Jump to content

Rifle til lenger langhold


M67

Recommended Posts

Jeg pleier å råde nye langholdsskyttere til å styre unna de grove magnumkalibrene, og i særdeleshet 338LM. Noen skudd her en kveld minnet meg greit på hvorfor.

 

Men jeg er ikke nybegynner. Jeg har lyst på en ny 338LM, og en ny "kanon", og jeg vet hva jeg går til. Jeg har lyst til å skyte på blink på 2km hold, og jeg har lyst til å se at jeg treffer - og jeg har lyst til å gjøre det med presisjon. Så mye presisjon som det går an nesten.

Det jeg IKKE vil, er å gå full send med 12.9x99-hylsa (dvs 416B) - og jeg vil heller ikke opp i de supersvære >135gr-kruttkapasitet-patronene. Til det har jeg hørt for mye om tenningsproblemer vinterstid, med små, vanlige tennhetter (altså ikke BMG-hetter). Sære villkatter, hylser en knapt får kjøpt og sånt er heller ikke aktuelt.

 

Antakelig prater jeg meg øyeblikkelig inn i en 300NM her - jeg skal ha magasin, og da blir 338LM litt krampaktig. Patronene blir korte, og hastigheten en får med 300gr-kuler er uansett ikke allverden - enter 300. Moderne, 230-250gr .30-kuler har BC som 300gr -338-kuler, og man får de nesten opp i farta til 250gr -338-kuler. BCen til 300gr, og rekylen til 250... Det er lett å like. En annen ting forresten, rekylbrems er ikke aktuelt. Jeg får bare hodepine av faenskapen, og hører dårlig nok. Denne rifla skal ha lyddemper, og bare det.

 

Ulempen med 300-ene, er at de blir customrifler. I 338 kan jeg bare kjøpe en AI, eller en gammel TRG, (som da sikkert blir customisert tvert) Samtidig liker jeg tanken på å stille i et eller annet PRS-stevne og skremme MD med at alle gongene hans faller ned... Dvs. 30, og dvs. 10-skuddsmagasinet til AI.

 

IMG_8499.PNG.a80679ed4d5494b0f04f714031a42a88.PNG

 

IMG_8498.PNG.63807702b0991cba1207c7b564c39af4.PNG

 

Jeg har jo skutt en del langt med 6.5x55, og det er kommet kuler med meget høy BC i 6.5. Og til 1000m så tror jeg de kan konkurrere her, for man kan skyte bedre, og ha mer grunntrening, tuning og verifikasjon. Men ikke til 2200m. Det lengste jeg har skutt, meningsfylt, på blink er 2200m, og jeg satte det som designkriterie på dette prosjektet, "minute of bildør", på 2200m. Det er 33mil opp med en stor 300, men 45 med 6.5x55 - og det blir for dumt.
Ballistikken er delvis i figurene her, med kuler man kan få kjøpt. Mer fancy kuler fins - men får man tak i dem?

 

Hva tenker folk her. Jeg er litt i villrede om jeg skal kjøre på, og i så fall med hva, spør kanskje ikke så mye om "råd" som om tanker folk gjør seg rundt valg av patron - og for den del rifle (selv om mange nok kan gjette hvor jeg går for high end customrifle her i Kongleriket). Så what say ye?

 

K

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det er et alternativ. Men jeg tror jeg vil ha magasin. Om ikke for annet så bare på faen...  Et sted skal en jo ha patronene også. Men er søren ikke sikker. 

Men, det er kommet mye fint i .30 kuler i mellomtida, og et par .30-kalibere har blitt mainstream, så 338 tror jeg det blir kun om jeg faller for AIen og går den veien. Potensialet for å tape penger er også mindre der tror jeg. Om man skulle selge igjen.

 

Link to comment
Share on other sites

SAKO TRG M10 har magasin som en får plass til 105 mm ish COL.. når det kommer til «spennende» kuler så har en jo 275 grs pergrine glider kuler.. har bare skutt en stige og fant en farts node på V0 880ms.. har ikke fått testet kulene sin BC men på pakken så står det jo ganske fantastiske tall..(ikke at jeg er overbevist) men om det skulle stemme så er jo det smått fantastisk.. (G1 BC 0.970 og G7 BC 0.484) og de kulene er jo å få tak i også..

 

ellers så er jeg godt fornøyd med 285 grs Hornady ELD M som har oppført seg rimelig forutsigbart også inn i transonisk område..

 

Har også en Deviant Tactical låskasse og et 33XC løp liggende som ikke har kommet i gang.. (vet ikke om 33XC blir for sært for deg)

men ser over dammen at det skytes bra med det..og at det gir det lille ekstra over 2K meter..(jeg skal ikke selge) 

 

Har 300NM i Blasern men rifle twisten gjør at en der ikke får brukt de argeste LH kulene.. men det gjør ikke så mye..med tanke på at den blir mest brukt til jakt.. men har bestilt et 300NM løp til M10 også så får en se hva det fører med seg.. rekylen i Blaser R8 er i hvert fall betydelig mindre med 300NM enn med 338LM som jeg hadde før i den riflen.. jeg liker 338LM men ikke i R8..

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Sunnmøring said:

33XC

Hva gjør nå egentlig den 33XC'en som ikke en 338LM gjør? 50 m/s mere fart på den tunge kula? 338LM er jo etter mitt syn en "harmonisk" patron hvor man får ytelse nok og god løpslevetid som gjør at man faktisk kan fokusere på skyting og ikke drive på med å fikkle rundt med alt annet.

 

9 hours ago, M67 said:

Antakelig prater jeg meg øyeblikkelig inn i en 300NM her

Personlig hadde jeg gått for 338LM om jeg skulle valgt mellom disse to siden jeg har en ide om at 338'en er mere "harmonisk" og kanskje ikke minst lar pipa leve så lenge at man slipper årlig tur til bøsjemakeren. Pipa på den rifla du kvitta deg med skyter nå enda klisterlappsamling da jeg testa den, men den har fått en voldsom makeup på stokksiden og har vel havna inn i spesialsegmentet for ELR.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Hva gjør nå egentlig den 33XC'en som ikke en 338LM gjør? 50 m/s mere fart på den tunge kula? 338LM er jo etter mitt syn en "harmonisk" patron hvor man får ytelse nok og god løpslevetid som gjør at man faktisk kan fokusere på skyting og ikke drive på med å fikkle rundt med alt annet.


Det er vel en av grunnene til at prosjektet fremdeles ligger på «hylla» enda.. da 338LM bare fungerer.. har det originale 338LM løpet som fulgte med M10 som har gått noen 1000 skudd.. men knapt viser tegn på slitasje.. i tillegg til at jeg har et helt nytt originalt M10 løp liggende som ikke har blitt tatt «jomfrudommen» på ennå..  så behovet har ikke meldt seg.. dessuten så har det dukket opp en del nye rifler i skapet 21/22 så «husfreden» stod i fare.. så så lenge 33XC prosjektet ligger i en «skuff» så er det ute av syne og sinn for «øvrigheten» 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Personlig hadde jeg gått for 338LM om jeg skulle valgt mellom disse to siden jeg har en ide om at 338'en er mere "harmonisk"


338LM opplever jeg som harmonisk og lett å få god presisjon på.. pipe slitasjen opplever jeg som overraskende liten.. men jeg har også 300NM og jeg opplever også den som harmonisk og lett å få god presisjon på.. den samler godt med nesten alt jeg har matet den med.. så valget er ikke enkelt om en skal sette disse to opp i mot hverandre.. som @M67 tidligere har poengtert så begynner 30 cal kulene å få veldig god BC.. vet at det er kommet noen 300NM AI kreasjoner rundt om som presterer veldig godt med tanke på presisjon og fart.. alternativt så er det noen som har fått bygd seg 300LM også med enda mere fart og prestenda..

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Sunnmøring said:

men jeg har også 300NM

Hvor lenge forventer du at løpet kommer til å leve om du ikke allerede har skutt opp et eller flere?

En annen sak er nå at forskjellen på ei kule som veier 230 gr og ei som veier 300 hadde jeg ikke giddet å vurder som noen fordel i forhold til rekyl. En 338 kan bygges om til å føles som en 6,5 i rekyl uten store problemer. De riflene blir uansett ikke jaktrifle type bærbar. Da spiller det liten rolle om de veier 7 eller 10 kg etter mitt syn. Med riktig ergonomi for liggende skyting er 300gr i 338 med litt vekt overraskende enkel å håndtere. I en TRG 42 er den ræva.. , der blir alt feil! 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 minutt siden):

Hvor lenge forventer du at løpet kommer til å leve om du ikke allerede har skutt opp et eller flere?

Nå tror jeg mitt 300NM løp ikke har gått mere enn 550 ish skudd.. (ikke sprengladning) ..ikke har det vært «varmskutt» i særlig grad .. kjørte gjennom teselong borescope når jakt sesongen var slutt.. uten at jeg så noen spesielle tegn på slitasje.. så tror nok jeg skal klare en del skudd til gjennom..

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Sunnmøring said:

så tror nok jeg skal klare en del skudd til gjennom.

Men det er nå et faktum at hylsekapasiteten er omtrent det samme i favør til 338LM med 10gr.  Det blir uansett mer utbrenning i 300NM. Jeg vet jo ikke, men kanskje kan det sammenlignes med 308 kontra 6,5?

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (6 minutter siden):

sammenlignes med 308 kontra 6,5?


kanskje ikke så langt unna med den sammenligningen.. tror jeg skal klare 5K pluss skudd ut 338LM pipen min.. Knut Erik Rognes har vel fått 5.5K skudd ut av sine om ikke mere.. men både den originale M10 308w pipen som nå er gått 6,5K skudd ser nesten ny ut.. og det samme gjør 338LM løpet mitt som er gått 2K pluss skudd.. de originale kaldhamrede M10 sako pipene virker som at de er av veldig god kvalitet..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ingen erfaring med custom rifler sånn generelt, men rakleverket av en mrad har jeg skutt mye med i grønt samt en trg sivilt. 

Kjøp den bruke AI'n du og bruk 338lm. Skulle du få en helomvending å angre deg etter 6 måneder å kan du bare kaste den på finn.no til samme pris du kjøpte den for og innen noen uker så kommer en wannabe sniper og kjøper den. 338lm lengre levetid på løp, idiotisk lett å lade til, 250 gr kuler er knall - mine meninger. Til AI'n så brude det være ganske lett å få brukt skaffe løp til 300nm,300prc og 300wm med litt tilpasninger av feed lips. Nå regner jeg ikke med du skal helt "ned" i 300prc/win, men mulighetene er der. Samtidig som du kan kaste den i ett vision chassi i 6,5 kaliber og ha ei ny til prs om du måtte finne på det. 

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (3 timer siden):

@M67: En slik må da være ideell for deg.

300k ja. Det er en halv smule i overkant.

 

 

Strikkejeger skrev (15 timer siden):

Men har du behov for magasin, når formålet å skyte veldig langt. Så går det jo fint med manuell mating.

Det er helt sant. Og den gamle 338en min hadde verken magasin eller utkaster. Men jeg tenker at ei rifle godt kan være litt mer allround enn det. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
On 3/19/2022 at 12:37 PM, Mailman said:

Denne kanskje:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=238391630

Den er satt ned i pris en gang,så den er gjerne prutbar.

 

Veldig flott rigg til utrolig billig penge, har pratet med han selv og utrolig trivelig type. 
Vanvittig mye for pengene. Tror ikke den er solgt enda så han er sikkert åpen for hyggelig bud. 

 

Link to comment
Share on other sites

Veldig fin den der, og jeg hadde nok kjøpt den om den kom i en vanlig stokk, og ikke i AI-chassiet. Jeg synes det blir litt rart å prøve å kopiere en AI, når de fins originale. Chassiet er ikke det beste på en AI, det er vel heller låsen/ mekanismen, og patentet for pipebytt.

 

Jeg endte med denne, og den har faktisk vært med på litt av hvert allerede. Venter på et sikte som "passer". Kaliber er 338LM og 260Rem.

 

IMG_9528.jpeg.09307e0c5e786bb9e605690f8dfceb1b.jpeg

 

IMG_9527.jpeg.0bd4c1a1807f25f5d2caefd298866a19.jpeg

 

943006593_IMG_9212(1).jpeg.2cdbbbd856a78fd859254a8e99a46107.jpeg

 

IMG_9231.PNG.cac8dada36a07390215275711322eee6.PNG

 

IMG_9144.jpeg.74b84965a3ea410e2b5cf37812260137.jpeg

 

 

 

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (8 timer siden):

Vortexen er igrunnen overraskende bra. Den når ikke opp til March/SuB/Zeiss i det hele tatt, men den koster nå under halvparten. 

 

K

Helt kurante, brukte pst gen II til tårnet røyk. Fikk ny på garantien, men i mellomtiden hadde jeg kjøpt strike eagle og dermed ble den solgt når den kom inn døra. Ørna er helt grei, men så er man "dum" og ser gjennom bedre optikk..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...