Jump to content

Trap: Bom på "lette" duer rett ifra.


K-80

Recommended Posts

Jeg kan egentlig ikke gi deg noen diagnose uten å se hva du gjør. Men skal jeg tippe, så tror jeg at du blir fristet til å sikte. Når man sikter så er det slik at de fleste stopper bevegelsen som følger dua.   Skyter du tidlig så blir det antagelig under og skyter du sent så er det garantert over. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke stigende duer rett i fra er lette duer å treffe, snarere tvert i mot. En del av problemet er at for å treffe må "siktelinjen" ligge over dua, slik at målet blir delvis skjult under pipene. Hjelper litt å skyte med begge øyne åpne, men om du har en s/s-hagle kan det likevel være et problem å se målet som da havner i "blindsonen". I min tidligste skytekarriere brukte jeg en Sauer&Sohn mod. 8, og det var rett i fra-duene jeg bommet mest på. En instruktør som fulgte med en gang under trening sa at jeg konsekvent skjøt under, fordi jeg stoppet bevegelsen til jeg fikk dua over sikteskinnen.

 

Edit: Ser ut som @Chiefen.v-2har gjort den samme erfaringen.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Sølvrev said:

En del av problemet er at for å treffe må "siktelinjen" ligge over dua, slik at målet blir delvis skjult under pipene

Nettopp derfor det er en fordel å se skrått ned over sikteskinna. Da setter pipa skuddet et stykke over siktepunktet. Å skyte med flat skinne er vanskelig på noe som stiger fordi pipa skuler målet. Derfor er det en vanlig teknikk å skyte med hagle hvor man ser skrått ned over skinna. De fleste treffer da bra på stigende mål, men får problemer når målet er på tur nedover siden de må kompansere for lavt siktepunkt, som betyr at målet må ligge høyt over kornet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Jeg hadde samme problemet på trap-banen. En instruktør fortalte meg at til tross for at det ser ut som om at dua går loddrett oppover, gjør den sjelden det, så for min del ble løsningen at man også måtte ha en horisontal vektor i svingen for å dra "gjennom" dua. Hvis det gir mening? Altså at bygene ofte traff rett til høyre eller rett til venstre for dua, men i riktig høyde. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Østengen said:

man også måtte ha en horisontal vektor i svingen for å dra "gjennom" dua

Prøv å skyte en sesong med skeet, og så ta en runde med trap.  Da skal jeg love deg at du kommer til å overkompensere til frustrasjonen tar deg.
 

En ting som er lurt er å låse kastere slik at den bare sender dua ut i en retning. Da kan du jobbe med den til den sitter. Begynn med rett frem og at så vinklene etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (12 timer siden):

Prøv å skyte en sesong med skeet, og så ta en runde med trap.  Da skal jeg love deg at du kommer til å overkompensere til frustrasjonen tar deg.
 

En ting som er lurt er å låse kastere slik at den bare sender dua ut i en retning. Da kan du jobbe med den til den sitter. Begynn med rett frem og at så vinklene etterpå.

 

Kan hende det!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...