Jump to content

Blaser D99


Foxhound

Recommended Posts

Hei, fikk min nye D99 denne uken. 3479 gram std. utførelse i kaliber 5.6 x52R i rifle løpet og 20/76 i hagle løpene, forøvrig med 1/4 og 3/4 choke. Testet den igår med åpne sikter, veldig fornøyd men tror jeg ønsker meg et "lett/lite" siktemiddel med rødpunkt. Noen som har forslag/erfaringer?

 

MVH Terjemannen

 

Er du sikker på at den har de foran nemte borringer i hagleløpene ? Min har 1/2 borring i begge løpene , og såvidt jeg vet leveres alle D99 godkjent for stålhagl nå , og da synes jeg det er rart om det er 3/4 borring i den ene pipa di.

 

En kompis har en D99 med samme kaliber og spesifikasjoner som din men den veier over 3,7kg.

Link to comment
Share on other sites

Hei Foxhound , det er påstemplet 2 (3/4 choke) stjerner henholdsvis 4 (1/4 choke) stjerner under hvert av løpene. Det betyr vel at løpet merket med 3/4 choke ikke bør benyttes med stål. Har veiet den på nytt nå på en nøyaktig postvekt og vekten viser 3479 gram.

 

Terjemannen

 

 

(3 x Blaser)

Link to comment
Share on other sites

Er den godkjent for stål , altså påstemplet liljemerket ?

 

Ja ikke lett å bli klok på disse vektene på D99 drillinger. Synes bare det er rart at min ( 22-250 ) og kompisen sin ( 5,6x52R ) er 200g tyngre. Så mulig har treverket veldig forskellig tetthet.

Link to comment
Share on other sites

Ok , men det synes jeg hørtes litt rart ut , i og med at Blaser skriver på sine hjemmesider at D99 leveres godkjent for stål , mulig Landrøe har hatt den ligget litt lenger men det vet jeg ikke.

 

Et utdrag fra Blasers hjemmeside :

 

Blaser Drillings D 99 and D 99 Duo are designed to handle the requirements of steel-shot and are magnum proofed. (The stamped "V" and "Lily" of the proofhouse indicate magnum proofing with additional steel proofing).

 

http://www.blaser.de/D-99-Characteristi ... .html?&L=1

 

Som sagt jeg fikk min i mars og den er godkjent for stål med 2x 1/2 borring. Hvor mye praktisk betydning det har er jo en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Hei, svar kom hurtig fra Blaser:

 

Hei,

 

Jeg får opplyst fra Blaser at drillingen du har kjøpt ble solgt fra Blaser til Magne Landrø i 2001, da var Landrø en av flere norske importører.

 

Alle hagler og kombivåpen med magnumkammer – som din med 20-3” – tåler trykket i stålhaglpatroner, selv om de ikke direkte er testet med slike. Det som ikke kan anbefales er å skyte stålhaglpatroner i løp med boring trangere enn ½, dvs. at du ikke bør skyte stålhagl i det løpet som er ¾. Men da dette ikke er et våpen beregnet til bruk på lerduebanen, og det finnes mange alternativer til bly som er bløtere enn stål, er jo det enkleste å holde deg til disse.

 

Best regards/Med vennlig hilsen

 

Da var det vel slik jeg trodde!

 

Terjemannen

 

(3x Blaser)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bringer litt liv i denne tråden igjen :wink:

 

Var på skytebanen i dag med Blaseren min for første gang. Skjøt inn kikkerten i snøstorm i mars bare for å få bruke drillingen i siste del av revejakta. Fikk felt både rev og mink med den før fredningen slo inn.

 

Den gikk fantastisk godt i dag må jeg si , hadde ladet 50gr Vmax og 55gr Gameking blyspiss med noen " tilfeldige " ladninger. Skjøt på både 100 og 200m , og må si meg fornøyd med samlingene , skytteren tatt i betraktning :wink: 3 skudds samlinger på 100m på 17-18mm og på 200m på ca 50mm med en Swarovski Z6 1-6x24. Og ingen treffpungtsforandringer heller gjorde skytingen til en lek.

 

På leirduebanen gikk det litt så som så. Gikk en standplass og vel så det før jeg oppdaget at maskinen var innstillet på forsinking :oops: . Fikk 16 treff , med 10 treff på de siste 2 standplassene. Gledet meg til 2 runde , men så langt kom vi ikke da et lager i kastemaskinen ble ødelagt så det ble med den ene runden.

 

Må si jeg er blitt meget glad i dette våpnet , det er så enkelt å skyte godt med at det er en fryd :D . Mikkel skal virkelig få kjørt seg til vinteren 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg skyter konsekvent 23-24 duer med min, med forsinkelse på kasteren. Dette er med Zeiss variopoint 1,1-4x24 montert og det fremre linselokket igjen :!:

 

Uten optikk ligger jeg på 16-18. Merkelige greier.

 

Er det noen som har funnet ut av om det går an å stille avtrekkervekta forresten? Jeg vil også gjerne ha tyngre avtrekk...

 

/D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Fjernet den plasten , fatter ikke at jeg ikke har gjort det før. Lettere å vedlikeholde er det jo også. Har nå fått brukt drillingen en stund , og kan bare si at jeg er veldig godt fornøyd. Omsjaltingen mellom hagle / rifle går helt autumatisk , + kikkerten er veldig lett å ta av og på.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei

 

Hiver meg på denne tråden siden jeg har blitt stolt eier av Blaser D99 standard med 7x57R. Vekten for standard med beavertail er ca. 3.8 kg (kjøkken vekt som jeg ikke stoler helt på…).

 

Jeg har nå vært på rifle banen og skutt med fabrikk ammo men har nå planer å få i gang litt hjemmelading. I den anledning har jeg kjøpt inn Oryx 10.1 g og Winchester 9.7g. Man kan finne maks – min ladning i ladeboka men det ville vært interessant å høre hva dere andre lader med som har gitt beste samling.

 

Jeg har planer om å bruke N-150 til Winchester 150gr PP Power Point (treningsammo) og N-150 til 10,1g Oryx (jakt).

Det står mye om lading av 7x57R generelt men finner ingen info av alle stolte eiere av drømme våpenet.

 

Ludde

Blaser D99 std 2-20cal x 1-7x56R med 1.5-6x42 Varipoint

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei igjen

 

Dårlig fart i denne tråden, men jeg har nå fått gjort litt uttesting som jeg legger ut her.

 

156 grain Oryx fabrikk ammo ble målt til 760/763 m/s (Norma oppgir 795 m/s), men dette var vel som forventet selv om det var 5 grader.

 

Ladet og testet presisjon med 10.1g Oryx:

200 cci, 41gr N150, 3 skudd i pressbenk ga samling på 7mm :shock: (trodde dette ikke var mulig men litt flaks må man ha)

200 cci, 42gr N150, 3 skudd i pressbenk ga samling på 18mm (mer normalt da man har den mennesklige faktoren).

Det som også var litt overraskende var at 41gr og 42gr ga samme treff punkt i blinken og at 9.7g WinPP traff samme punkt også med 41gr og 42gr N150. Dette skyldes nok at BC var på min side.

 

Sjekket så hastigheter på hjemmeladingen med; Norma hylser skutt 1 gang før, 10.1g Oryx, 42 - 43 gr N150, 200 CCI som ga alle hastigheter 770+ m/s. Ønsker ikke å oppgi eksakte tall da det begynte å regne og det var stor variasjon på hastigheten men fant en konklusjon.

 

Min ladning for D99 blir derfor:

Hylse: 7x57R Norma skutt en gang

Krutt: 41.5gr N150

Tennhette: 200 CCI

Kule: 10.1g Oryx og 9.7g WinPP

 

Det som ikke er like bra er at jeg fikk problem med tennstiftene til hagle løpene som slo for langt slik at perlene ble punktet og slo tilbake. Dama er derfor på vei til Arendal.

 

Ludde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...