Jump to content

Ballistikk for 22lr langhold?


leon

Recommended Posts

kal 22LR på 2-300m.... det er ekstremsport. ;)

klarer du få presisjon på feks 200m?

jeg har sk utt endel kal 22 på 100m å det er stor forskjell på god og dårli kal 22 ammo. å det er ekstremt hvor brutalt du blir straffa for å ikke følge med på vind eller dårlig skyteteknikk, osv...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

@ M67, er det en grunn til at du ikke har nulllstilt kikkerten på en avstand å laga en tabell ut i fra det?

 

slik jeg leser tabellen din blir det noe slikt som dette:

eksempel, skutt inn på 25 m:

25m 0moa

50m 2moa

100m 9moa (skyter mest liggende så samlinger er ikke fantastiske)

115m 11.5

150m 21moa

185m 31.5

200m 37moa

300m 65moa

 

eller er jeg på bærtur?

Link to comment
Share on other sites

For det det er verdt kommer min BRNO 2 med Eley subsonic hollow extra

Åja; viktig; 0,25mil/ 2,5 cm klikk.

 

40m 0

50m +2

60m +4

70m +6

80m +9

90m +12

100m +15

110m +16

115m+18

120m +20

130m +22

140m +25

145m +26

150m +28

160m +30

170m +34

180m +38

200m +43 ( 37klikk maks+opp 1,5mil)

280m +37 + ca 10 mil.

 

Dette skutt i felt eller på jakt, og stemmer sånn cirkus.

V0 er cirkus 290m/s og bc blir omtrent 0,1 med pcb. Vrient å si det der med drag'en.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

tenkte på 2 patroner jeg bruker ganske mye. eley club og federal std.

federal har 330 msek utgang i sauern min, mens eley har 320 msek.

 

innskutt på 15 meter (DFS) så må jeg skru 28 og 26 knepp opp med de to ammotypene for å treffe midt i på 100m.

for eley stemmer da en BC på .130, mens på federal ammoen blir BC på ca .125 rett.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

når noen bruke BC .35 og andre bruker BC .11 å begge får dropp-data til å fungere, så skjønner jeg egentlig ikke helt hva som er feilkilden (forutsatt at man bruker samme kalkulator til å beregne, feks PCB)

 

men regner med at den drag modellen som er i PCB feks (G1) ikke er tilpasset underlydshastighet og ekstreme hold?

 

ps: jeg får BC på mellom .11 og .15 til å stemme med de dropp data jeg har for inntil 120m og kal 22lr....

å det samme for vind..... i PCB. å det gjør at jeg egentlig ikke helt forstår alt....

 

å jada, jeg har lest hele tråden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ps: jeg får BC på mellom .11 og .15 til å stemme med de dropp data jeg har for inntil 120m og kal 22lr....

å det samme for vind..... i PCB. å det gjør at jeg egentlig ikke helt forstår alt....

 

Dette er ganske likt det som jeg opererer med. Med en BC på .013 på RWS standard am stemmer dette meget godt på drop ut til 120 meter i ht PCB. Vinden er en mer usikker faktor, men tror det stemmer rimelig bra der også. Med våpen/kikkertoppsett slik jeg har det konfigurert nå kommer jeg desverre ikke lenger ut en ca 120 meter, så utover denne avstand har jeg ingen formeninger.

Link to comment
Share on other sites

regner med at den drag modellen som er i PCB feks (G1) ikke er tilpasset underlydshastighet og ekstreme hold?
Høres ut som en veldig god teori. Enhver beregning/simulering må bruke forutsetninger som stemmer med virkeligheten, ellers får man bare bambus ut. Man må forresten uansett regne med en viss risiko for feil i ut-tallene når man simulerer noe, og men bør verifisere resultatene ved å sammenligne med målte data¹. Hvis drag-modellen i PCB er feil for underlydsprosjektiler er jeg ikke overrasket over at leon får de resultatene han skisserer. Eller for den sakens skyld, noe helt annet...

 

 

¹ Det er også grunnen til at man skal være forb... forsiktig med å bruke beregnete trykktall fra QL som grunnlag for å lade seg rett oppunder rødstreken!

Link to comment
Share on other sites

med BC .35 og V0 330 msek får man ganske ville verdier ut til 100m.

 

DFS sauer, innskutt på 15m med eley club (V0 320 msek) går erfaringsmessig mellom 27 og 29 knepp lavt på 100m. med BC .350 går den bare 23 knepp lavt der....

med BC .13 går samme kula 28 knepp lavt på 100m

 

 

BTW:hva er 1 mRAD?

 

1 MIL er 10 cm/100m. men hva er 1 mRAD på 100m? om MIL og mRAD er det samme(som jeg går ut fra), hvorfor ikke bruke samme benevnelse?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg har en s&b PM2 (mrad-singleturn) på min cz heldemper nå og når børsa er inskutt på 45 meter trenger jeg ca 130 klikk for å komme ut til 250. Dette stemmer bra overens med BC 0.120* og 315 mps (standard ammo). Høydespredning er et stort problem. Noe er vind, men har tilskrevet mye av spredningen mangelen på avtrekkstopp på cz. (tendensen kan ses allerede på 70-80 meter). Jeg trekker børsa noe nedover på noen av skuddene fordi avtrekker fortsetter bakover (mulig det er bare jeg som har dette problemet). Jeg har montert en klosse bak avtrekket nå, men har ikke fått prøvd på mer en 80 meter. Men ser her en stor forbedring. Ellers blir en ubenhørlig avstraffet for alle microskopiske feil en måtte gjøre på disse lange avstandene.

 

* Fikk denne BC oppgitt for lapua subsonic direkte fra lapua en gang, men føler den passer bra til standard ammo også.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 months later...
Ved skyting på 270m og lenger tvers av dalsøkk er det tilnærmet umulig å holde bedre høydespredning enn ca 1mil, selv om sidespredning gjerne kan være under 0,5mil i tilnærmet vindstille.

 

Slik? Dette er 10 skudd "i blinde" @ 310m. Bomma litt på vindbedømminga, og hadde et dårlig avtrekk, er ganske sikker på at det er det lave treffet i 2eren.

08082009012.jpg

5-5-5-4-4-4-4-4-3-2

 

Her er "avstandskortet", med oppslag i klikk og på retikkelet - med vind.

avstandskortccistd.jpg

 

Synes på dette bildet, er limt opp ned på kolben

21112009.jpg

 

Jeg har svært varierende høydespredning, @300 har jeg aldri klart å få den særlig under ca. 25cm, @200 har det glimtet til med 5cm, men stort sett er det rundt 10cm. Sidespredning er bare vind omtrent.

Holder stort sett notatbok med avstander og klikk osv. og tabellen ble utviklet over tid, ved å "fudge" BC i QL til tabellen passet med skutte data.

De få gangene jeg har prøvd ut til 350 og 400m indikerer opptil 1m høydespredning @400m, men nede i ~20cm sideveis - dette er med CCI Std. Derfor ikke vektlagt disse i utviklinga av tabellen.

 

Lav høyde over bakke ser ut til å redusere termikkens innvirkning på kula.

Dette ser en også med grovkaliber, ved skyting over daler etc., men så er det slik at når en tror "det er termikken", så kommer der en faen og skyter 30cm samling der du har 1m...

Det er ikke bare termikk. Mine data fra 300 -400m er forøvrig skutt i vater, enten på skytebane maks banehøyde godt under tretopphøyde, eller på sjøen med pipa på brygga og målet i fjæra. Eller på islagt vann.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan årsaken til spredning i høyde være variasjon i utgangshastighet?

Merker særlig dette når jeg skyter med CCI standard. Selv på korte hold som 100-200meter er det enkelte skudd som går raskere og dermed treffer høyere.

 

Vet ikke hvordan dette er med evt Lapua Polar Biathlon da det er ammo laget for kaldt vær og stabil hastighet.

Er jo mange proffe skiskyttere som bruker denne, men da på vesentlig kortere avstand. Slik at de vil nok ikke merke evt variasjon i hastighet så godt.

 

Noen tanker rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser to mulige årsaker til at "alle" har denne høydespredningen med det meste av ammo - de som har mindre bruker topp ammo, men de er også bedre skyttere.

 

- variasjon i utgangshastighet

- variasjon i rekylopptak

 

Jeg vet at CCI std har nokså stor variasjon i hastighet, ES er fort vekk 100fps eller mer. Det vil gi spredning og flyvere på langt hold, og det gjør det

Variasjon i rekylopptak, skytestilling, holding, avtrekk, er også inne i bildet. Min std. skyting på 50m gir 10-20mm samlinger, som er "høye". 25mm @50m => 100@200 og 150mm @300. Der ligger det noe.

Med feedback fra 50m blinken (du ser hvor du treffer) klarer jeg å "ta meg sammen" og skyte sub10mm-15mm. Når jeg skjerper meg og har alt på stell... Slik blir det sjelden på 200m, mens folk flirer av dummingen som skal prøve på 200m med .22LR eller en båt kommer forbi. Det er feltmessig. Jeg ser jo da at jeg ikke er noen topp skytter, og samlingene er ofte preget av skudd som jeg "visste" hadde gått ut - da er de "mine" og ikke rifla eller ammunisjonen sine. Men de treffer nå der de treffer uansett.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere nevnt at jeg har skutt endel med kal 22LR på 100m. det er ikke så langt som 2-300 men har alikevel endel erfaringer etter tusenvis av skudd på 100m.

Min erfaring er at enkelte merker skudd har "plutselige flyers" man ikke ser. å disse går ofte ned (men avogtil opp)

kunklusjonen/teorien min er at det kommer av ujevn utgangshastighet man ikke ser noe resultat av på korte hold, men som begynner få innvirkning på lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...