Jump to content

Import av Sig Sauer pistol


Groppe

Recommended Posts

Fant en Sig 9mm jeg er på jakt etter hos forhandler i Sverige. 

Forhandler sier derimot at Sig ikke tillater han å selge dette våpenet til Norge ref. Sig's eksportforbud.

Jeg er forsåvidt kjent med dette forbudet, men det har aldri vært et problem, dvs norske forhandlere har jo hele denne tiden importert og solgt disse våpnene som normalt frem til fabrikken stengte.

 

Spørsmålet er om det er noen her som har noen tips\triks for å få kjøpt dette våpenet. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det er vel neppe aktuelt lenger, men mange forhandlere gjemmer seg bak slikt for å slippe papirmøljen som følger med salg til utlandet. Det er ikke nok med din tillatelse, for det skal til en tillatelse til eksport fra Inspektionen för Strategiska Produkter, som han må rote med. Ellers er det slik i Europa at en selger i hvert fall for vanlige produkter ikke har lov å nekte salg til utlendinger, og produsenten kan heller ikke stille slike krav. Du har rett til å kjøpe våpen i Sverige, men det er altså ekstra byråkrati som gjør at selgeren bare trekker dette, om enn falske, kortet. Det er likedant for andre land i Europa (og USA).
Om selgeren ikke har lyst til å selge til deg er det bare å gi opp og lete på bruktmarkedet eller noe annet sted og håpe at du finner en mer fleksibel selger.

Link to comment
Share on other sites

Er 3 grunner som jeg kommer på at forhandler ikke vil selge på eksport.

 

Har selger importert våpenet selv fra USA så har han i 99% av tilfellene bekreftet ovenfor amerikanske myndigheter at våpenet ikke skal eksporteres men selges kun innenlands.

 

Det kan hende at svenske Sig Sauer importøren har en forhandlerkontrakt som butikken har skrevet under, hvor det står at Sig Sauer produkter ikke kan eksporteres.

 

Butikken gidder ikke styret.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...