Jump to content

A-tec slitasje normalt?


Østledningen

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle sjekke her for erfaringens sin del før jeg kontakter forhandler

 

For 8 månder siden kjøpte jeg meg en tikka t3x 6,5x55 med en A-tec H2 demper.

 

Rifla har gått ca 700 skudd

Og demperen ca 70-100 max.

 

Demperen har alltid vært skrudd av etter skyting. Dratt gjennom med messingbørste etter ca 20 skudd og vært demontert og renset med balistol og myk medsingbørste 3 ganger.  Pent behandlet i mine øyne.

 

I dag under demontering ser jeg denne slitasjen ved flere av "elementene" som kan skrues av.

20220307_144536.jpg.8f188727a737d7956480f6d51431a437.jpg

En errodering og slitasje gjennom hele.

 

Er dette normalt?

 

Til sammenligning har jeg en 22lr med en rimelig a-tec dember som har skutt sikkert ca 10000 skudd nærmest uten rens og demontering (arvet) den har null og nada av samme slitasje.

 

Hva syntes dere etter 70-100 skudd og normalt vedlikehold?

Link to comment
Share on other sites

Har samme demper som aldri har vært renset eller demontert før nå. Måtte ta den fra vær andre for og se inni den nå når jeg så dette innlegget. Det ser helt fint ut. Den er tre år gammel og sikkert skutt 4-500 skudd gjennom. Har kun sprayet inn lit Biltema multispray fra tid til annen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror kombinasjonen av nedsliping av overflatebelegget på aluminiumen(messingbørste) og kjemikalier og krutt, er verre. Har lest om alu dempere med dårlig overflatebehandling der dette skjer(ikke atec). Merk at dette er høyt oppe på synseskalaen

Link to comment
Share on other sites

Har heller aldri pusset eller rengjort demper ( brukes kun til jakt). Finnes det etterrettlig informasjon som viser at det øker ytelse og/ eller levetid I tradisjonelle konstruksjoner (uten nettpakking)? Demperen får jo en «rengjøringsblåst» på 500-600 bar for hvert skudd. 

Link to comment
Share on other sites

Har nå aldri praktisert noen form for pussing av mine dempere og det er nå vel 30 år siden jeg fikk min første demper. Har heller aldri opplevd problemer med noen av mine dempere. Vil vel tro at om en går løs på de med messingbørste fjerner man elokseringen og blottlegger aluminiumen for tæring.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Bare for å presisere her har jeg absolutt ikke vært hardhent med den. Undersize myk messingbørste bare for å dra igjennom om jeg ser noen små avleiringer. Bokstavelig talt vært dratt igjennom 3 ganger frem og tilbake.   Tipper den har vært 3 ganger på skytebanen og skutt 2 skudd på jakt. Demontert og smurt med balistol som sagt. 

 

Skal også sies at det finnes tæring innvendig til og med der jeg ikke har vært fysisk og "pusset".

 

Også kun 70-100 skudd?

 

Jeg vet ikke hva som er bransjenormen her, men jeg kan litt om legeringer fra utdannelsen min, og dette kan umulig være den mest optimale legeringen for bruken.

 

A-tec er kontaktet, skal holde dere oppdatert.

Edited by Østledningen
Link to comment
Share on other sites

Blaffene på lyddemperen slites av ei blanding av varme gasser, tæring men mest av alt uforbrente kruttkorn som virker som sandblåsing.

 

Levetiden på slike dempere vil derfor variere med mengden krutt i patrona, og kor god forbrenning du har. 

 

Etter å ha brukt aludempere mange år, ser eg no på som ein stor fordel å ha blaffene i titan eller stål.

Derfor er Svemko dempere min favoritt i dag.

Har opplevd mange ganger at aludempere som har vore oppbevart ei stund "gror igjen" av irr/tæring.

Kor mykje dette påvirker treffpunktet er eg usikker på, men det er noko eg synest ikkje føles bra ut.

 

Edited by Terje338
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Om en tenker at uforbrent krutt er det som sliter mest vil jo løpslengden spille en stor rolle her. kan sikkert stemme jeg har ikke brukt mine lyddempere på løp under 56 cm og de har jo holt bra. Kanskje ikke så rart at dette skjer når en ser forskjellen på munnungsflammen på et langt og et kort løp.

Link to comment
Share on other sites

Uforbrente kruttkorn ut av høytrykks flaskepatroner? Er det en realitet? Om noe av kruttet fyker ut uten å antennes er det iaf ikke mye vits i å drive å veie på tidels grains. Jeg har jo observert uforbrente rester i lavtrykkspatroner (pistol), og gjerne med lette ladninger, men aldri i patroner som feks  .308W ell med "normale" ladninger og krutt. Kan ikke erindre å ha observert "gnistregn" som følge av brennende kruttkorn utenfor pipa heller, ikke som jeg husker iaf. Om løpet er kort eller langt har noe å si for munningstrykk, men kruttet er vel godt og vel antent 20-30 cm fram i løpet.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Etter en kjapp prat med en hyggelig kar fra a-tec som kanskje ikke var veldig overbevisende viser det seg at dette var å forvente.

 

Og om han ga meg nye moduler, så forventet han at akkurat det samme skulle skje med disse. Det skulle ikke påvirke nøyaktighet, og var sånn det var å lage dempere i aluminium.  H2 demperen hadde vistnok blitt testet med 28k skudd før den hadde blitt godkjent, så dette var ikke noe problem.

 

Kynisk og lite imponert som jeg er. Denne kommer jeg til å prøve å reklamere på hos butikken jeg kjøpte den hos.

 

Hvis ikke det funker blir den solgt på finn slik at jeg kan kjøpe meg en skikkelig demper. Dette er jo tross alt "normal" slitasje.

 

Hilsen irritert mann.... kan ikke bare bedrifter lage ting som er skikkelig bra.....

Link to comment
Share on other sites

Skjønner heller ikke helt problemet, men bildet er ikke skarpt nok til å se skikkelig hva som eventuelt skulle være unormal slitasje.

 

Ingen dempere ser nye ut inni etter noen skudd, slik er det bare. Så lenge den fremdeles demper lyden og det ikke påvirker treffpunkt har jeg litt problemer med å forstå at noe skulle være galt.

Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (På 7.3.2022 den 21.27):

ser jeg denne slitasjen ved flere av "elementene" som kan skrues av.

 

Mulig bildet lyver, men ærlig talt, så ser jeg bare avleiring, ikke slitasje.

Aldri pusset en demper, utenom en heldempet salong (hvor det er nødvendig). Tenk på demperen som riflas rasshøl. Litt lyd uansett hvor mye man kniper. Noe dritt blir sittende igjen. 

 

Skulle den vært blank etter noen skudd? 

 

 

🇺🇦

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

Der ser man at noe ser unormalt ut ja, det så vi ikke på det første bildet.

 

Ser jeg riktig her, at det er slitasje/skader bare på deler av omkretsen mens kanten av hullet er helt uskadd andre steder? I så fall tyder det på noe annet enn erosjon fra kruttgass og partikler, som skulle være jevnt fordelt. Skjeve gjenger, skutt med løs demper? 

Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (1 minutt siden):

Det var bedre bilder ja. 

Merket du noe på presisjon? Kan kula ha subbet noen/alle modulene? 

 

 

 

 

🇺🇦

Kula har ikke subbet noen av modulene. Dette er målt gjennom løpet med solid stang, og demperen er 100% rett og har riktig klaring for skuddene som kommer dens vei.

 

Jeg skal ikke med sikkerhet si at det er demperen sin skyld, men til forskjell da rifla kun hadde gått 200 skudd (30 i demperen) så går nå skuddene nede til høyre. Ca 10cm ned og 10cm høyre på 100m. Dette med lapua scenar 123gr 920m/s.

 

(Rifla har nå gått ca 600 skudd (70-100 gjennom demper))

 

Dette ble kompensert for før siste jaktfelt-skyting med kikkert, men var noe jeg beit meg merke i.   

 

Jeg vet dog ikke om dette er demperen eller andre faktorer.

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (1 minutt siden):

Der ser man at noe ser unormalt ut ja, det så vi ikke på det første bildet.

 

Ser jeg riktig her, at det er slitasje/skader bare på deler av omkretsen mens kanten av hullet er helt uskadd andre steder? I så fall tyder det på noe annet enn erosjon fra kruttgass og partikler, som skulle være jevnt fordelt. Skjeve gjenger, skutt med løs demper? 

Ikke skjeve gjenger eller løs demper desverre. Er påpasselig med å sjekke demper etter noen skudd. Uansett skal det ganske mange runder til før demperen blir "skjev".  Samtidig har jeg skjekket at demperen er 100% rett da montert på rifla. Alt ok, og gjenget fra fabrikk!

Link to comment
Share on other sites

Merkelig da at slitasjen ikke er jevn rundt hele hullet, som en skulle forventet hvis ikke noe hardt sneier borti der.

 

Ikke noe annet merkelig som har skjedd underveis, hylser som har sprukket i halsen eller noe annet som kunne ha sendt messingfragmenter ut munningen?

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (20 minutter siden):

Merkelig da at slitasjen ikke er jevn rundt hele hullet, som en skulle forventet hvis ikke noe hardt sneier borti der.

 

Ikke noe annet merkelig som har skjedd underveis, hylser som har sprukket i halsen eller noe annet som kunne ha sendt messingfragmenter ut munningen?

Ikke meg bekjent. Tar vare på alle hylsene mtp fremtidig lading, og har heller ikke hatt noen skudd pdd som har gått "veldig rart" på blinken. Har ikke oppdaget noe.

Edited by Østledningen
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Kan det være at anodiseringen har blitt slitt vekk når du pusset demperen? Det er en overflatebehandling som forbedrer et metalls beskyttelse mot korrosjon, og er mye brukt på aluminium. Prosessen foregår ved at metallet oksideres i en syreelektrolytt slik at man oppnår en hard og tykkere oksid som tåler slitasje bedre og gir beskyttelse. Ubehandlet aluminium har liten motstand mot korrosjon, det hvite oksidlaget som dannes er svært porøst og blåses nok vekk hver gang du skyter.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...