Jump to content

Hjemmelading opp mot maks: kor mykje påvirkning vil ei fuktig patron ha med tanke på trykkøkning/kammertrykk?


Hagenissen

Recommended Posts

Hei,

Har ladda eigne patroner i 12 år og dei siste åra har eg starta å prøve meg litt fram med forskjellige setedybder, halspressing vs heilpressing for å sjå kva dette vil ha å seie for presisjon og hastighet.

 

Eit spørsmål eg har hatt ei stund, og som eg ikkje heilt har funne noko handfast svar på er kva det har å seie for maks kammertrykk dersom ein laddar tilnærma maks med ei fuktig patron.

 

Hypotese:

1. Vatn kan ikkje komprimerast og vil resultere i høgare kammertrykk enn ved tørre patroner.

 

 

Fyr laus!

Link to comment
Share on other sites

Kammertrykk kan jeg ikke måle, men jeg "testet" dette forrige helg. 

 

Ei ladning, heit, men innafor både i tabell og på banen, og ute i tørt vær - ble brukt i øsende høljeregn. 

 

Jeg fikk da solide trykktegn, grundige utstøtermerker, og tunge boltløft.  Men jeg traff samme sted, også på 900m, pluss minus litt vind og sånt. På vei hjem kom jeg meg under tak, tørka noen patroner og kronograferte. De to første (rifla var jo drukna) gav trykktegn, men resten var helt normale, og hastigheten helt normal på alle.

 

Kronograferinga, sammen med konsistent treffpunkt tilsier at hastigheten, og dermed trykket, ikke er endret. Men hylsene ble delvis ødelagt. Jeg målte ikke noe, men de 6-8 jeg skjøt (med denne ladninga) ute i regnet hadde så utvidet hettelomme at jeg knapt merket motstand når jeg satte i hetter på nytt. De går ut neste omgang.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Har opplevd akkurat det samme som M67, trykktegn men ingen hastighetsøkning. Tenkte da at dette vannet stort sett begrenset kleblinga av hylsa i kammeret og ikke var et "totalt-volum" problem. Altså at hylsen kastes mye bakover ift når den er tørr. Men blir usikker på om det kan gi utvidet hylsehode, så nå står den teorien også for fall. Hva er det egentlig som skjer når trykket tilsynelatende ikke øker nok til å gi større hastighet?

Link to comment
Share on other sites

pererik skrev (15 minutter siden):

Men blir usikker på om det kan gi utvidet hylsehode, så nå står den teorien også for fall

Ja, dette fikk meg også til å lure mer enn vanlig. Det KAN dog være en feilkilde at hylsene mine ikke er nye, og de har opplevd ting før.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo merket at våt feltammo gir tyngre hevearmsløft og sett at de har fått avtrykk av utstøterhullet i sluttstykket. Men aldri merket noe på treffpunktet eller lagt merke til løse tennhetter. Være var det den tiden man skjøt med krag da flyttet treffpunktet seg skikkelig når det kom en vår patron og det ble garantert en bom.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er verdt å merke seg at opplevelsen jeg beskriver over er med 260 Remington. Med 6.5x55 har jeg aldri opplevd lignende.

Jeg tror det skyldes at "maksladningene" i tabellene for 260 nærmer seg 415MPa, mens de for 6.5x55 ligger rundt 380. Det er mye lenger fra ei "maksladning" i 6.5x55 til trykktegn, enn det er i 260Rem.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og kun opplevd dette med 260Rem i Normahylser og en god dose N19 som ikke ga trykktegn tørre. Målte over Labradar den gangen, og det så stabilt ut selv om der kom en hette ut til slutt også. Kan ikke huske om hettelommene utvidet seg, men det gjorde de nok uansett etter noen ladninger med den medisinen

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (41 minutter siden):

Det kan være. Men mine feltladninger er nokk ikke og finne i noen tabell. De jeg har merket forskjell på våt og tørr patron med er 6,5x55 ladet med 8,42 g DL og 3g N-19 RWS tennhette.

Samme som min feltladning det. Vi testa litt her, og tørt fikk vi trykktegn på 3.18g, men forbausende lite.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Et skud i slowmotion:
Tændstift og utstøter skubber patronen helt frem i kammeret

Tændhætte tænder, og skubbes bagud af hylstret, til den stoppes af sluttstykke

Ild blæses frem i krudtet, som tænder, og begynder at udvikle tryk

Tryk stiger, så hylstret blåses op, og kleber mod en tør kammervæg
Tryk stiger op mod max
Hylsterveggene, som er klebet mod kammerveg, kan op til ca 50% af trykket bære trykket mod patronbund
Herefter strekker hylstret sig ca 5-6mmm oppe fra bunden.
Hylsterbunden skyves ned mod sluttstykket Men rent mekanisk trykker det bare med ca 1500kg aksialt, da de ca 1500 kg holdes af messingen, som kleber til kammeret
Ved tørt hylster, er der også høj friktion, som reducere hylsterbundens mulighed for radial udviddelse

 

Ved vådt eller olieret kammer eller patron. Så kleber hylstret ikke i kammeret. Nu sendes samtlige ca 3000kg ned på sluttstykket. Der er bare begrænset friktion mod udvidelse. Så nu udsættes messingen i bunden for dobbelt aksial belastning. 

samtidig uden radial friktion. Kombineret med tæt på plastisk flydning.

Når englænderne tryktester låsninger, så gøres det med +30% tryk, og et olieret kammer. Netop for at teste med maksimal belastning. På den måte vil det samme tryk, påvirke hylster og låsning maksimalt.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@ignorant beskriver korrekt hva som skjer under avfyring, i et tradisjonelt våpen med låst sluttstykke.

 

Jeg har noen pussige erfaringer med både tørr og oljet/vokset ammunisjon i en rifle med enkel masselåsning, såkalt "blowback", og litt rust i kammerveggene som gir økt friksjon. Winchester 1910 kaliber .401 wsl. Denne gir tilsynelatende horrible trykktegn med tørr ammo og tørrpusset kammer, mens samme ammunisjon fungerer helt utmerket uten trykktegn hvis jeg smører patronene før bruk. 

 

Uten smøring kleber hylseveggene hardt i kammeret, mens støtbunnen fritt kan bevege seg bakover siden sluttstykket ikke er låst. Resultatet er at tennhetter blåses ut, og messingen strekkes som en ballong med voldsom utvidelse av hylsehodet og bulende hylsebunn. Tennhetta virker som et gassdrevet stempel og skyver sluttstykket vekk fra hylsebunn. Hylsene må stakes ut med stang etterpå, de sitter fast i kammeret. Dette med ladninger som etter alle solemerker og simuleringer burde være godt innenfor trykkstandard. Har også testet noen få gamle fabrikkpatroner, akkurat likt resultat.

 

Hvis jeg derimot smører patronene så de ikke kleber i kammeret, så følger hylsa støtbunnen bakover og støttes dermed av sluttstykkets masse/treghet inntil trykket har sunket. Null utvidelse av hylsehodet, tennhetter ser fine ut, og mekanismen veksler som den skal. Ingen trykktegn. Så for akkurat denne børsa bruker jeg litt Lyman smøremiddel på sprayflaske, ment for sizing av hylser ved omlading. Det er vel bare lanolin oppløst i sprit, så når spriten damper bort ligger det igjen et tynt lag ullfett. Dette ser ut til å fungere greit, selv etter at den ferdigsmurte ammunisjonen har blitt lagret noen måneder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...