Jump to content

Blyforbud og 22lr... hva tror dere?


Sør-jeger

Recommended Posts

Jeg tror det blir forbud på sikt, kanskje med unntak for baner med oppsamling. Men det blir vanskelig å håndheve hvem som bruker hva og hvor, så jeg tipper totalforbud. 

 

Og jeg tror ammoprodusentene kommer med gode alternativer så snart det er et marked. Det kommer til å fungere fint i boltrifler og være skrap i halvautomatiske - akkurat som i dag. 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (14 minutter siden):

Men det blir vanskelig å håndheve hvem som bruker hva og hvor, så jeg tipper totalforbud.

Sportsskyting er en såpass stor aktivitet at jeg er ganske sikker på at det ikke kommer et totalforbud. Både DFS og NSF skyter jo .22 sgs hele året.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det kan hende. 

 

Men om det først kommer gode, blyfrie alternativer for jakt og prisen går ned, så er det vanskelig å argumentere mot å droppe bly innendørs også. 

 

Jeg tror verken DFS eller NSF har noe religiøst forhold til bly, og den dagen kobber/sink/sintret pulver koster 20 øre mer enn SK Std og skyter like godt tror jeg blyet er ute. 

Link to comment
Share on other sites

Gode alternativer finnes allerede, men er ikke markedsført mot sivil sport.
Dette blir nok mer og mer tilgjengelig og billigere når behovet begynner å øke. typisk pulvermetall (kobber/sink/tin) kompositt.
Barnes lager jo grovkaliber kuler (mpg) som går bra. den 22lren tilgjengelig er vel kobberkompositt. billig produksjonsprosess også

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
M67 skrev (1 time siden):

Tror ikke det vil bli skilt på kaliber. Det er det ingen grunn til å tro.

 

K

Hadde lest feil. Er bare lengre tid på kaliber under 5,56

Forbud mot bruk av bly i riflekuler med overgangsperioder:

  • 18 måneder for sentertente patroner som er lik og over 5,6 mm
  •  5 år for kalibre mindre enn 5,6 mm
Link to comment
Share on other sites

gordon setter skrev (3 timer siden):

Forbud mot bruk av bly i riflekuler med overgangsperioder:

  • 18 måneder for sentertente patroner som er lik og over 5,6 mm
  •  5 år for kalibre mindre enn 5,6 mm

Da vil det også være overgangsperiode på 5 år med 22 lr siden den ikke er sentertent, eller?

Link to comment
Share on other sites

Er vel de mindre kalibrene som vil bli påvirket av forbudet mest og har som en konsekvens hamstret en del ammo (og kuler) til 17 hornet børsa (også 22 hornet). Dog har Hornady kommet med ok blyfritt alternativ også der. Hornady Hornet NTX ser slettes ikke så ille ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...