Jump to content

Ballistikk for 22lr langhold?


leon

Recommended Posts

skaut litt ra 40 til 100m i dag, heile vindstille, men merket at de var ein god del skudd som smalt meir enn dei andre, og dette resulterte i høge treff. kan de vere at de er berre eit par grader ute som kan gjer dette??

hadde tenkt meg å skyte på lengre hold men orket ikkje dette når noen gjekk så høgt. :?

Link to comment
Share on other sites

kan de vere at de er berre eit par grader ute som kan gjer dette??

Svært mye 22LR ammo blir variabel når det er kaldt, løsningen heter Polar Biathlon, og koster vel et par kroner smellen.

MErkelig nok har jeg ikke hatt dette problemet med CCI std. Har hatt gode resultater nedi -18°C, og skutt en god del rundt og like under null.

Prøvde forresten Fiocchi Maxac her om dagen, det er bare en ting å si: ubrukelig for alle praktiske formål. Iallefall når den koste rlike mye som CCI std og Win SuperX

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Er det noen som har funnet brukbare metoder for å vurdere kulefall i felt med .22LR ved skyting i anseelige vinkler f.eks. 45 grader?

 

Jeg får PCB til stemme bra med de resultatene jeg har fra skytebanen fra 0-100m og regner med at kulebanen som PCB beregner ut til 200m ikke er helt gal. Jeg regner med av 200m er det lengste jeg kommer til å prøve.

Jeg skal uansett sette opp skiver å prøve på forskjellige avstander.

 

Problemene kommer når jeg kjører beregningen med skytevinkel =45grader. Jeg får ikke "drop" til å stemme som jeg trodde med den geomtriske betraktingen om at jeg da skal kompensere for en skyteavstand =cosinus til skytevinkel.

 

Hvis dette hadde stemt skulle drop på 70m ved skyting rett fram tilsvare droppet på 100m ved skyting i 45 grader. Dette hadde vært enkelt å justere for.

 

PCB sier at drop ved sktying i 45 grader er til en hver tid 70% (cos(45)=0.7) av drop ved skyting rett frem på samme avstand. Det gjør det verre å justere for da en til en hver tid må vite drop ved skyting rett frem og så regne om "redusert drop" og tilslutt kompensere for differansen med rett antall klikk.

 

Dette synes jeg virker helt håpløst i felt og lurer derfor på om det er noen som har greid å systematisere dette uten å skrive klikktabeller for alle tenkelige skytevinkler.

Link to comment
Share on other sites

Super Z, du multipliserer kulefallet med cos (vinkel). Er en lang tråd om dette her et sted. Multipliser avstand med cos (vinkel) stemmer for "korte" hold... Mildot skrev en del i den tråden og ord som "riflemans method" ble brukt. Søk.

 

I dag fant jeg ammoen min - Fiocchi SM280 Rapid Fire Match, skjøt en 5 s samling på 54mm - @300m (!) KAnskje en liten tanke flaks... Men 20 sk samlingen var omtrent 12cm høy :D , litt vindbyger som skiftet mellom rett imot og på tvers litt bakfra sørget for at den var godt 35cm bred. dro vel på med 3-4m/s på det verste.

Treffpunkt var litt under CCI Std.: 300m er 16.4mrad over 100m, 200m er bra nøyaktig 10mrad over 100m.

 

SM340 Biathlon samlet like bra @100m, 2-3 10sk samlinger på underkant 30mm. Siden den er supersonisk og ville gått en ukjent høyde over den andre gadd jeg ikke prøve den @300m

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

hoderegnig i felt :oops:

Er fullstendig umulig, iallefall for min begrensede hjerne. Derfor: Null hoderegning, null PCB.

 

Når du har funnet ammoen du vil bruke, (jeg skifter nå så må pånytt), går du på skytebanen, eller på et jorde eller et islagt vann eller et sted som er 250+m langt.

Slå en tape rundt høyderattet på kikkerten og ta med en tusj. Gjennomsiktig tape er en fordel, eller sett tapen så du kan se litt av de gamle merkene på kikkerten. Kan spare endel telling.

 

Så skyter du inn på alle avstander du gidder, og setter et merke på rattet for hver avstand. Når du er på, på f.eks. 125m så setter du en (pen) strek på tapen på rattet, osv, til du har et ratt som ser slik ut.

IMG_4765.jpg

 

Tusjen har du alltid i lomma, så når du har skutt på en eller annen avstand og truffet noen ggr, så setter du en ny strek. Vil du være ordentlig har du ei lita notisbok i lomma hvor du alltid noterer vær, avstand, klikk og treff. Så kan du tusje rattet senere, eller lage en tabell på siden av kolben, som her

21112009.jpg

 

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror du missforstår meg litt M67.

 

Jeg snakker ikke om siktejustering på forskjellige avstander men hvordan det kan være mulig å vurdere siktepunkt ved skyting i vinkler i forhold til kjente parametre. Dette er som du sier ikke egentlig en jobb man tar på sparket i felt, så jeg streber etter å finne et brukbart system for å kunne forsvare å skyte på rypa på forsvarlige hold i bratte fjell.

 

For å ikke skrive for mye O.T. i denne tråden har jeg opprettet en egen tråd om emnet her:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=31974&p=361317#p361317

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
noen som har en klikktabell for kikker som har 1/4 moa (0.73 cm) klikk på 100m.

 

klikktabell til 22lr.

Her er en du kan bruke som grunnlag, er ikke sikker på hvilken ammo den hører til, men jeg er rimelig sikker på at det er en eller annen 40gr'er i ca 310 m/sek.

Den vil nok ikke stemme på alle hold for deg og børsa di, men du har iallefall noe å korrigere utifra.

 

Innskutt på 50 meter:

 

50m: 0

75m: +14

100m: +29

120m: +43

140m: +57

160m: +72

180m: +87

200m: +102

 

Osv, resten får du spekulere på selv! ;)

Link to comment
Share on other sites

jeg skjøt engang rws standard fra 10 - 200 m med stepp på 10 m mellom hver blink. kan vel tenke meg med v0 ca. 330 m/s. avstand senterlinje kikkersikte/løp 1,5 tommer. her er resultatene. og innskutt på 100 m

 

0m -3.8 cm

10m +1.3 cm

20m +5.3 cm

30m +8.3 cm

40m +10.0 cm

50m +11.3 cm

60m +11.6 cm

70m +10.3 cm

80m +8.5 cm

90m +4.8 cm

100m 0.0 cm

110m -6,.0 cm

120m -12.5 cm

130m -20.9 cm

140m -30.5 cm

150m -41.3 cm

160m -53.3cm

170m -66.6 cm

180m -80.3 cm

190m -98.3 cm

200m -117.5 cm

 

ja, maks overslag ved 60 m +11.5 cm maks kulefall ved innskutt 100 m er -117.5 cm ved 200 m

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ja hva er akseptabelt :roll: Jeg tror det kommer mye an på hva du aksepterer. 15x15cm, 100% tror jeg er for meget viderkomne, og da helst med Snåsamannen på telefonen.

 

Det jeg har sett av .22LR skyting på 300m tilsier først og fremst to ting.

 

- Ammo, med tilfeldig ammo, de fleste kan lande "alt" på sånn omtrentlig et dasslokk. Med utvalgt ammo for din rifle, og som har lav variasjon i hastighet (les dyr ammo) så lar det seg gjøre å treffe 15x15cm på 300m, ofte, men langt fra hele tiden. Jeg holder stort sett 10er (10cm sirkel) på 200m om jeg går inn for det, men har nok med å holde treffene på et A4 ark@300m, 300m er visst veldig mye lenger enn 200. Enslige 5sk samlinger kan godt være 4-5cm, men 20sk er noe helt annet.

Det er mye enklere å få god presisjon med .22LR om det er 20°C enn om det er 10° eller mindre.

 

- Vind, om du har eksepsjonelle evner (som noen faktisk har, dessverre ikke jeg) til å oppdage endringer i vinden, eller ørten vindflagg og en oversiktlig bane, så kan det godt blåse litt. Dersom ikke, og det blåser, så forvent slengere halvmeteren til siden.

 

Ellers så kom jeg over en rapport for noen dager siden, mens jeg lette etter noe helt annet (dvs. ligningen jeg lette etter står inni der, men ikke helt i den form jeg ønsket den :? ): http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a229713.pdf

 

Det jeg imidlertid fikk ut av det var Cd-ene som McCoy målte - fra de kan en beregne BC mye mer nøyaktig enn ved tilfeldig skyting og klikking. Jeg har operert med 0.14 før, men den øker med avtagende hastighet.

 

Prøv

- 0.14 over 300m/s

- 0.18 under 300m/s

For "vanlige" 40gr kuler

 

Det gir langt bedre samsvar mellom skyting og f.eks. Shooters prediksjon enn jeg har sett før, dvs. dette gir "på klikket" treff hos meg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er bare fordi .22LR kula ikke har samme Cd-profil som G1 standardprosjektilet.

 

Standardprosjektilet har jo BC på 1, og har en Cd som varierer med hastigheten. BC er jo et uttrykk for forskjellen i Cd mellom de to, men siden Cd varierer ulikt med hastigheten for de to prosjektilene blir ikke BC konstant.

Skal jeg gjette så er det her fordi standardprosjektilet har flat base, og sikkert drar med seg noen sjokkbølger lenger ned hastighet - altså at det transsoniske området går lenger ned i hastighet for G1-prosjektilet - men nå er jeg way over my head..

Vi er jo vant til at BC øker med hastighet når vi sammenligner BTHP og VLD kuler med G1, for disse har mindre bølgemotstand, med neser som er spissere enn sjokkvinkelen, og båthaler attpå.

Du kan jo tygge på denne, http://en.wikipedia.org/wiki/Nose_cone_design

 

McCoy skriver vel noe om det inni rapporten når han sammenligner form og Cd for de kulene han måler?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Merk at det som står i den artikkelen om Magnuseffekten og høydedrift i sidevind er feil. Det avkreftes både av Litz og av McCoy og flere som diskuterer denne effekten. Den korrekte effekten er forklart flere steder.

 

Urk! http://www.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc?AD=ADA425205

Denne, en mer moderne versjon av McCoys "sidegunner", http://www.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc?AD=ADA425205

og denne http://www.m-hikari.com/ams/ams-2010/ams-1-4-2010/kaimakamisAMS1-4-2010.pdf

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Aerodynamic jump" er nå dramatisk OT i denne tråden, men jeg har spekulert en del over det, både før og nå etter en diskusjon med Bryce Wells et al.

Meningen var å kunne forutsi det på alle hold og ialle vinder - det vil nok gå an, men da med en tilnærmingsmodell, jeg besitter ikke de data som trengs for hver enkelt kule til å beregne det "ordentlig", ei heller er 6DOF beregninger innenfor praktisk rekkevidde.

 

Ville bare arrestere en feil i Wikien.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

vet at dette er en gammel tråd. Av hensyn til folk som ikke er aktivet på forumet, og bare googler rundt(som meg inntil ganske nylig :smile: ) så er det greit å finne diverse relevante opplysninger på samme sted.

 

Her er ett kort sammendrag av Robert L. McCoy sitt arbeid, og tabell over BC for vanlige 22lr kuler med forskjellig vekt ved forskjellig hastighet.

 

http://www.exteriorballistics.com/ebexp ... imfire.cfm" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Det jeg imidlertid fikk ut av det var Cd-ene som McCoy målte - fra de kan en beregne BC mye mer nøyaktig enn ved tilfeldig skyting og klikking. Jeg har operert med 0.14 før, men den øker med avtagende hastighet.

 

Prøv

- 0.14 over 300m/s

- 0.18 under 300m/s

For "vanlige" 40gr kuler

 

Det gir langt bedre samsvar mellom skyting og f.eks. Shooters prediksjon enn jeg har sett før, dvs. dette gir "på klikket" treff hos meg.

 

K

 

Hvordan gjør du det i praksis når du skal lage en tabell med 2 forskjellige BC'er? kombinerer du to tabeller? evnt hvordan?

Link to comment
Share on other sites

Fikk prøvd salongen på litt lengre hold i helga. Innskutt på 20 meter la jeg verdiene inn i BulletDrop, hvilket resulterte i sentertreff på førsteskudd 189 meter. 20x20 cm gong viste seg fort å bli kjedelig. Hvitmalt gong gjorde det lett å se treff gjennom kikkertsiktet.

TopShot går til tider supersonisk i min rifle, og fører da til merkbart høyere treffpunkt. Skal teste med bedre ammunisjon og prøve å strekke holdet ytterligere, dette gav mersmak :)

 

RQdh9ke.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...