Jump to content

Fulltange joikesabel


Loddfåvne

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
OK da, ble ikke så veldig såret. Det var jo en viss dose selvironi i det jeg skrev om min egen tilkortkommenhet. :)

 

Peace and love,

omega

 

Ettersom avataren din er en fugl hvis hjerne er mindre enn øyeeplene, så må vi jo redusere forventningsnivået noe ;)

 

- Øivind

 

Tsktsk - enhver med kjennskap til nyere religionshistorie ser jo at avataren til Omega er guden hans, det flyvende spagettimonsteret.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Etter ett lite sidespor her tenkte jeg at jeg skulle putte opp et par bilder av joikesabelen og slira slik de endte opp. Jeg skal riktig nok få laget meg en skikkelig dinglestropp når jeg snubler over en passende lærreim en dag.

 

Den har vært i bruk et lite halvår og fått vist seg dugelig.

 

normal_15012010083.jpg

normal_15012010086%7E0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kniven var fin i bruk den. Litt tilvenning med tanke på vekt og enkelte ville sikkert foretrukket at slira hadde vært sirlig utsmykket med hokuspokus, men jeg er strålende fornøyd jeg. Ble nok dessverre en kniv som blir med meg tiden ut dette Fagerstad.

 

Har hørt rykter om at det er et par fulltange joikesabler til under produksjon rundt om i landet. Post gjerne litt om plan, prosjekt og produkt her :!: ( :?: ) Jeg er vell ferdig med mitt hovedbidrag med denne posten.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Det finnes noen sappørutgaver av samekniv med sagtenner på ryggen.

For det meste vil sagtenner og serratering bare redusere egenskapene; de senker styrken og hindrer bruk av eggen og ryggen til annet bruk. Spesielt bakerst på bladet som man bruker til spikking.

Det at amerikanere gjerne plasserer serrateringa bakerst viser tydelig at de bruker knivene på helt andre måter enn her i Norge.

 

Duracoat er brukt med hell på kniver.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Flotte kniver...

Litt O.T: som en 1911 elsker, hadde det ikke vært flott med en kniv med 1911 greps plater og blånert blad?

Gjerne med greps plater allaM1914, disse er i røkt bjørk eller lignende? og en dyp blank blånering?

 

Har ellers ingen erfaring av knivmaking annet enn sliping av en og annen kjøkken kniv,

dere for ta det som et dårlig forslag fra en som ikke kan om dette :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det ville blitt en helt ubrukelig kniv, og det ville forandra designet så mye at det ikke lenger gikk i kategorien samekniv...

 

Tja - tatt i betrakning at Oslo er iht Statistisk Sentralbyrå,er landets største samekommune og den samiske barnehagen ligger/lå i Møllergata, burde den jo kunne komme inn under nydefinisjonen "Urban samekniv"segmentet og ikke stikke seg spesielt ut blant andre kniver som blir hentet inn i samme området.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det ville blitt en helt ubrukelig kniv, og det ville forandra designet så mye at det ikke lenger gikk i kategorien samekniv...

 

Tja - tatt i betrakning at Oslo er iht Statistisk Sentralbyrå,er landets største samekommune og den samiske barnehagen ligger/lå i Møllergata, burde den jo kunne komme inn under nydefinisjonen "Urban samekniv"segmentet og ikke stikke seg spesielt ut blant andre kniver som blir hentet inn i samme området.... :mrgreen:

 

Du sier noe. :D

 

Høres ut som en produktidé for Fällkniven eller Gerber. :mrgreen:

 

Serratering inners på bladet er selvsagt en must...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...