Jump to content

Beste retikkel til jaktfelt i jegerklassen?


Viking27

Recommended Posts

Etterhvert som det brukes mer og mer tid på jaktfelt kjenner jeg samtidig på at det må finnes noe bedre enn duplex med rødpunkt. Nå lager, så vidt jeg vet, ikke Leupold kikkertsikter med "Leupold dot", så hva skal man da gå for? Er det noen som har prøvd noe ala Tysk #1 (stolpe)? Hva med Trijicon sin AccuPoint 2.5-12.5×42?

Fyr løs!

Link to comment
Share on other sites

I og med at jegerklassen begrenses til "bare" 12X, så gå for god optikk. Det gir bedre mulighet til å faktisk se senter på treffområdet på de lengre holda, på slitne skiver og ved dårlige lysforhold. Ville gått for hurtigratt på høydejuesteringa iaf, og "vanlig" retikkel som duplex eller tysk nummer 4. Stolpe kan være greit til jakt eller på elgbanen, men til jaktfelt ville ikke jeg valgt det. Noen liker å bruke rødpunkt. Smak og behag. Finnes jevnt egnede sikter på Finn.

Link to comment
Share on other sites

@DodraugenDa regner jeg med at du skyter sporter, og kan dra opp forstørrelsen litt?

@vavloNå bruker jeg March med duplex og rødpunkt, så jeg har kanskje det noe av det beste allerede. Jeg tenker allikevel at det er unødvendig mye rundt siktepunktet. Grunnen til at jeg nevnte Trijicon er at den har åpen stolpe med trekant rødpunkt der man kan skyte inn etter toppen på trekanten, men det er mulig at det blir helt feil.  

Link to comment
Share on other sites

Du skjønner hva jeg mener hvis du legger godviljen til og ser på hvordan den nevnte "leupold dot" eller mange av retiklene som gjengen i sporter bruker (1/8 dot og 1/4 dot med nesten usynlig trådkors). Jeg har brukt duplex og lignende i årevis, og hadde håpet at noen hadde funnet noe som fungerer og som er mer etter mitt ønske. Men for all del, jeg sparer penger hvis det skulle vise seg at jeg allerede har det mest brukbare fra dagens marked. 

Den nevnte fra Trijicon var bare noe jeg kom over i farten som så brukbart ut. Har ikke kjøpt den, så jeg behøver ikke å forsvare den🙂

https://www.trijicon.com/products/details/tr26-c-200105

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker nok begrepene litt forskjellig. Retikkelbytte fra trådkors (om jeg forstår rett) til fint trådkors med dot tviler jeg sterkt på gir flere poeng i jaktfelt. Skal vel noe til å matche optikken i den du har også. Men det er klart, har man lyst på et sikte til så er det jo selvsagt noe å hente. Jeg  liker ikke retikkelet i den referert til i linken. Kan ikke se at det skal gi noen fordel i jaktfeltsammenheng. Om en ser på hva mange av de som er aktive bruker, så går det mye i vanlige jaktsikter med vanlige trådkors og hurtigjustering på høyde i tillegg til mer "profesjonelle" sikter med flerfunksjonsretikler.  Det sirkulerer også endel Leupold Targetmodeller  med enkle dotretikler, men ikke mange av dem er av nyere dato (tror jeg).

Fø finnes det jevnlig SuB Klassik sikter med running moose retikkel (dotretikkel) og SV (hurtigjustering) på høyde, på Finn. Koster gjerne rundt 8-9k.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg sa ikke dårlig. Normalt er vel heller mer beskrivende. Men du kan få mye bedre når forstørrelsen ikke skal være mer enn 12x. Zeiss HT 3-12x56 er et godt eksempel.

Jeg er ikke optisk ingeniør, men så vidt jeg har forstått skal en kort kikkert i utgangspunktet ha mindre synsfelt for å oppnå samme øyeavstand som en lang (32-35cm). Det er vanskelig å få i pose og sekk. Se bare på prismekikkerter - disse har nesten ingen øyeavstand, men oftest enormt synsfelt sammenlignet med kikkertsikter. Man kan vel også til en viss grad omgå dette med å ha større diameter på okularet, eller så må okularet konstrueres på en spesiell måte (vidvinkel). Se bare på March sin 4-28x52 High Master. Denne har et helt fantastisk synsfelt til tross for stor forstørrelse, kort lengde og lite vekt. 

Så er det bare å stemme i dere som kan dette bedre enn meg. 

Link to comment
Share on other sites

Det bør være parallaksejustering på kikkerten når man skyter på 40m med 12X.

Swaro Z6i med parallaksejustering er lette og fine kikkerter med fint retikkel med definert dot.

Ellers er denne Sightronen en ok kikkert men doten er litt liten, 14mm på 100m på 12X.

Jeg, og en treningskompis som er ganske god til å skyte, har skutt konkurranse på viltmål med slike i noen år nå uten noen problemer.

Riktignok skyter vi med 8-32x56 og der er doten litt større i siktebildet, 14mm@100m på 16X.

(8-32x56 med .25moa dot har dessverre gåt ut av prod. Men obs; det finnes fortsatt kikkerter med .125moa dot å oppdrive men den doten er for liten, 7mm@100m på 16X)

https://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-kikkertsikter/sightron-kikkertsikter/sightron-siii-6-24x50-lrd

 

 image.png.c2b8af97c4f35487a5a6d79409cc3364.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Vanlig nr 4 med opplyst dot. 

Jeg hadde 5-30X50 og den hadde fin størrelse på doten med lys.

 

Dette er jo en fin kikkert, til hinsides pris, hvis retikkelet er likt dimensjonert som i den jeg hadde:

(Til denne prisen hadde jeg sett på March x-24x52 FFP med symmetrisk FML-retikkel til jaktfelt)

image.png.a884cf7dbf662abd46bdd39f39ffa822.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med vi fortsatt snakker jegerklasse her. Uklart bilde på korte hold (under 50 m) løses med å skru ned litt på forstørrelsen. På slike hold trengs ikke 12X for å se innertreffsirkelen godt, så parallaksejustering er ikke et must. Det viktigste er fremdeles, etter min mening, å ha "godt glass" slik at en kan se innertreffsirkel på flest mulig hold. Det forekommer meg lettere å treffe når man ser og kan sikte på et definert treffområde (uansett type retikkel), enn når man skal "gjette" hvor det er. Har man March så kan vel ikke det bli mye bedre med noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...