Jump to content

Rifle til jakt på fjellrype


kjøtteter

Recommended Posts

Hei!

 

Dette er min første post, og jeg er ganske så blodfersk. Skal ta jegerprøven nå denne uka, og så er planen å skaffe en rifle til rypejakt. Dette er jaktformen som jeg har lyst til å prøve først, da jeg liker å gå lange turer i fjellet, gjerne alene og uten hund.

 

Jeg har lest opp og ned her inne på Kammeret og på RFC om ammunisjonsvalg og rifler som kan egne seg til jakta. Jeg har utelukket .223 Rem / .22 Hornet og storviltpatroner (mest på grunn av pris, og jeg lader ikke selv). Men hadde satt pris på noen avklaringer som jeg sliter litt med å finne ut av før jeg sender våpensøknad. Jeg vil primært spise det jeg skyter! Blir det mer enn rype for denne rifla er det vel ringdue, stokkand, jerpe evt. Vanskelig for å forestille meg at jeg begynner å skyte rev/hare.

 

Slik jeg forstår det vil 17 HMR gi flatest kulebane og lengst effektiv rekkevidde av de kanttente patronene. Prisen man betaler er større kjøttskade (gamepoint) eller tvilsom drepende effekt/behov for ettersøk (FMJ).  Derfor heller jeg mot 22 WMR, alternativt 22lr. Jeg finner det vanskelig å tro at jeg kommer til å ha sjelsro til å ligge å skru mye på siktetårn osv når jeg er på jakt. 22 WMR vil gi litt lengere effektiv rekkevidde sammenlignet med 22lr uten å skulle kompensere for mye (80-85 meter mot 60-70 meter?), og litt flatere kulebane. I tillegg har 22 WMR fordelen mot 17 HMR at kjøttskaden er mindre, hvis jeg forstår det rett. 

 

Setter også pris på at 22 WMR kan fås i helmantlet kule (f.eks. CCI TMJ), da det vil gi gjennomskyting med minimale mengder bly i fuglen.

 

Men hva er egentlig realistisk skyteavstand på fjellrype? Får man ofte nok sjansen på hold kortere enn 70 meter til at man klarer seg greit med 22lr? Og er det noen meningsfull forskjell i rikosjettfare mellom 22 WMR og 22lr?

 

Sikkert grønne spørsmål dette, men hadde satt pris på tilbakemeldinger :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej og velkommen!

 

I fjellet er det som oftest ikke kulebanen  som er det største problemet med 22 LR, men vindavdriften. Begynte min jegerkarriere med 22 LR og det ble mye bom pga at jeg var kompetent nok når det gjelder å bedømme vindavdrift. Man trenger ikke veldig mye vind for å bomme på en rype på 70-80 meter med 22 LR. Har jakta litt med en kompis 22 WMR og skutt noen ryper på avstander mellom 50 og 80 meter. Synes det er ganske mye lettere enn med 22 LR. Skjøt rypene med CCI FMJ og alle ramla i smellen. Riflas eier har samme erfaring. Men, man trenger gode treff for at fuglene skal ramle i smellen. FMJ og Gamepoint har jo likt treffpunkt så det hadde kanskje vært en ide og gått med et magasin ladet med Gamepoint for de lengre holdene? Selv om jeg vanligvis jakter med 221 Rem Fireball så er det noe spesielt å jakte med de små randtenningspatronene. Kunne godt tenkt meg en egen. Hvis man ikke absolutt vil ha en rifle med utbyttbare løp så dukker det ganske ofte opp fine Anschutz i 22 WMR som bruker å koste 3-5000. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6.5x55 ville vært førstevalget mitt. 

Godt utvalg i helmantel, lite vindavdrift, billig å trene med etc. 

223 på andre andreplass og av samme grunner som ovenfor. 

Med helmantel i disse kalibrene får du stort sett veldig fine slakt (223 kan gi litt fluktstrekninger). 

 

17 HMR er ett artig kaliber, men veldig vindsensitivt så ikke noe godt alternativ i høyfjellet. 

Med Gamepoint er det ikke veldig store kjøttskader. V-max derimot er ofte stygg. 

22WMR er enda mer vindsensitivt, og håpløst på litt avstand dersom det blåser (det gjør det jo stort sett i fjellet). 

Begge har betydelig kulefall over 100m- du MÅ skru på kikkerten. 

 

Realistisk avstand på fjellrype kan fort bli 200m- noen ganger er de veldig sky, andre ganger kan du komme på haglehold.. 

 

Fordelen med 17HMR er veldig lav rikosjettfare grunnet lette og (stort sett) ekspanderende prosjektiler. 

I tillegg mister den raskt hastighet over 200m, og er tryggere å bruke med tanke på bakgrunn enn f.eks 223. 

Dersom du f.eks hadde hatt 6.5x55 fra før, ville jeg anbefalt 17hmr, men absolutt ikke som eneste rifla.. enda mindre 22wmr (den har også ry på seg for å være kilen med presisjon). 

 

Edited by Ospa
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, kjøtteter said:

Men hva er egentlig realistisk skyteavstand på fjellrype?

Det kommer ann på veldig mange faktorer som hvordan terrrenget er, hvor langt unna finner du rypene, hvor nært kan du komme innpå før de flyr og et utall andre ting man aldri klarer å forutse. For meg har det betydd at jeg har skutt rype på alt fra 50m til 300m med rifle. Noen ganger kommer du kanskje heller ikke nærmere en 5-600m, men det hører til sjeldenheter. Da er gjerne rypa helt hvit og all snøen er reget bort i mildvær.

Gjennomsnittsavstanden jeg skyter ryper på med rifle er ofte et sted mellom 100 og 200m.

Jeg har både 22LR og 17HMR, men bruker de ikke til rypejakt da jeg synes ballistikken blir for dårlig (kulefall og vinavdrift blir for følsomt). Jeg har stort sett brukt .243 win. 6,5x55, 308 win og 223 rem. til riflejakt på rype. Skal jeg anbefale noe så må det bli 6,5x55 uten tvil, men igjen det kommer sikkert ann på hvor du skal jakt og under hvilke forhold. Som du sikkert skjønner så er svaret ikke så enkelt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

kjøtteter skrev (23 minutter siden):

Får man ofte nok sjansen på hold kortere enn 70 meter til at man klarer seg greit med 22lr?

Jeg skulle ønske jeg kunne sagt at det er veldig realistisk å jakte fjellrype 70-0 meter, men for meg er det ikke det. De sitter alltid på feil plass, eller så blir man oppdaget om man prøver å komme seg nærmere. Realistisk sett så skyter jeg de fra 100-300.Har en ei salongrifle i 22lr /17hmr/22wmr som jeg har prøvd å bruke til denne jakta, men droppa det rimelig fort. De små kalibrene er så sensitive for kalde temperaturer, kombiner dette med dårlige evner i vind så ble det en fjasko. Når 17 hmr blåste bort kjøpte jeg løp til 22wmr, men avstanden og presisjon ble problemet. 22lr på kalde dager kan brått gi veldig rare resultater selv på 100 meteren+ vind så har du faktisk medre forutsetning med hagle med store pellets. Om terrenget gir avstander max 70m så hadde jeg vurdert Nittedal expres /magnum 3-4 mm og trangboring.

Ospa skrev (Akkurat nå):

6.5x55 ville vært førstevalget mitt. 

Etter mye om og men så er det dette kalibret jeg også har  kommet tilbake til. Fint å trene med 22lr for å holde kostnadene nede, men når man skal skyte å prestere "jaktsammenheng" så vil jeg mye heller betale 10kr smellen og da heller treffe og drepe humant. Realiteten er også det at de fleste jegere skyter ish 50 -100 skudd i året. Dette inkludere da både jakt trening og selve jakten. 50 skudd med norma dl felt er ish 580kr *2 så har den normale jegeren brukt 1160kr i året. Så kan du heller bruke 22lr resten av tiden.

Vi har alle hatt lyst til å bruke minst mulig kaliber både på grunn av kostnad og rekyl, men sannheten er at jeg ikke vet om noen som har jakta 2 sesonger med 17hmr, 22lr eller 22wmr på fjellet verken på hare eller rype.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du er (snart) ny jeger og skal starte med å jakte småvilt (rype og annet fuglevilt). Da vil jeg henge meg på de tre innleggene ovenfor og anbefale 6,5x55. En ulempe jeg kan se er rekkevidden, så du må være bevisst på sikker bakgrunn. (Men det bør du for så vidt med et hvert kaliber!) Ellers ser jeg bare fordeler. 6,5x55 er kjempefin å trene med på 100 m på skytebanen (og trene må du om du skal plukke ryper på 100 m + ;)). Og siden du er helt fersk jeger kan det vel ikke helt utelukkes at "repertoraret" vil bli utvidet i årene som kommer? Da er det veldig kjekt å ha et våpen som med riktig kulevalg også duger til storviltjakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

MatsPelle skrev (7 minutter siden):

Vi har alle hatt lyst til å bruke minst mulig kaliber både på grunn av kostnad og rekyl, men sannheten er at jeg ikke vet om noen som har jakta 2 sesonger med 17hmr, 22lr eller 22wmr på fjellet verken på hare eller rype.

 

Ganske unison tilbakemelding fra dere så langt om at randtenningspatroner tydeligvis kan være ganske utfordrende til denne jakta. Jeg er rett og slett imponert over at dere har skyteevner til å treffe en rype på 150+ meter :-D Virker som man ihvertfall må avfinne seg med færre reelle skuddsjanser på kortere hold.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (6 minutter siden):

Og siden du er helt fersk jeger kan det vel ikke helt utelukkes at "repertoraret" vil bli utvidet i årene som kommer? Da er det veldig kjekt å ha et våpen som med riktig kulevalg også duger til storviltjakt.

 

Det er veldig fornuftig argument. Jeg synes likevel det virker litt overveldende å skulle begynne med 6,5 mtp rekyl, lydnivå og det som for meg virker som ganske høy ammo-pris hvis man skal trene. Blir en dyr hobby dette 😆

Edited by kjøtteter
Link to comment
Share on other sites

kjøtteter skrev (3 minutter siden):

Ganske unison tilbakemelding fra dere så langt om at randtenningspatroner tydeligvis kan være ganske utfordrende til denne jakta. 

Jeg jaktet en del rype med 22LR back in the days når vi måtte bedømme avstanden selv.. Likevel ble det skutt noen, så umulig er det ikke. Men det er ekstremt mye enklere med en sentertent patron med flatere kulebane og mindre vindavdrift.

 

kjøtteter skrev (3 minutter siden):

Jeg er rett og slett imponert over at dere har skyteevner til å treffe en rype på 150+ meter :-D Virker som man ihvertfall må avfinne seg med færre reelle skuddsjanser på kortere hold.

Det er ikke noe problem å lære seg å treffe ei rype hver gang på 200m, og selv 300m kan være innafor med rett trening og utstyr. 

Skal en holde seg unna spesialkaliber, sære ladninger i andre kaliber og flisespikkeri - så henger jeg meg på 6.5-mafian her. Men du trenger ei presis rifle, og en hel del trening.

 

kjøtteter skrev (2 minutter siden):

det som for meg virker som ganske høy ammo-pris hvis man skal trene. Blir en dyr hobby dette 😆

Tren med 22LR. Basic-trening iallfall. Noe trening med 6.5 må du jo til med - og bekreftelse av kulebane og treffpunkt på de ulike holdene.

 

 

Alternativ til 6.5x55 er vel nesten bare 223Rem her? 6XC er for dyrt, 6PPC for sært, 22-250 er vel egentlig også for sært for en begynner. 6.5 Creedmoor vil jo være ekvivalent til 6.5x55 både ammo og skytemessig, men jeg kan ikke se noen fordeler, og alt er litt dyrere.

Skal vi si Tikka T3 med en gang da? T3 Lite i 6.5x55 er presis, ikke veldig dyr, og kan brukes til alt...

 

K

Link to comment
Share on other sites

kjøtteter skrev (4 minutter siden):

Jeg synes likevel det virker litt overveldende å skulle begynne med 6,5 mtp rekyl, lydnivå og det som for meg virker som ganske høy ammo-pris hvis man skal trene. 

Ikke overveldende i det hele tatt om du setter på en lyddemper. Klart ammoprisen blir høyere enn .22LR, men det får du igjen i våpenets allsidighet. Ellers måtte du kanskje kjøpt et nytt om noen år?  Rekruttammunisjon kjøpt gjennom skytterlag er nok det rimeligste om du ikke lader selv.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (8 minutter siden):

Rekruttammunisjon kjøpt gjennom skytterlag er nok det rimeligste om du ikke lader selv.

Til trening kanskje. Rypa ville jeg jakta med 130gr DL - som man også får kjøpt gjennom skytterlag om man vil. Vil vel der oppfordre deg til å komme deg inn i et skytterlag, så du kan få treningsmuligheter og instruksjon i skyting. Da får du låne 22LR-rifle på trening, og slipper å kjøpe - på ei god stund i allefall.

 

Mange mener at trening er kjedelig - men folk lærer å skyte...  

 

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt mye tid de siste årene på rypejakt med rifle. 17 hmr, 223 rem og 308 win er blitt benyttet. Når det kommer til gjennomsnittlig skuddavstand så har jeg samme erfaringene som Bly. Mellom 100 og 200m. Enkelte dager enda lengre og noen ytterst få dager kan man oppleve å komme innpå en 60 -70 m. 

22lr blir bortimot håpløst med mindre man jakter i ett område med ekstremt mye ryper, som igjen fører til veldig mange situasjoner. 17 hmr fungere greit med Gamepoint med tanke på kjøttødeleggelser, men også denne er meget vindutsatt og har egentlig ingen fordeler fremfor 223 rem. Kostnadene på ammunisjon er bortimot like. Låskassen blir kortere og rifla mer smekker. Men alt en 17 hmr gjør, gjør en 223 rem mange ganger bedre. Ser det blir anbefalt 6,5x55. Her får du selvfølgelig bedre ballistikk, men da må du opp i 120-130 grs kuler. Det vil medføre at du øker rekylen med en 2 til 3 ganger fremfor 223 rem og ei 55grs kule. Dette har betydning når det skytes fra improviserte stillinger i steinura. 

Ser at det hevdes av M67 at man uten problemer kan lære seg å treffe en rype på 200m hver gang. Med tanke på hvordan vindforholdene varierer i rypefjellet vil jeg se dette før jeg tror det. Bedømmer man vinden bare litt feil og får en 3-4cm mer avdrift er det bom. Må være en prestasjon forbeholdt noen ytterst få av oss selv med 6,5x55.

Personlig fant jeg ut at jeg liker 223 rem best, i kombinasjon med vindmåler og en ballistisk app for vindkorreksjon. Da blir man giftig temmelig langt ut i teig. Men nei, jeg tar ikke rypa 10 av 10 ganger på over 200m i forskjellig vær og vind:)  

Edited by Super XX
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du skal spise det du skyter med 130 gr GT eller DL bør den ikke ha rare farta. Har skutt en haug med kråker med de kulene og når jeg serverer de en feltpatron med 920 m/s i utgangshastighet nærmest eksploderer de på 100 m hold. Men den treffer perfekt nærmest vær gang fra 0-300m.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fjellrypejakta har mye å by på, både korte hold, lange hold, sittende rype på haglehold, ryper som flyr innenfor haglehold, ryper du ser som lander igjen som du kan smyge inn på nytt på et kortere hold, skjær fugl på 60 m, skjær fugl på 200, «tam» fugl på 20-50-70 meter, riflejakt med mye og lite vind, og haglejakt med mye og lite vind. 
 

det som helt klart gir best uttelling over tid i alle disse vekslende værforhold, og vekslende humør på rype, er et kombigevær. Til og med hvis kikkerten sitter fast på børsa hele tiden kan man gjøre mye og bra støkkjakt, i tillegg til å treffe bra på rifleskudd litt utover forbi 100 m. 
 

en brukt kombi på finn.no i cal 222, eller 223 er kanskje glimrende i starten. Til og med 22 hornet og 22 magnum vil gi deg mange ryper under 100 meter. 22 lr børse bør du kjøpe deg på siden så du har et gevær å lære å skyte med.  Dersom man kjøper seg en kombi og et salonggevær så er man i gang tenker jeg. Så vil man gjøre seg erfaringer etter hvert som gjør at man finner ut hva man skal ha neste gang.  Men til fjellrypejakt mener jeg at til og med en dårlig kombi gir best uttelling over tid. I hvert fall noe å tenke på… 😊

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det går også an👍 Gjorde det et par sesonger til jeg ble skikkelig lei av å bære to våpen. Så ville jeg kjøpe nye våpen og fant ut at dersom man legger summen av en bra hagle sammen med summen for en bra rifle, så får man summen til en bra drilling, og sparer 1,5-2,5 kg i vekt. Etter det har det alltid blitt «riktig» børse jeg har tatt med på fjellet eller på småviltjakt med losende hund av en eller annen sort. Men en småkaliber rifle kan jo bygges veldig, veldig lett og fremdeles være bra👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener to våpen ødelegger "konseptet". Traske rundt med kikkert, finne rypa på bakke, komme seg i stilling og avgi ett godt skudd er det det handler om for meg. Støkker jeg de opp, har jeg tapt:-)  Jeg er ikke ute etter å felle flest mulig, det blir fort nok ryper i fryseren.   

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Røsker opp en gammel tråd her. Jeg har jaktet i noen år med cz455 17hmr i fjellet. Jeg skal på ingen måte påstå at jeg er en fare for bestanden, men noen ryper har det blitt. For to uker siden ble det 3 stykker. Uten at jeg skal skryte for mye tok jeg ikke ut flere siden jeg er alene i familien som spiser rype. Grunnen til at jeg bruker cz er at den er relativt lett, har snill rekyl og det gjør at kroppen ikke må stå riktig til ethvert skudd. Jeg kan vri på kroppen, men uten å flytte beina. Må jeg ta litt lengre skudd, så setter jeg meg ned i skredder stilling med venstre albue på venstre kne og høyre albue på høyre kne. Stabilt nok for de relativt korte holdene med 17 hmr. Jeg har prøvd 223 og det er et veldig bra våpen, men jeg er litt usikker med tanke på rikosjett og at den flyr så uendelig mye lengre en 17hmr. Jeg kjøpte også CZen med tanke på topp fugl. Der vil et bomskudd kunne med 223 kunne dra langt av gårde. Og jeg er nok ikke en bedre skytter en at jeg har mine bomskudd. Så valg av våpen og kaliber faller nok på den enkelte og hva det skal jaktes på. Generelt vil jeg bikke mot en 6.5 om jeg skulle kjøpe en rifle som kan alt, men for meg som kun jakter småvilt ble 17hmr mitt valg og så langt angrer jeg ikke. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Gammel trå, men får legge inn erfaring fra en liten mansalder i skog og fjell på rypejakt. Hvis hagle ik er aktuelt er 22 lr den første børsa man må ha. Skyter greit ryper ut til 100 m med den på en fin dag, å ingenting føles bedre enn et vellykket skudd m en salong. Muligheten til å være helt lydløs med subsonic skudd ut til 70- 80 meter er også en fantastisk opplevelse. Børse nr 2 er et greit valg, 223 selfølgelig. Lett å skyte en rype ut til 200 m uten å vikle seg inn  i vind og avstandsmålere, og apper. Billig amo gir mulighet til å øve mye, å det er alltid bedre enn haugevis med gadets. Litt smell men så godt som ingen rekyl er gull verdt i fjellet, i alle fall hvis det er litt klatring og ulendt terreng. Hvis du av en eller annen grunn vil bruke kanon på rype er jo self 6,5 et bra kaliber, men da kan du likegodt hoppe opp på 308 å lade veldig god fugle ammo selv. Kanon kalibrene vil nok gi størst treff prosent, men mye av jakt gleden kommer av å gi bytte en mulighet til å overleve, ikke kirurgisk prikk skyting på 300m og ut. Kom akkurat hjem med 4 ryper skutt på 50 til 100 meters hold med 22 lr, og angrer ikke et sekund på at jeg kunne tatt det dobbelte hvis jeg hadde tatt med horneten El 223. Uansett, ha en fin jakt alle sammen

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...