Jump to content

Spiked ammo


Wood

Recommended Posts

Leste om project eldest son hvor amerikanerne plantet patroner med høyeksplosiv PETN i Vietnam. Det har jo vært diskusjoner her inne om hvilke våpen som er mest sikre, men dette er jo litt spesielt og fikk tankene til å spinne. De fleste våpen er vel designet for å beskytte skytteren ved moderat overtrykk. I den hypotetiske situasjonen at du har kjøpt gammel overskuddsammunisjon som er sabotert, hvilken kamring og hvilket våpen ville du valgt hvis du skulle minimere konsekvensen av å skyte en slik? Hvordan kunne et våpen blitt designet for å skjerme skytteren best mulig ved eksplosjon? Er det noen design på markedet i dag som er bedre eller dårligere egnet til dette? Hvis man blander pistolkrutt og riflekrutt vil man kunne komme opp i sånne trykk?

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet!

 

Wood skrev (2 timer siden):

   -   hvilken kamring og hvilket våpen ville du valgt hvis du skulle minimere konsekvensen av å skyte en slik? 

 

Jeg tror vi gørrkjedelige DFS-gubbene, som skyter våre heimeladde patroner, eller fabrikkproduserte fra Noma eller Lapua, i like gørrkjedelige 6,5x55, er rimelig sikre i denne sammenhengen!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I 1972 starta noen av oss opp det lokale skytterlaget, som hadde ligget nede siden først på 1950-tallet (de personene som hadde lagsstempelet, arrangerte riktignok "skyteprøve" fra den kom i 1965). I den forbindelsen kom jeg over en del ammo fra først på 1950-tallet, den ble skutt i lagets gamle Kragere. Etterbrennere av ulik varighet var god stående-trening!

 

I dag skyter jeg ikke noe slikt, det får de som eventuelt er patronsamlere overta.

Link to comment
Share on other sites

Usikker på om noen er ute etter 6,5x55 Raufoss fra 50-åra. Jeg kjenner noen samlere som ser en helt  annen vei fra 6,5. Men trolig patroner fra før 1900 i originalpakker kan være interessante. Jeg har vært på et møte i SARA i 2021 og ser frem til SARA-møte i 2022. Her har nesten alle de ordinære patronene som har ligget i kjeller og på loft hos folk: div. skytterlagspatroner i 6,5 fra ulike år og div. flydropp fra krigen. Mange som har 6,5x55 på våpenkortet og som ikke har samlerbevilgning har en fin mulighet til å samle i denne kategorien. 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 20.2.2022 den 19.43):

I 1972 starta noen av oss opp det lokale skytterlaget, som hadde ligget nede siden først på 1950-tallet (de personene som hadde lagsstempelet, arrangerte riktignok "skyteprøve" fra den kom i 1965). I den forbindelsen kom jeg over en del ammo fra først på 1950-tallet, den ble skutt i lagets gamle Kragere. Etterbrennere av ulik varighet var god stående-trening!

 

I dag skyter jeg ikke noe slikt, det får de som eventuelt er patronsamlere overta.

I 1972 var jo 1950 talls ammo lile fersk som 2002 skudd er i dag. ;)

 

Jeg skjøt en kasse av ca samme sorten for noen år siden. Ra 1910-1957, div kronepatroner, div svensk, osv. Dette ble skutt i sauern med briller. Ra 1910-1957 og den svenske ammoen hadde lite etterbrennere men en god del klikk. Muligens pga for harde hetter til moderne våpen, eller fordi hetta var død. Kronepatronene derimot. Der var det etterbrennere i ca anna hvert magasin. 

En god del av kulene ble faktisk sendt i vollen på 100m kjemsjøen. 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...