Jump to content

Hvilken jernsikter gir meg "riktig" siktebilde?


Epic

Recommended Posts

image.png.7830e069268d800fcd185cd3bc120a32.png

Har en glock 17 mos/fs gen 5 som jeg ønsker å bytte ut plastsiktene på. Har fått prøve en del ulike pistoler her på klubben og funnet ut at siktebilde 3 er min favoritt. Klubben hadde en glock 19 gen 4 med siktebilde 3 der fremre del av sikte var filt ned slik at det kanskje var igjen 1mm til det hvite på tegningen. Min opplevelse var da at når man skulle prikkskyte så føltes det mye mer "riktig" og jeg skøyt overaskende greit. Når vi var ute å skøyt i dynamisk stil så var jeg også mye raskere og mer treffsikker med det oransje fremre sikte og det mørkere baksiktet. Klubben har nå solgt våpenet til fordel for gen 5 og det var først nå på nyåret at jeg i det heletatt kom på dette med siktebilde. Kjøpte jo pistolen min på høsten og da var jo alt stengt pga corona så ikke tenkt over dette før jeg fikk starta med skytinga i januar..  Spurte lederen i skytterlaget og da svarte han at det var ameriglo ett eller annet, men at han ikke huska mer

Ved litt googling så fant jeg de (ameriglo agent) . Det jeg nå lurer på er hvordan jeg skal vite hvilken høyde jeg bør ha på siktene forran og bak for å oppnå ønsket siktebidle?????

 

Siktebilde 2 går ann, men siktebilde 1 får jeg ikke til å bruke så lenge jeg ikke skyter dønn rolig uten stress. 

 

 

image.png.d71c11a8f97b7c675a1d8e79271beb6f.png

 

Link to comment
Share on other sites

Epic skrev (4 timer siden):

Ved litt googling så fant jeg de (ameriglo agent) . Det jeg nå lurer på er hvordan jeg skal vite hvilken høyde jeg bør ha på siktene forran og bak for å oppnå ønsket siktebidle????

Det er jo helt opp til deg. Det vil aldri noensinne bli enighet om dette. Hva som fungerer beste varierer både mellom ulike lysforhold, hva du skyter på, og fra person til person.

1. er nok vanligst innen baneskyting, og 2. innen felt og dynamisk. Men ingenting er absolutt her.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 minutter siden):

Det er jo helt opp til deg. Det vil aldri noensinne bli enighet om dette. Hva som fungerer beste varierer både mellom ulike lysforhold, hva du skyter på, og fra person til person.

1. er nok vanligst innen baneskyting, og 2. innen felt og dynamisk. Men ingenting er absolutt her.

 

K

Takker for svar.  Hvilken praktisk betydning har høyden på siktene? Vil høyere fremre sikte være eksempelvis gi lavere treff eller finnes det ulike høyder for å sikre at baksikte og forsikte er i vater med hverandre?

 

Link to comment
Share on other sites

Nummer 2 er det korrekte å stille siktene inn etter "universalt". Her til lands kaller vi det "midt på" og er som nevnt over, brukt i dynamisk og felt (samt duell-skivene på bane). Altså skyting på variable avstander og størrelse på blinkene.

Nummer 1 er rullerende og brukt til ISSF skyting på presisjonsskivene.

 

Nummer 3 er feil bruk av tri-dot, da tri-dot er for å oppnå et brukendes siktebilde i farta under dårlig lys mens du prøver å få av deg beltet og hoppe ut av politibilen mens makkeren din hyler "weapon!" under en trafikkstopp (sånn passe og ikke altfor urealistisk). Det er altså ikke for finsikting på blink. Korrekt innstilling av disse siktene er slik at det svarte omrisset blir som nummer 2.

Link to comment
Share on other sites

Rausheim skrev (15 minutter siden):

Nummer 2 er det korrekte å stille siktene inn etter "universalt". Her til lands kaller vi det "midt på" og er som nevnt over, brukt i dynamisk og felt (samt duell-skivene på bane). Altså skyting på variable avstander og størrelse på blinkene.

Nummer 1 er rullerende og brukt til ISSF skyting på presisjonsskivene.

 

Nummer 3 er feil bruk av tri-dot, da tri-dot er for å oppnå et brukendes siktebilde i farta under dårlig lys mens du prøver å få av deg beltet og hoppe ut av politibilen mens makkeren din hyler "weapon!" under en trafikkstopp (sånn passe og ikke altfor urealistisk). Det er altså ikke for finsikting på blink. Korrekt innstilling av disse siktene er slik at det svarte omrisset blir som nummer 2.

Hvilket siker ville du kjøpt til dynamisk? 

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (22 minutter siden):

Nummer 2

sikte, ikke siktebilde. Virka ikke som @Rausheim var begeistret for typen jeg henviste til :) 

Skal jo ikke bedrive noe match presisjon, men når jeg først skal kjøpe nye sikter så er det greit få innspill til hva jeg bør ha til mitt bruk

.

 

Edited by Epic
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...