Jump to content

Hvordan skal man forstå regler for mengde krutt - patroner?


Tomas

Recommended Posts

Jeg oppfatter Våpenforskriften slik at du kan oppbevare inntil 10 000 (15 000) ferdigladde patroner (pkt. 1 og 2), i tillegg til krutt og tennhetter:

 

§ 6-3.Krav til tryggleik for oppbevaring av ammunisjon hos privatpersonar

I same husstand kan det oppbevarast:

1. inntil 10 000 ferdigladde patroner til ein- eller tohandsskytevåpen, eller
2. inntil 15 000 ferdigladde patroner når minst 5000 av desse patronene enten er i kaliber .22 Long Rifle eller .22 Short.
3. Inntil 5 kilo røyksvakt krut og inntil 10 000 tennhetter.
4. Inntil 3 kilo svartkrut fordelt på boksar på inntil 1 kilo.
Edited by Sølvrev
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tomas skrev (5 timer siden):

Har jeg forstått det riktig at man kan oppbevare 5 kg røyksvagt krutt, 5000 ferdigladde skudd, samt 3 kg svartkrutt? Det siste skal ikke oppbevares i boenhet.

Svartkrutt kan nå oppbevares i boenhet, i låsbar kasse (feks trekasse) med 3 adskilte rom som hver kan inneholde 1 kg krutt. Ved oppbevaring I godkjent våpenrom kan kravet til lås frafallet, men type oppbevaring må opprettholdes. Ref. ny våpenlov/forskrift og epost fra POD.

Edited by dagramsvik
Link to comment
Share on other sites

Hvor mange av forumets lovlydige medlemmer overholder denne regelen?

 

Sølvrev skrev (På 28.2.2022 den 16.04):

3. Inntil 5 kilo røyksvakt krut -

 

Denne begrensningen har jeg tidligere omtalt:

 

https://www.kammeret.no/topic/95009-oppevaring-av-krutt/?do=findComment&comment=1376070

 

https://www.kammeret.no/topic/93389-krav-nedlåsing-hjemmelading/?do=findComment&comment=1355475

 

@Bly påpekte at 10.000 ferdigladde patroner inneholder mer enn 5 kg krutt. For kaliber 460 Wby vil det jo, i følge maks-ladningen fra Ladeboken (124 grs MRP), utgjøre 80 kilo!

 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (46 minutter siden):

   -   om man velger særbo-løsningen   -  

 

Ja, særlig hvis man kombinerer det med å ha "Jesu Kristi Kirke av De Siste Dagers Hellige" (mormonerne) eller Islam som offisiell overtro. 4 ektefeller, eller aller helst et helt harem, vil jo løse lagringsproblemene!

Link to comment
Share on other sites

On 2/28/2022 at 4:04 PM, Sølvrev said:

§ 6-3.Krav til tryggleik for oppbevaring av ammunisjon hos privatpersonar

I same husstand kan det oppbevarast:

1. inntil 10 000 ferdigladde patroner til ein- eller tohandsskytevåpen, eller
2. inntil 15 000 ferdigladde patroner når minst 5000 av desse patronene enten er i kaliber .22 Long Rifle eller .22 Short.
3. Inntil 5 kilo røyksvakt krut og inntil 10 000 tennhetter.
4. Inntil 3 kilo svartkrut fordelt på boksar på inntil 1 kilo.

Jeg synes det er ganske utrolig at forvaltningen ikke er i stand til å lage en Våpenforskrift som er tydelig og umulig å misforstå.

De kunne brukt "og"  og "eller" mellom punktene så hadde alt blitt mye klarere😏.

Hvis jeg leser det slik "jeg" vil så kan jeg ha 25000 skudd hvor 5000 er salong. 5kg krutt, 10000 tennhetter og 3 kg svartkrutt. 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Ja, særlig hvis man kombinerer det med å ha "Jesu Kristi Kirke av De Siste Dagers Hellige" (mormonerne) eller Islam som offisiell overtro. 4 ektefeller, eller aller helst et helt harem, vil jo løse lagringsproblemene!

Tror jeg foretrekker lagringsproblemer forran ørten sure kvinnfolk i hus...

  • Like 1
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Bly skrev (På 2.3.2022 den 13.27):

Jeg synes det er ganske utrolig at forvaltningen ikke er i stand til å lage en Våpenforskrift som er tydelig og umulig å misforstå.

De kunne brukt "og"  og "eller" mellom punktene så hadde alt blitt mye klarere😏.

Hvis jeg leser det slik "jeg" vil så kan jeg ha 25000 skudd hvor 5000 er salong. 5kg krutt, 10000 tennhetter og 3 kg svartkrutt. 

Hvis du leser sakte og nøye, vil du se at det faktisk er skrevet et "eller" i slutten av pkt. 1 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...