strøm spesielt godt, sammenliknet med kobber og aluminium. 

Link to comment
Share on other sites

Nja. Var vel ikkje basert på husholdningsprodukter eg bygger min teori på :-D

Har yrke innen energiforsyning og med termografi så visualiseres varmeutvikling på grunn av hysterese i ulike materialer meget godt. Frekvens og flux vil har påvirking på alle metaller, vi bruker derfor mykje alu og syrefast for å minimere hysterese der magnetfeltene er store. Umulig er det ikkje å gløde messing med induksjon, det finnes bare så mykje enklere og rimeligere teknikker...

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (3 timer siden):

det finnes bare så mykje enklere og rimeligere teknikker.

Egentlig ikke. Det er bare et spørsmål om riktig design.


Induksjonsoppvarming er ikke avhengig av varmetransport, varmer arbeidsstykket direkte, og tvers igjennom samtidig (ved rett frekvens), og er meget effektivt - og presist. Ikke at jeg sier de små DIY-gløderne er effektive, men industrielle induksjonsovner er. Og man smelter de fleste metaller, og varmer grafitt så varmt man vil. Jeg har varmet en grafittbit på rundt en kg til 2000°C på 2 minutter, og koks til 3500 (var et uhell, skulle bare til 3300...)
 

Induksjonsoppvarming bygger på hysterese som du sier - men det bygger også på frekvens og på resonnans. En vikling feil på spolen, feil kapasitans ( iforhold til det som skal varmes), og effektiviteten er nær null. Kommersielle varmere/ ovner kobler kondensatorer inn og ut for å oppnå resonnans mellom spole og arbeidsstykke. Moderne utstyr kan variere frekvensen - koketopper baserer seg på at arbeidsstykket er magnetisk, og resten er gitt. De kunne varmet aluminium - men måtte da hatt et annet design.


600kW induksjonsovn - morsomt leketøy.

 IMG_6448.jpeg.ed0af8c8eacff3a430d208c3a65ccbad.jpeg

K

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (5 timer siden):

 

Induksjonsoppvarming bygger på hysterese som du sier - men


Det største bidraget er Eddie-strømmer, ikke magnetisk hysterese, selv i magnetiske materialer. I messing, er det ingen magnetisk hysterese. 
 

Men, jeg antar at misforståelsen kommer fra at jernkjerner i transformatorer blir varme, selv om de er laget av f.eks laminert blikk slik at man minimaliserer eddistrømmene. Da blir nok det største bidraget magnetisk hysterese.  

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 timer siden):

De kunne varmet aluminium - men måtte da hatt et annet design.

 I utgangspunktet er det vanskelig å varme metaller som leder strøm godt. Når man skal varme kobber, så leder jo materialet like godt som viklingene i spolen man bruker til å indusere strøm. I det tilfellet varmer man da opp spolen med ca like mye effekt som arbeidsstykket.  

 

Heldigvis er naturen på vår side, så om man kjøler spolen, f.eks med vann, slik at den ikke blir varm, så beholder man den gode elektriske ledningsevnen, men arbeidsstykket blir varmere slik at ledningsevnen her blir raskt mye dårligere, slik at etter kort tid havner mesteparten av effekten her, slik man ønsker. 

 

Vannkjøling er selvsagt lite aktuelt for kjøkkenbruk, da man ikke akkurat skal gløde stekepanna. Man ønsker ikke å bruke halve effekten til spillvarme, men i industrien er denne spillvarmen liten, og bare et problem i starten. Selv kobber leder ganske dårlig når det er rødglødende.

 

 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 time siden):

Når man skal varme kobber,

Flere viklinger på spolen er ofte brukt i ovner som er laget for å smelte kobber.

 

amatør skrev (1 time siden):

Man ønsker ikke å bruke halve effekten til spillvarme, men i industrien er denne spillvarmen liten, og bare et problem i starten

I våre ovner (20kW-1MW) går 25- 40% av energien til å varme kjølevann. Oppvarmingen av kjølevann er en kombinasjon av elektrisk motstand i spolen, og varmeledning gjennom foringen som isolerer arbeidsstykke/ digel/ smelte fra spolen.
Det kan jo nevnes at det fins induksjonsovner (ISM, Skull Induction Melting) der man fryser metallet man smelter direkte på kobberet, man får da et millimetertykt frosset lag på kobberfingrene (vannkjølte) som holder f.eks. ei smelte av titan. "Its a very efficient water heater", som selgeren sa...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...