Jump to content

Jaktfelt 223


Nittenølløv

Recommended Posts

Hei! Noen som skyter jaktfelt med 223 1:12? Hvilke kuler bruker dere og i hvilken hastighet? Er det greit med 1:12 eller er det bare å bytte løp til 1:8 med en gang? Har remington 700 vs som samler veldig bra på 100 m med 53 grs hornady v-Max. Har ikke fått testet på 200 m mer enn en gang. Det var litt så der. Sannsynligvis kan det skyldes på meg selv. Litt tynt grunnlag, men tips mottas med takk. Ps pleier å gå bra med 6,5 og 308 på 200m. Skal ikke skyte på lengre hold enn 200m med 223.

 

Link to comment
Share on other sites

Se hva amerikanerne og andre bruker på varmintskyting, 223, 205Ruger og 22-250. Alle er glitrende til jaktfelt

Veldig mange leser seg teoretisk blind på ballistiske tabeller og glemmer at det er forskjell på teori og praksis når det kommer til hvor lettskutte de forskjellige kalibrene er.

Jaktfelt er ikke PRS. Jaktfelt har maks skyteavstand på 200m og man skyter uten støtte.

Når man "veiver rundt" med puls er det mye lettere å treffe med ei rifle med minst mulig rekyl, raskest mulig lukketid og pipetid.

En rifle i 223 for 50-55gr kuler med under 2ms lukketid, 50-60cm løp med lang frontmontert demper er et bra utgangspunkt. 

Edited by Torf
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg bruker 223 til jaktfelt og har gjort det i 5 år nå. Rifla er en x-bolt med 1-12 stigning og KKC stokk. Har brukt alt fra 36 grains varmint grenade, 50 grain vmax og 55 grains "bulk" ammo. Alt har gitt god nok presisjon til jaktfelt 👍 har også brukt den i litt vanskelige vind forhold, utvendige tårn på kikkert og litt erfaring så kan man stille for vinden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mye gode tips her👍🏻 Som Torf nevner så har nok jeg lest meg blind på tabeller. Leser til jeg ikke forstår noe….. Skal prøve mere med 223`n da det er et veldig trivelig våpen/kaliber. Pr nå skyter jeg med Remington 700 VS, 46 cm pipe 1:12, Hausken 184, Docter Classic 3-12x56. Patronen er ladet med 53grs Hornady V-Max, 24grs Norma N-11, col 58mm. Har ikke kronografert…. Noen synspunkter? Noe som bør byttes ut? Savner utvendig justering på kikkerten.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Joda, de er vindfølsomme. Bare å leke litt med ballistikkappen, så ser man det. Mange som skyter jaktfelt med lette 6,5 (type 100 gr) kuler, og selv de har "dramatisk" mye mindre vindavdrift, omtrent på linje med 69 gr .223 kuler. Men som @Torf nevner over her, .223en er svært "hyggelig" å skyte med. Så spørs det hvilke ferdigheter og ambisjoner du har. Det er nok større mulighet til å gjøre seg bort med vindbedømning på de lengste holdene, på en dag det blåser friskt, og er en på et nivå der mesterskapsomgang og pallplass er regelen, så kan det nok rettferdiggjøres å optimalisere våpen med å bytte kaliber, eller til ei pipe som kan skyte tyngre kuler.

Uansett så er de fleste hold fra 30-40 m og ut til vel 100 og noe, og jeg ser ikke annet enn at alle mister flest poeng på de kortere ståendeholdene. Så om du ikke utmerker deg som en godt over snittet habil ståendeskytter så er det helst der innsatsen bør legges.

Jeg (vel og merke) har tenkt slik at det er om å gjøre å få trent mest mulig på stående og da synes jeg det er en ubetinget fordel og dra på banen å trene opp ei eske (eller to om en klarer å holde fokus oppe) med rimelig fabrikkladet 55gr FMJ ammo, uten å tenke på at det betyr timer i ladebua etterpå. Er du heldig finner du noe rimelig bulk som går såpass godt i rifla di at du kan bruke den på stevner også.

Bruk opp 1:12 pipa, om du da ikke allrede er der at du kjenner på at det er BCen som tar fra deg poengene.

Så et enkelt tips til alle som vil trene til jaktfeltsesongen og samtidig få et inntrykk av egne ferdigheter. Den minste diameter et inntreffsirkel kan være på 50 meter (stående med lang arm) (NJFF reglement) er på 71 mm. Det er tilfeldigvis det en får om en tar en snusboks og tegner rundt den (med tusj). Tegn feks 10 slike sirkler på ei papplate, sett den opp på 50 meter, skyt 10 femskuddserier og se hvor mange som er innafor. (Ikke mist motet! Du er ikke alene.)

Og ja, å skru for høyde er en fordel, og da er utvendig ratt greit. Å drive og huske at en skal "holde" og holde riktig, er mye verre enn dårlig BC.

Edited by vavlo
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder "bulk" gjelder det å følge med litt. XXL hadde Fiocchi 55 gr FMJ på tilbud til kr 4,- pr stk for ikke lenge siden (minimum 1000 stk svjh). Den går tålelig greit (iaf i forhold til mine krav) i 1:12 løpet mitt, type tommen @ 100m, men det må prøves i aktuelt løp.

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (12 timer siden):

Ikke skutt så mye med 223 rem på jaktfelt. Men jeg brukte 222 rem i 2 år og med 50grs kuler i vanlig hastighet for det kaliber så var det som vanlig skytteren som var begrensende faktor :P

En fin gammel Sako Vixen i 222/1-14" med 52gr SierraMK og frontmontert ståldemper(AseUtra S5i) på full pipelengde er bedre til jaktfelt enn 93% av riflene jeg har sett brukt 8)

Med en lett variabel targetkikkert med tårn, parallaksejustering og helst target dot retikkel er man klar for det meste.

Skal man ha "tysk4/6-type"retikkel bør senterdoten være som på Swaro Z6i eller gammel Zeiss Viktory Diavari med litt størrelse på senterdoten. Retikler med knøttliten rødpunkt i korset, som ZeissHT, tjener man ingenting på. Tvert imot.

 

Den beste drittbørsa å bygge jaktfeltrifle på er Remington 788 som har ekstremt kort lukketid. Den fås i 222. Men, det er ei skikkelig drittbørse som det er lett å skyte bra med..  Den har heller ikke stort nok magasin i 308, bare 3 skudd. Ulempen med 788 er at når man skal oppgradere er det stort sett ingen av oppgraderingene man vil skyte bedre med.. Sammenlikner man en 788 i 222 skyteteknisk med Sauer STR i 6,5 er kula fra 788'ien stort sett ute av pipa før tennstempelet har truffet tennhetta i STR'en hvis man trekker av samtidig.

195_454229299.jpg

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (27 minutter siden):

En fin gammel Sako Vixen ....

Med en lett variabel targetkikkert med tårn, parallaksejustering og helst target dot retikkel er man klar for det meste.

 

Skulle tro denne kunne brukes da. Selv om den er i 6PPC. Dessverre er det knapt jaktfeltstevner her omkring. 

IMG_7978.jpeg.1043e0fbbd4697f2c4629c2be37676a5.jpeg

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nittenølløv skrev (4 minutter siden):

Det er kanskje ikke så viktig å henge seg opp i bc når man skal skyte på max 200m?

På svære blinker, på frihånd. Ikke veldig... Vindbedømming på denne skalaen er vel overkommelig. Nesten alt er jo under 200m også.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nittenølløv skrev (3 minutter siden):

Vindbedømming ja…. Der har jeg mye å lære.

Det har vel alle

 

Nittenølløv skrev (3 minutter siden):

Ligger nok en del poeng der å.

I jaktfelt? Det tviler jeg svært mye på. Det måtte være om du er helt på toppnivå, og skal konkurrere i halv storm.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er jo stående som er "problemet" i jaktfelt. Ikke vinden. Og er det vind, så er problemet å holde i ro i vinden, ikke den minimale vindavdrifta man har på 38m... eller 200 for den del - men blinken er jo samtidig enorm i forhold til andre skytegrener. Du kan jo sammenligne med det BR-skytterene konkurrerer med.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Innerteff på 200 m liggende kan være minimum 16,6 cm (NJFF) Relativt stor blink, og om det ikke blåser hunder og katter er ikke vind noe en tenker på om en skyter med feks 6,5 eller .308. Med 55 gr .224 kuler er dette noe en bør begynne å vurdere på å kompensere for når man merker det er vind.  Det er gjerne ett slikt hold på et stevne, men gjerne to ståendehold. 

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (På 13.2.2022 den 22.01):

Når det gjelder "bulk" gjelder det å følge med litt. XXL hadde Fiocchi 55 gr FMJ på tilbud til kr 4,- pr stk for ikke lenge siden (minimum 1000 stk svjh). Den går tålelig greit (iaf i forhold til mine krav) i 1:12 løpet mitt, type tommen @ 100m, men det må prøves i aktuelt løp.

Var ikke noe minimumsbestilling når jeg bestilte 01. januar i år... image.png.a26c7047f664a075e0b230d97b3e65bc.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...