Jump to content

Slaktekniver


Jaktfrue

Recommended Posts

Hei. 
 

Jaktfrue her, som trenger råd fra erfarne jegere. 
 

Jeg lurer på om noen av dere kan anbefale slaktekniv. Det skal være gave til min flotte mann. Men jeg ser ikke forskjell på brødkniv og slakte kniv, så jeg er på dypt vann, he he. 
 

Er det noen av dere som kan hjelpe meg med anbefaling? 
 

Tusen takk for hjelpen. 
 

hilsen Jaktfrue

Link to comment
Share on other sites

For å komplisere det litt ekstra:wink: så får jeg stille følgende spørsmål. Hva slags slaktekniv?

 

Skal den brukes til vomming i felt, flåing, oppstykking, eller duge litt til det meste? Hva slags vilt skal den (primært) brukes på?

 

Som du skjønner, så kan det være nesten like stor forskjell på en slaktekniv og en slaktekniv, som på en slaktekniv og en brødkniv.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Som sagt fra forrige taler over, man bør ha et sett med forskjellige kniver til de forskjellige delene av slakteprosessen (vomming/flåing/partering/trimming osv). 

 

Øyo sitt slaktesett med 4 kniver er helt ok - gitt at man klarer å holde knivene skarpe. Selges på XXL og Felleskjøpet. 

 

Jeg syns spesielt at utbeiningskniven / filetkniven bør være av bra kvalitet, f.eks til trimming av ytrefileten eller for å skjære ut bryststykker fra fugl. Victorinox har gode utbeiningskniver. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

SteinarBM skrev (1 time siden):

Som sagt fra forrige taler over, man bør ha et sett med forskjellige kniver til de forskjellige delene av slakteprosessen (vomming/flåing/partering/trimming osv). 

 

Øyo sitt slaktesett med 4 kniver er helt ok - gitt at man klarer å holde knivene skarpe. Selges på XXL og Felleskjøpet. 

 

Jeg syns spesielt at utbeiningskniven / filetkniven bør være av bra kvalitet, f.eks til trimming av ytrefileten eller for å skjære ut bryststykker fra fugl. Victorinox har gode utbeiningskniver. 


 

 

jeg forstår. Så mulig ett sett ville vært det beste. Evt kjøpe forskjellige kniver til hver aktivitet😊

 

Så flott😊

Link to comment
Share on other sites

Jeffery skrev (1 time siden):

For å komplisere det litt ekstra:wink: så får jeg stille følgende spørsmål. Hva slags slaktekniv?

 

Skal den brukes til vomming i felt, flåing, oppstykking, eller duge litt til det meste? Hva slags vilt skal den (primært) brukes på?

 

Som du skjønner, så kan det være nesten like stor forskjell på en slaktekniv og en slaktekniv, som på en slaktekniv og en brødkniv.

Skjønner at ting er litt mere komplisert en jeg tenkte ja.

 

tenker kanskje en kniv som duger til partering av dyr, det er mest rådyr og reinsdyr det går i. 

Link to comment
Share on other sites

Altså ikke jaktkniv, som bæres med på jakt for å vomme og evt flå dyret, men kniv for utbeining, partering og trimming?

Om du søker på utbeiningskniv på nettet vil du finne mange (nett)butikker som leverer slike. Feks her; https://www.beverensport.no/categories/utbeiningskniver. Det er alltid greit å ha et par, tre slike når en holder på med behandling av slakt, så hvorfor ikke kjøpe alle tre sammen med et skjerpestål (fin), evt settet som er nevnt over her.

Link to comment
Share on other sites

Når TS skriver slaktekniv oppfatter jeg det handler om kniv(er) til nedskjæring og utbeining (slakting) av en viltskrott. Jeg har et slaktesett fra Frost (tror det er dette som har skiftet navn) som inneholder skjerpestål, en buet kjøttkniv samt en filét-/utbeiningskniv. Disse knivene holder veldig godt på eggen når de først er satt opp. Mange ulike sett på markedet, det fra Øyo er sikkert bra. Bare ikke velg de absolutt billigste. Og @Jaktfrue, jeg tenker din flotte mann blir begeistret for omtanken uansett. 

Edited by Sølvrev
Lagt til lenke
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...