Jump to content

Erverv av svartkruttvåpen uten behovsprøving - Krav om medlemskap i NSU eller ikke?


Rausheim

Recommended Posts

Noen som har fått et faktisk svar fra et våpenkontor om dette?

Jeg sliter med å tolke §5-5

§ 5-5.Erverv av replika-, luft- og fjørvåpen

Politiet kan utan behovsprøving gje løyve til å erverve og ha reproduksjonar av rifler, haglevåpen, pistolar og muskett, som berre kan ladast frå munningen. Det same gjeld for reproduksjonar av perkusjonsrevolverar eller perkusjonsrifler som ladast i tønne, samt kammerladarar. Politiet kan berre gje løyve etter første og andre punktum til personar som har gjennomført tryggingsopplæring hos skyttarorganisasjon med godkjent skyteprogram for den aktuelle våpentypen. Fritaket frå behovsprøving gjeld likevel ikkje for erverv og innehav av tønne til revolver eller rifle, eller andre våpendelar som kan gjere eit perkusjonsvåpen om til eit patronvåpen.

 

Vår klubb har riktignok tilbud om tilleggsmedlemskap i NSU, men det står ikke noe om krav om medlemskap i hverken en NSU-klubb eller forening i det hele tatt når jeg leser forskriften. Kun at de må ha gjennomført sikkerhetsopplæring i en klubb som har NSU-tilknytning. Vi har i vårt ordinære sikkerhetskurs innlemmet opplæring på svartkruttvåpen som et ekstra tilbud slik at de som vil kan få kjøpt slike våpen i tillegg til "de vanlige" om de da vil joine svartkruttgruppa vår.

Så mitt spørsmål er kanskje litt hypotetisk, men om noen da bare kom og tok sikkerhetskurset vårt uten å melde seg inn i klubben, kan de da uten annet enn diplomet på gjennomført sikkerhetsopplæring få ervervet svartkruttvåpen?

Edited by Rausheim
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...