Jump to content

Ladeboken vs The ABC's of Reloading.


Baldrick

Recommended Posts

Jeg kjøpte den norske 'Ladeboken' utg 6 for en liten stund siden, og er godt fornøyd med boka, med enkelte minus.

Nå i romjula fikk jeg en annen ladebok i posten, bestilt fra amazon.com

 

Den heter 'The ABC's of Reloading, 8th edition'. Forfatter er Bill Chevalier.

Så langt er jeg kjempefornøyd. Der Ladeboken er litt rotete og ustrukturert, forklarer ABC's konsepter og historikk på en svært lettfattelig måte, men fortsatt med faglig kompetanse og tyngde.

ABC's inneholder også en ting jeg savnet fra Ladeboken: flere illustrasjoner som understøtter teksten.

Kort fortalt vil jeg anbefale boka, spesielt til de som er nybegynnere som meg selv som er interessert i å investere tid og energi til å sette seg grundig i fagstoffet før man hiver seg på masseproduksjon.

 

Jeg har foreløpig ikke fått ladet en eneste patron, men med Ladeboken og nå ABC's, føler jeg meg trygg og teoretisk kompetent nok til å begynne i det små.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lest ABC boka di , og jeg tror ikke at Ladeboken er verdens beste lade manual. Men Ladeboken bruker krutt typer som er lett tilgjengelig for oss her på berget.

De to amerikanske ladebøkene jeg har i tillegg til Ladeboken , er gode bøker , og jeg liker å bla i dem. Men når ladningene skal settes sammen bruker jeg ladeboken sine tabeller.

Link to comment
Share on other sites

Dette ha jeg også lurt på vedr amerikanske bøker.....det finnes jo mange av disse. Og mange av de er sikkert veldig bra også. Men hvordan er det med komponentvalgene i ladedataene som er i bøkene?? Er det nesten bare amerikansk krutt blant annet??

 

Jeg er selv helt i startfasen med hjemmelading......har 3-4 bøker som alle er nesten bare basert på Norma og VV krutt (ladeboken, Normas ladebok, Dag Sundseths bok, VV ladetabeller...)

 

Men har vurdert flere ladebøker.....deriblant amerikanske, men har vært litt usikker pga ladekomponentene, derfor er det fint noen deler litt erfaringer med ulik litteratur om hjemmelading.

 

Det står flere steder at en hjemmelader aldri for nok litteratur.....det stemmer nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale Dag Sundseths bok....heter "Ammunisjon til jakt".

 

Den synes jeg er veldig fin og lærerik. Det er bra illustrert med bilder, alle prosessene i ladingen. I tillegg til mye ladedata.

Den har vært en fint kompliment for meg iallefall som startet med lade selv etter sommeren....

 

Ellers er jo en dvd som var meget illustrativ som gis ut av "jakt" med Alf martin Bråten. Den lærte jeg også mye av.

Link to comment
Share on other sites

Skal man få en god forståelse av et emne er sjelden én bok nok.

Først og fremst må en finne en som bruker riktig pedagogikk for deg. Vi er alle forskjellige, og det er naivt å tro at en måte å presentere et emne på vil passe for alle. Dessuten vil man aldri finne en bok som klarer å favne over absolutt alle detaljer. To, tre, ja kanskje fire bøker kan være nødvendig for å få belyst en sak fra alle sider.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jeg enig med deg i Fulmen.....generelt og sikkert også når det gjelder lading også!

 

Derfor er det fint dere som har ladet en stund kommer med noen forskjellige anbefalinger til bøker også. Får lett endel hyllemeter med litteratur om dette emnet vil jeg tro.....er masse bøker og få tak i...

Link to comment
Share on other sites

Dette ha jeg også lurt på vedr amerikanske bøker.....det finnes jo mange av disse. Og mange av de er sikkert veldig bra også. Men hvordan er det med komponentvalgene i ladedataene som er i bøkene?? Er det nesten bare amerikansk krutt blant annet??

 

Ladadata er ikke viet like stor oppmerksomhet i denne boken som i f.eks. Ladeboken.

Og riktig nok, her brukes kun amerikanske krutt-typer. Jeg så Alvestad solge Hodgdon ei stund, men han sier at nå er det ingen i Norge som distribuerer dette.

For min del, betyr dette veldig lite. Det jeg søker i disse ladebøkene, er en beskrivelse av prosessene, teknikkene og sikkerhetsmomentene som gjelder for hjemmeladeren.

For ladedata vil jeg nok begynne med tabellene i Ladeboken, og deretter se på produsentenes egne tabeller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ca to hyllemeter med litteratur om lading, og kjøper stadig flere...

Men den norske Ladeboken er uansett den som er best tilpasset norske forhold, etter min mening, selv om den kansje ikke er laget for det aller ferskeste publikumet. Er man likevel så fersk at den blir i overkant, er det så mye fagutrykk at en på engelsk fort blir vanskelig selv om man behersker språket greit til vanlig - og så er man for tilbake til Ladeboken igjen...

Link to comment
Share on other sites

En bok man godt kan ta med seg (om enn ikke som første bok) er Lees Modern Reloading eller hva den nå heter. Ladedataene er ikke spesielt gode (egentlig bare masse saksing fra andre kilder), men gir en grei pekepinn om startsted for de som har litt erfaring. At de har patronmål er et stort pluss for oss som liker å gruble over de store og små spørsmål.

Boka inneholder mye selvskryt, men også en god del artig fakta om utviklingen av utstyret til Lee. Og En del av vinklingen der er faktisk ganske nyttig å få med seg.

 

En annen bok jeg har hatt mye glede av er VihtaVuoris ladebok (second edition 1995). Den inneholder både patronmål og trykkstandard (mange ladedata mangler slikt) og har gode kapitler om både kruttets egenskaper, indreballistikk og ytreballistikk.

 

Ellers må jeg innrømme at jeg ikke har noen hyllemeter med litteratur, men jeg har absorbert desto mer fra diverse fora.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal bestille meg boka fra Lee.....og en av grunnene til dette er at jeg har ladeutstyret fra Lee. Og tror kanskje jeg kan utnytte utstyret og kommende utstyr bedre fra start av med den boken.

 

Ellers ligger det jo mye data ute på nettet og diverse forum.......og det er mer enn nok for meg på noen år vil jeg tro.

 

En av de viktigste bøkene blir vel etterhvert den boken man dokumenterer sine egne ladinger.....?? :mrgreen:

Hvordan gjør folk det forresten?? For å få mest og best mulig dokumentasjon på dette....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...