Jump to content

Lading av haglepatroner


Dodraugen

Recommended Posts

Har nylig anskaffet meg hagle med lyddemper. Utvalget av subsonicammunisjon er noe magert syns jeg. Løsningen er vel derfor å lade selv. Lader riflepatroner med lyman presse. 

Finnes det die-sett til lyman presse eller må jeg anskaffe ny presse, ønsker å benytte plast hylser ikke messing? Noen som har ladedata, tenker 12/70, 42g 4,5mm stålhagl (grunnet tilgjengelighet), v0 320m/s i 46cm pipe. Tålmodig når det kommer til lading er jeg, så om jeg må veie både krutt og hagl går det fint.

Link to comment
Share on other sites

Oj oj oj !  Det var ingen dålig utmaning.

jag tvivlar dock stort på att det går, 42-43gram i 12/70 är redan en utmaning med bly så med stål i 4,5mm storlek finns inte plats för om du vill ha nåt som skyddar loppet. Ladda stål är komplext speciellt tungt sådant, 42-43g då pratar man normalt kal 10/89. 
Du gjorde ingen recharge över tillgänglig ammo innan du köpte dämparen ? 
 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

42g med stål blir kanskje noe ambisiøst ja, 30g er muligens noe mer realistisk. Undersøkte en hel del, og var fullstendig klar over at det kun er å få fatt i 28g bly #7, men det er uansett ikke relevant. Demperen hjelper fortsatt en god del på overlydspatroner. Løpsslitasje er den miste bekymring, så det er heller ikke relevant.

Hvorfor er lading av stål mer komplekst enn bly?

Link to comment
Share on other sites

Haglelading er ikke like rett frem som lading for rifle…og siden du tydeligvis ikke har tidligere erfaring med lading av haglepatroner, er det bra at du spør. Men når du bare avfeier svar og kommentarer fra en av de her på forumet, som faktisk har veldig greie på haglelading,….da blir det litt dumt… 

Jeg opprettet opprinnelig brukernavn her på kammeret pga spørsmål om haglelading. Har ikke drevet mye med det siden da, og er avhengig av å låne presse, men jeg vet nok til å vite at haglelading definitivt ikke bare er «uproblematisk» i forhold til komponenter m.m.… 

Les gjerne tråden som er linket til over, og gjerne bøkene om haglelading fra RCBS, Lyman m.fl. Du får dem og mye mer info på Ballistic Products - Shotshell reloading supplies, components, & accessories: Ballistic Products

Edited by uMtuli
Tillegg
Link to comment
Share on other sites

Ladda hagel ÄR inte komplicerat, och jag kan inte för mitt liv förstå varför de som lyckas kompensera för friflykt på hundradelar hit och dit samt super nörda med kulladdprylar , och tillstå att det är så jättesvårt att ladda hagel ….

 

MEN !  vill man flyga innan man ens kan krypa, ja då gör man det hyfsat svårt för sig, krydda det med att inte ta till sig ett skit och toppa med att bli dryg när man inte får ett färdigt koncept serverat.  Ja det är då man önskar lycka till att flyga solo  , för om man går ifrån ingenting till att ladda sub sonic och i STÅL  då reduceras möjligheterna att få hjälp  rätt radikalt…

Edited by culot
  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

culot skrev (15 timer siden):

 

Dodraugen skrev (På 16.2.2022 den 21.00):

100-120bar høyere ved lik hagl vekt? 

Ja ! En stål förladdning ger 100-120 bar högre tryck jämför en förladdning avsedd enbart för bly 

 


 

 

Dodraugen skrev (13 timer siden):

 

Med andre ord helt uproblematisk å lade

 

Det kan virke som du ikke fikk med deg at kun å benytte forladningen, altså plastdelen mellom krutt og hagl, beregnet for stål, øker trykket 100-120 bar. I tillegg vil du ha det økte trykket av å benytte stål istedetfor bly å ta høyde for. Bare nevner det.

 

Nå kom jeg aldri så langt at jeg fikk begynt å lade med hagle, men min forståelse fra den tiden jeg gravde i det, var at man måtte ha en egen presse for haglpatroner, og at et slikt diesett du spør om ikke finnes, ihvertfall ikke i vanlig bruk. Sikkert noen andre som vet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tar gjerne til meg råd jeg. Men når rådene ikke er relevant gidder jeg ikke høre på. Hadde jeg spurt om ladeutstyr og ladedata for lade kobbelkule i 308win subsonisk, og eneste svarene som kommer er at kobberkuler er teit, gir høyere trykk og mer løpsslitasje i noen våpen. Ikke kan ladningen brukes til jakt i langtvekkistan heller.

Såvidt jeg har forstått er alle hagleladninger komprimerte, slik at overtrykk grunnet for lav fyllingsgrad ikke er et reelt problem, og siden patronen kun rommer såså mange gram med hagl, vil ikke en subsonicladning kunne skape overtrykk, selv ikke med stål, gitt rett kruttype. Forøvrig så tror jeg dua som ikke dør av 4,5mm stålkuler i 300m/s  kun tilhører røverhistorier. Tungsten/vismut/kobberhagl er vel sjeldent som hønsetenner å få kjøpt i løsvekt, sikkert dyrt og, bly har jeg lyst å unngå.

Har du flere kommentarer på hvor teit ideen er syns jeg du fint kan holde de for deg selv...

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Dodraugen said:

Tar gjerne til meg råd jeg. Men når rådene ikke er relevant gidder jeg ikke høre på. Hadde jeg spurt om ladeutstyr og ladedata for lade kobbelkule i 308win subsonisk, og eneste svarene som kommer er at kobberkuler er teit, gir høyere trykk og mer løpsslitasje i noen våpen. Ikke kan ladningen brukes til jakt i langtvekkistan heller.

Såvidt jeg har forstått er alle hagleladninger komprimerte, slik at overtrykk grunnet for lav fyllingsgrad ikke er et reelt problem, og siden patronen kun rommer såså mange gram med hagl, vil ikke en subsonicladning kunne skape overtrykk, selv ikke med stål, gitt rett kruttype. Forøvrig så tror jeg dua som ikke dør av 4,5mm stålkuler i 300m/s  kun tilhører røverhistorier. Tungsten/vismut/kobberhagl er vel sjeldent som hønsetenner å få kjøpt i løsvekt, sikkert dyrt og, bly har jeg lyst å unngå.

Har du flere kommentarer på hvor teit ideen er syns jeg du fint kan holde de for deg selv...

Om dua dør eller ikke avhenger like mye av hvor mange hagl den treffes av som diameter, vekt og hastighet på det enkelte hagl.

Det som imidlertid bekymrer meg er tanken om at subsonic ladninger ikke kan gi overtrykk.

Er det noe jeg har lært om hagllading, er det at omtrent alt kan gi overtrykk! Dette i tillegg til at overtrykk er nesten umulig å vurdere, men forutsetter skikkelig utstyr til måling, gjør at du absolutt bør innta en litt mer ydmyk holdning før du setter i gang.

Link to comment
Share on other sites

På den andre siden, så er det ikke mange tiår siden man rutinemessig ladet etter enkle data på kruttboksen der det kun var oppgitt hagl- og kruttvekt. Det gikk som oftest bra det også, jeg har noen gamle bokser Rottweil " Rauchloses jagdpulver für dem schrotshuss" og har brukt data fra boksen uten at Baikal-hagla revnet. Det kommer an på hva man gjør i hva slags hagle, og hvilken innstilling man har til risiko.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Den gang da, leirdue ammunisjonen kostet kr. 0.97 pr. stk. (Winchester AA)

Kjøpte jeg Pacific DL-266 ... en glimrende maskin jeg fortsatt har.

Ladet med Winchester AA hylser, forladninger,krutt,  tennhetter og hagel... ifølge ladehåndboka.

Kjøpte ladehåndbøker og testet på kritta skive, samt på skeetbanen - fungerte perfekt.

Men... i de tider var alle komponentene i boka tilgjengelige over disk.. i Norge.

Sluttet å lade haglepatroner.. da de hjemmeladede kostet kr. 1.30 - og jeg konsumerte opptil 1.500 skudd i uka.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

hei,

 

Jeg vurderer å prøve meg på å lade til Hagle. Har hatt mange koselige stunder på laderommet ved å lade til rifla. Savner egentlig litt det der å finne ut av det for første gang. Så tenkte at jeg kan like gjerne lade litt til hagla også. Ser den gamle årgang Lee pressa er billig. Det er jo ikke akkurat pinlig presisjon som er nødvendig så det holder vel. Dette er jo noe jeg nettop har begynt å vurdere. Men det virker jo som det er enda mindre lade komponenter til hagle en det er til rifle. Så er det jo også dette bly forbudet som henger i luften. Hvordan tilgangen på bly hagl vil være. Og ikke minst om man i det i det hele tatt for lov å bruke det noe sted i det hele tatt. Om mulig så tenker jeg at jeg sikkert hadde kost meg med å lære meg og støpe kuler selv også. Men kjedelig om det er eneste løsning. Hva tenker dere der ute??? Er det verdt investeringen.??? Blir det så alt så vanskelig så er det vel kanskje bare bortkastet. Noe som er fryktelig trist. Hvis jeg ikke har regnet feil så ser jeg at de buck shot kulene jeg har sett er jo like dyrt eller dyrere en det å kjøpe ferdig ammo. Men gleden av å finne ut av ting selv er det vanskelig å sette en pris på. God sommer 😊

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...