Jump to content

Blaser D99


Foxhound

Recommended Posts

Til dere som har Blasers drilling , hva veier drillingene deres og hvilke kalibre har dere i såfall ?

 

Jeg lurer litt siden drillingen markedsføres noen plasser som markedets letteste drilling , 3,0 - 3,4kg. Greit nok det , men jeg mistenker at dette ikke stemmer helt. Har 2 kompiser som har denne drillingen , den ene veier ca 3,8kg i 20/76 og 5,6x52R , den andre tror jeg veier ca 3,6 - 3,7kg i 20/76 og 6,5x57R. Jeg lurer på i hvilke kaliber den veier 3,0kg ?

Link to comment
Share on other sites

Til dere som har Blasers drilling , hva veier drillingene deres og hvilke kalibre har dere i såfall ?

 

Jeg lurer litt siden drillingen markedsføres noen plasser som markedets letteste drilling , 3,0 - 3,4kg. Greit nok det , men jeg mistenker at dette ikke stemmer helt. Har 2 kompiser som har denne drillingen , den ene veier ca 3,8kg i 20/76 og 5,6x52R , den andre tror jeg veier ca 3,6 - 3,7kg i 20/76 og 6,5x57R. Jeg lurer på i hvilke kaliber den veier 3,0kg ?

 

veier de det med eller uten kikkert?

Link to comment
Share on other sites

Uten kikkert.

 

Uten å ha noen særlig kjennskap til nevnte drilling, vil jeg tro at

tetthet i treverket etc. vil innvirke på vekta, og dermed gi variasjoner selv

innen samme kaliber.

At det likevel skal dreie seg om en halvkilo ++ har jeg vondt for å tro.

Hvis de da ikke lager stokker i balsatre :D

Link to comment
Share on other sites

Joda selvfølgeligspiller tetthet i treet en rolle for vekta. Men jeg kjenner 3 stk med Blaser drilling og de veier alle 3 mellom drøyt 3,5 og 3,8kg uten kikkert. Tror de alle er i standard treverk , den ene er med beavertail forskjefte. Riflekalibrene er 5,6x52R - 6,5x57R og 7x57R og kal 20/76.

 

Hvordan kan da forhandlere reklamere for at det er markedets letteste drilling med vekt mellom 3,0 - 3,3kg ?

 

http://www.landro.no/

 

http://www.jaktogvillmark.no/hagle_rifle.htm

 

Disse 2 eksemplene er bare 2 av flere jeg har sett. Blaser selv skriver ca 3,4kg på sine hjemmesider. Dette er ikke skrevet for å rakke ned på Blaser eller Blaserforhandlere for de som tror det , jeg liker Blaser og vurderer en slik drilling men synes det er frustrerende med så sprikende tall med hensyn til vekta.

 

Jeg mistenker også at det er 1/2 borring i begge hagleløpene , hvilke borringer er det i de Blaserne deres ?

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at min D99 veier 3,9kg med en victory 1,5-6x42 på. Mulig det var 4,0kg, men det er egentlig ikke interessant for meg, for vekta og balansen er "passe".

 

Hvis man da tenker seg at montasjen veier 150gr og kikkerten veier ca 500gr så blir jo vekta på våpnet ca 3,3 -3,4kg. Det er foreløpig den letteste jeg har hørt om så langt :wink: Men er enig i at balansen er meget bra. Jeg er ikke SÅ opphengt i vekta men det er jo en variabel man må ta med i vurderingen.

Link to comment
Share on other sites

Min D99 med 7x57R rifleløp veier 3.56 kg med tykk rekylkappe.

Uten at jeg vet det, så kan jeg tenke meg at alle rifleløpene er like, så en finkalbret vil dermed være tyngre en en grovkalibret, men det er som sagt bare noe jeg tror.

Under hagleløpene står det 16,2 mm på begge, kaliberet er kal 20/76 i alle D99 så da "tror" jeg det er like boring i begge løpene.

Link to comment
Share on other sites

Jo Foxterrier , det samme tror jeg ang rifleløpet , altså at løpene er lik i diameter mens grove kaliber er det naturlig mindre stål i enn finere kaliber. En annen ting er jo at mange på kontinentet bruker drillingen på villsvin , og de bruker da endel slug i hagleløpene , mulig derfor det er 1/2 borring i begge løpene , hvis det er 1/2 borring da.

 

Ene kompisen har utskiftbar choke i ene hagleløpet mens det andre løpet er 1/2 borring.

Link to comment
Share on other sites

Slenger på ett helt annet spørsmål her, men det handler om D99

Jeg har ikke brukt de åpne siktene mye ved rifleskyting, men når jeg testet sist, så mener jeg at jeg traff alt for høyt med 156 grs Norma Oryx i kal 7X57R.

Er det noen som vet hvilken kule de åpne siktene er regulert for ?

Jeg kan ikke se noen reguleringsmulighet, men er det noen som vet om siktet kan justeres i høyden ?

 

For ordens skyld og til forumpolititet, jeg har ikke brukt de åpne siktene på jakt....

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvilken kule som er brukt fra fabrikk, men jeg trodde du kunne skru på den vesle umbrakoskruen på framsiktet for å kunne regulere i høyden.

:oops: Hullet til umbrakuskruen var fullt av dritt, så det jeg så jeg ikke :oops:

Men takk, da skal det nok ordne seg :wink::lol:

 

Edit: Noen som vet størrelsen på umbrakoen ?

Jeg finner ikke så liten her hjemme :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har selv brukt en Duo 99 (2x7,57Rog 20/76)til både elg, rådyr og revejakt i 3 sesonger. Var selv litt skeptisk, men har blitt litt hekta på kvaliteten på Blaser. Når motstandere av et produkt prøver produktet for siden å kjøpe det, er jo det argument godt nok...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som har testet Remington Wingmaster HD på sin Blaser D99 ?

 

Samler den mye på feks 30 - 40m ?

 

Tenkte kanskje det kunne være et bra alternativ når støveren har revedrev. Har prøvet Hevishot både i halvautoen og o/u i kal 12 , og den samler noe utrolig og er bra når skuddholdene blir noe drøye.

Link to comment
Share on other sites

Om du synes den er for hard, så må du begynne og trene evt sende x antall sms pr dag :lol:

har ikke merket noe forskjell på ny og nå, har ikke hatt den så lenge 2 år ca

 

Hehe, trener nok mer enn de fleste her inne, og med et avstandsforhold så går det med nok sms i løpet av mnd :wink:

 

Har sjøl bare prøvd den i butikk, men har hørt av flere at de syns den er noget hard å spenne opp i forhold til f.eks støkkjakt.

 

@ak - Takk for svar!

 

Kunne godt tenkt meg en D99 med et ekstra løp ja, men så var det de penga... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med oppspenner på drilling er at det går greit så lenge man går klar. Dvs at man går med tommelen på oppspenneren. Går man med hagla i høyre handa når gammelerik flyr opp, blir man oftest stående å fomle til tiuren er ute av skuddhold. En annen ting med oppspenneren er at jeg synes den er livsfarlig når man er vant med automatisk sikring. Flere ganger har jeg ladet om påvei bort til rådyret, og senere tatt meg selv i å vandre rundt med ladd og ferdig oppspendt drilling. Dette er selvfølgelig en vanesak, men jeg tipper jeg ikke er den eneste drillingeier som har den automatiske sikringa til hagla fremdeles i bakhodet. Så at en oppspenner er sikrere enn en dobbeltvirkende automatisk sikring stiller jeg meg tvilende til. Det er nok heller dette med produksjonskostnader...

 

Ett lite spørsmål til trådstarter når jeg er i gang: Jeg forstod det som du har en drilling i 6,5x57R i dag og vil bytte til en 224" drilling pga rikosjettfare ved revejakt i steinur. Om du lader 6,5x57R med 85 gr sierra HP eller 90 gr V-max, blir vel rikosjettfaren den samme som med V-max i kal 224?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flere ganger har jeg ladet om påvei bort til rådyret, og senere tatt meg selv i å vandre rundt med ladd og ferdig oppspendt drilling. Dette er selvfølgelig en vanesak, men jeg tipper jeg ikke er den eneste drillingeier som har den automatiske sikringa til hagla fremdeles i bakhodet.

 

Du er ikke den eneste ... :(

Link to comment
Share on other sites

Flere ganger har jeg ladet om påvei bort til rådyret, og senere tatt meg selv i å vandre rundt med ladd og ferdig oppspendt drilling. Dette er selvfølgelig en vanesak, men jeg tipper jeg ikke er den eneste drillingeier som har den automatiske sikringa til hagla fremdeles i bakhodet.

 

Du er ikke den eneste ... :(

 

Ser ikke helt problemet. På Blasern får du ikke knekt og ladet om før våpenet er nedspent ( joda, vet det går med vold). Hvis du da etterpå spenner opp igjen, så blir det vel samme sak om det er oppspenner eller sikring på våpenet............. :?:

Link to comment
Share on other sites

OK, da er det annerledes enn på krieghoffen jeg har. Da har Blaser tenkt på det problemet, og det bør være et idiotsikkert system. På den andre siden blir jo oppfølgingsskuddet på rådyret enda tregere om man må spenne opp på nytt. Men det er drillinger, kompromisser i alle retninger :D

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med oppspenner på drilling er at det går greit så lenge man går klar. Dvs at man går med tommelen på oppspenneren. Går man med hagla i høyre handa når gammelerik flyr opp, blir man oftest stående å fomle til tiuren er ute av skuddhold. En annen ting med oppspenneren er at jeg synes den er livsfarlig når man er vant med automatisk sikring. Flere ganger har jeg ladet om påvei bort til rådyret, og senere tatt meg selv i å vandre rundt med ladd og ferdig oppspendt drilling. Dette er selvfølgelig en vanesak, men jeg tipper jeg ikke er den eneste drillingeier som har den automatiske sikringa til hagla fremdeles i bakhodet. Så at en oppspenner er sikrere enn en dobbeltvirkende automatisk sikring stiller jeg meg tvilende til. Det er nok heller dette med produksjonskostnader...

 

Ett lite spørsmål til trådstarter når jeg er i gang: Jeg forstod det som du har en drilling i 6,5x57R i dag og vil bytte til en 224" drilling pga rikosjettfare ved revejakt i steinur. Om du lader 6,5x57R med 85 gr sierra HP eller 90 gr V-max, blir vel rikosjettfaren den samme som med V-max i kal 224?

 

Som svar på ditt siste avsnitt : Nei det er overhode ikke det samme !

 

Jeg har hatt en rifle i 6,5-06 som jeg tok noen rikosjetttester på med 95gr V - Max. 6,5-06 yter betydelig mer hastighet enn en 6,5x57R gjør , allikevel ble det betydelige rikosjetter , når jeg sier betydelige så mener jeg at det ble rikosjetter nok til at jeg ikke stoler på den i steinur.

 

Har en rifle i 22-250 og her er saken en helt annen. Mer fart , lettere kuler ( 35 , 40 , 50 og 55gr V - Max ) gjør at jeg føler meg trygg. Og bare for å ha det sagt , man skal selvfølgelig ha sikker bakgrunn men jeg vil være sikker på at kula blir værende i skuddretning og ikke på villeveier nede i bygda.

 

224 har sine plusser og minuser som alt annet , men for meg og min jakt er det rett kaliber.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

D99 i 9,3x74R - 2x 20/76 vejer 3485 gram uden rem

 

Mange sier at D99 er en hårviltdrilling mye pga. at oppspenneren er noe hard og treg å få opp i forhold til jakt på fjærkre, hva er deres erfaring i forhold til dette?

Da den var ny syntes jeg også den gik lidt stram, jeg fik senere rettet skæftet (da den skød for lavt), da jeg fik den tilbage gik opspænderen meget træg. Da jeg tog skæftet af den viste det sig at der var kommet olie fra skæftetilpasning ind i låsen, jeg gjorde den ren og smurte den op med superlube, den går nu bedre end ny :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei, fikk min nye D99 denne uken. 3479 gram std. utførelse i kaliber 5.6 x52R i rifle løpet og 20/76 i hagle løpene, forøvrig med 1/4 og 3/4 choke. Testet den igår med åpne sikter, veldig fornøyd men tror jeg ønsker meg et "lett/lite" siktemiddel med rødpunkt. Noen som har forslag/erfaringer?

 

MVH Terjemannen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...