Jump to content

Kikkertsikte til 22lr-prs


Epic

Recommended Posts

Har sett folk skyte med både S&b PM2 og det som verre er på 22lr, så det er vel litt opp til deg hvor mye du vil legge i det. De samme kikkertene som man bruker til vanlig prs, gjør jo jobben så lenge man får stilt paralaken til de nærmeste holdene. Billige Vortexer (Dimondback Tectical) med nærgrense på 15 meter koster jo bare 4-5 tusen og holder i massevis for folk flest. Der er jo og kommet en billig med 34mm rør(Strike eagle)som er laget med mange klikk for nettopp prs.(dvs NRL22). 

 

Link to comment
Share on other sites

det vanlige har jo vært å bruke noe billig "for det er jo bare ei salingrifle", men jeg synes Dark Lord of Optics på youtube hadde et godt poeng: .22LR er vel det våpnet man bruker desidert mest. Så hvor ikke sette de beste siktene på den. og heller ha noe billigere på de våpna du ikke bruker så mye?

 

Det betyr jo ikke at man må kjøpe ett til 30k+ men at man ikke sparer for mye.

Jeg kommer til å kjøpe ett Meopta Optika6 4.5-27x50 til min bergara. Ellers i den serien er jo 3-18x fin for mange med paralakse justering til 10 yards.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Strike Eagle funker for mitt bruk, ikke den beste i dårlig lys eller solen rett mot, men for prisen OK. Kjempebra retikkel ebr-7c. Mye justering etc. Med «en del tilt», 20moa skinne + justerbar montasje har jeg zero på 35 m og rekker it til ca 430m med tilgjengelige høydeklikk

0EB5C813-0E45-4F06-B551-8DB380AC5119.jpeg

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Elgjaeger skrev (På 11.3.2022 den 21.18):

Strike Eagle funker for mitt bruk, ikke den beste i dårlig lys eller solen rett mot, men for prisen OK. Kjempebra retikkel ebr-7c. Mye justering etc. Med «en del tilt», 20moa skinne + justerbar montasje har jeg zero på 35 m og rekker it til ca 430m med tilgjengelige høydeklikk

0EB5C813-0E45-4F06-B551-8DB380AC5119.jpeg

Om man klasker på 20-25 moa tilt skinne og kombinerer det med strike eagle, får man da skutt på 15 meter eller kommer man ikke lagt nok ned?. Er siktet såpas greit at man også kan sette det på 6,5 rifla og prøve skyting på 800m? Mulig jeg etter hvert endelig får prøvd litt LH

Link to comment
Share on other sites

700R skrev (3 timer siden):

Om man klasker på 20-25 moa tilt skinne og kombinerer det med strike eagle, får man da skutt på 15 meter eller kommer man ikke lagt nok ned?. Er siktet såpas greit at man også kan sette det på 6,5 rifla og prøve skyting på 800m? Mulig jeg etter hvert endelig får prøvd litt LH

Strike Eagle har mye høydejustering, 31 mils, så kan ha mye tilt før det blir problem. Jeg har en 20moa skinne pluss en justerbar montasje som har enda mer tilt. Til mitt bruk er det greit å nullstille på 35m, da skrur jeg bare oppover om avstanden er kortere eller lenger. Med tilt jeg har er jeg tre fire knepp fra bunnen der jeg har zero, kan da skyte på avstander fra nesten 0 til 430m med bare justering (.22lr). Du kan godt bruke siktet på annet kaliber og skyte til 1000m, men er ikke optisk som et dyrt sikte. Jeg ser .22 hull på 200m, men ikke særlig mer. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Marvil skrev (3 timer siden):

Men om man legger til ett parameter til: hvilke kikkerter er gode med paralakse og CW-tårn…. 
Mange av de asiatiske kikkertene har bare CCW…. 🙈

I min verden er ikke kikkerter gode dersom de har CW tårn, så har ikke det problemet

Link to comment
Share on other sites

Tilvenning og "tactical-ism" til side, Såvidt jeg vet er det bare Schmidt und Bender som både lager sikter som er gode til dette bruket (optisk, nærgrense, ratt, retikler, parallakse) OG tilbyr CW. Jeg tror du kan bestille alle SuB sine modeller som CW.
De har modeller som går ned til 12-15m nærgrense, mens andre modeller har 45m. 
I praksis tror jeg 45m holder, siden man i 22-PRS skyter på stålmål, og de blir idiotisk små allerede på 50m, det er rett og slett ikke praktisk å ha de mindre - i tillegg til den økende faren for at rikosjetter skal treffer skyttere og tilskuere når en plasserer stålmål nært.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har 4stk Schmidt&Bender 5-25x PM2

1 med P4

1 med P4f

2 med MSR

Montert på MR308, 308w, 260rem og 300wm. Alle langholdsrifler.  

Ja blitt vant til å vri tårnene denne veien, og norske forsvaret bruker også CW for oss som har prøvd oss der. 
Zeiss bruker også CW, men å komme med at kikkerter med rattene riktig vei ikke er gode, er kanskje litt veldig forenklet. 
Uansett var ikke spørsmålet meninger om retninger, men hvilke fler kikkerter som man kan få CW tårn til… 

tenkte noe billigere og mindre voldsomt på salongen. 

Link to comment
Share on other sites

Ser den, men jeg har iallefall ikke sett noe annet enn tyske og østerrikske kikkerter med CW, jeg har heller aldri sett noen billige kikkerter fra Tyskland og Østerrike.
På den andre siden er det ingen problemer forbundet med å ha en dyr tysk kikkert på 22-en...

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...