Jump to content

Rifle til lenger langhold


M67

Recommended Posts

Jeg pleier å råde nye langholdsskyttere til å styre unna de grove magnumkalibrene, og i særdeleshet 338LM. Noen skudd her en kveld minnet meg greit på hvorfor.

 

Men jeg er ikke nybegynner. Jeg har lyst på en ny 338LM, og en ny "kanon", og jeg vet hva jeg går til. Jeg har lyst til å skyte på blink på 2km hold, og jeg har lyst til å se at jeg treffer - og jeg har lyst til å gjøre det med presisjon. Så mye presisjon som det går an nesten.

Det jeg IKKE vil, er å gå full send med 12.9x99-hylsa (dvs 416B) - og jeg vil heller ikke opp i de supersvære >135gr-kruttkapasitet-patronene. Til det har jeg hørt for mye om tenningsproblemer vinterstid, med små, vanlige tennhetter (altså ikke BMG-hetter). Sære villkatter, hylser en knapt får kjøpt og sånt er heller ikke aktuelt.

 

Antakelig prater jeg meg øyeblikkelig inn i en 300NM her - jeg skal ha magasin, og da blir 338LM litt krampaktig. Patronene blir korte, og hastigheten en får med 300gr-kuler er uansett ikke allverden - enter 300. Moderne, 230-250gr .30-kuler har BC som 300gr -338-kuler, og man får de nesten opp i farta til 250gr -338-kuler. BCen til 300gr, og rekylen til 250... Det er lett å like. En annen ting forresten, rekylbrems er ikke aktuelt. Jeg får bare hodepine av faenskapen, og hører dårlig nok. Denne rifla skal ha lyddemper, og bare det.

 

Ulempen med 300-ene, er at de blir customrifler. I 338 kan jeg bare kjøpe en AI, eller en gammel TRG, (som da sikkert blir customisert tvert) Samtidig liker jeg tanken på å stille i et eller annet PRS-stevne og skremme MD med at alle gongene hans faller ned... Dvs. 30, og dvs. 10-skuddsmagasinet til AI.

 

IMG_8499.PNG.a80679ed4d5494b0f04f714031a42a88.PNG

 

IMG_8498.PNG.63807702b0991cba1207c7b564c39af4.PNG