Jump to content

Kikkertsikte til langholdsskyting


Legend2011

Recommended Posts

Legend2011 skrev (2 timer siden):

Jeg kommer nok til å gå for mil dot ffp, siden det er så mange som anbefaler dette og det gjør det enklere og lettere når en kan fir holde seg til det metriske system som man kjenner fra før av. Jeg tenkte å legge alt fra 20.000,- til 35.000,- kroner i det men kan jo gå for noe billigere og eller brukt om jeg kommer over noe på finn eller andre steder. Er i utgangspunktet interessert i Tysk/Østeriske merker. Jeg skal undersøke dette merke her og jeg prater nå med jakt og friluft stadig.

Kaliber jeg skal ha i er 338 LM. Som jeg skriver over så er det en Blaser R8, og dette er jo et system våpen så andre kaliber som f.eks. 308 kan jo også brukes (det finnes mange kalibere å velge mellom, men jeg har lyst til å bruke dette).

Nei, har aldrig skutt med 338 LM før, men dettenkerjeg går bra siden jeg ikke er spesielt rekyl redd. Har lest mye forskjellig i denne tråden å fått mange gode forslag og idéer fra dere alle sammen. Vil undersøke mere der ute, jeg et underveis med å bygge så har ikke kommet lengre en stokk og låskasse. Tar litt tid for meg å finne det rette produktet, då det er derfor jeg et då tidlig ute med å undersøke optikk til langhold skyting. Har siktet meg ut en Kahles K525i og i den rimeligste butikken som jeg har funnet til nå så koster den 30.000,- K624i ligger til 29100,- S&B PM II ligger til alt fra 32900,- til 49500,- så den er egentlig helt uaktuell p.g.a. prisen om jeg ikke finner noe brukt til bra pris. Og Swarovski 5Xi til rundt 35.000,- NF er også helt uaktuell p.g.a. pris fra 43.000,- og oppover. Et kikkertsikte til rett rundt 15.000,- kan være aktuelt om det funker for meg. Har nå MANGE gode forslag å tenke over. At riggen blir rett rundt 100.000,- totalt er nesten ikke til å unga, men det går an å spare der man kan og optikk et jo et sted å starte. Når der er sagt så er det kun  denne jeg kommer til å bygge opp da det koster mye penger og en skal kunne være fornøyd og bruke det så mye som mulig.

 

Bare for å få all tvil unna.. jeg er en stor Blaser Tilhenger og har 6 stk Blaser våpen, derav 3 stk R8 og 9 løp i forskjellige kaliber.. av de så er det en R8 som er satt opp for Langhold(Jakt)skyting..

 

Jeg kan nesten ikke selv forstå/skjønne at jeg skriver det jeg nå kommer til å skrive!!!!

Du velger feil plattform! Blaser er en ypperlig og presis rifle, og anvendelig som bare rakkern og jeg kommer aldri til å kvitte meg med mine.. men til bruken du beskriver så er det et «bomkjøp» «skivebom» kall det hva du vil!

 

338LM har du lyst har du lov.. jeg har kaliberet til min Sako TRG M10 og elsker å skyte med det.. jeg har også hatt 338LM løp til min Blaser R8.. det ble fort solgt og erstattet med et tilsvarende løp i 300NM.. men selv det løpet er ikke det som blir mest brukt til jakt..

Av og til kommer det noen R8 løp i 338LM ut for salg brukt.. de blir liggende lenge.. og de som blir solgt har gått få skudd..

 

Uansett så vil den GRS/Blaser komboen som du beskriver ikke bli like stabil og god å skyte med som det en TRG eller en AI vil være til samme prisen.. både TRG M10 og AI Axmc er systemvåpen som du kan ha mange forskjellige kaliber til.. og som gjør at om du har et løp i 308w eller 260rem så kan du kose deg med riflen på banen ofte du vil og aldri få dårlig samvittighet for investeringen.. eller så kjøper du en av de brukte TRG 42 som av og til dukker opp på finn.no og putter den i et Vision chassis så har du en raser børse til budsjettpris..

 

Kahles K525 er et super sikte.. anbefaler det på det sterkeste.. har selv flere av de med MSR2 retikkel..

Edited by Sunnmøring
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

FreeSkier skrev (1 time siden):

Hett tips, dropp tanken om 338LM. Skal du lære deg å skyte langhold med det kaliberet så er sjansene store for at du ikke lærer så mye.. 🤔 

Ja, jeg kan forstå tanken din. Nå har jeg skutt med rifle siden jeg var 5-6 år gammel. Begynte selvsagt med luftgevær som alle andre, men hoppet fort opp på 30-06'n til min far mens jeg gikk på barne skolen og holdt på med skyting jemt og trutt i alle år. 100-200 meter har blitt litt kjedelig og lite utfordrende selv med bevegelig mål. Her er det så mye mere en må tenke på en bare å sikte og klemme. Jeg skal ta med råd og tips videre. Jeg er ny på langholds skyting men ikke skyting med lange og korte våpen. Mulig jeg ikke har vert tydelig på dette og det tar jeg på min kappe, ingen som kan være tankeleser. Hva tenker du om 308 win.?

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (49 minutter siden):

 

Bare for å få all tvil unna.. jeg er en stor Blaser Tilhenger og har 6 stk Blaser våpen, derav 3 stk R8 og 9 løp i forskjellige kaliber.. av de så er det en R8 som er satt opp for Langhold(Jakt)skyting..

 

Jeg kan nesten ikke selv forstå/skjønne at jeg skriver det jeg nå kommer til å skrive!!!!

Du velger feil plattform! Blaser er en ypperlig og presis rifle, og anvendelig som bare rakkern og jeg kommer aldri til å kvitte meg med mine.. men til bruken du beskriver så er det et «bomkjøp» «skivebom» kall det hva du vil!

 

338LM har du lyst har du lov.. jeg har kaliberet til min Sako TRG M10 og elsker å skyte med det.. jeg har også hatt 338LM løp til min Blaser R8.. det ble fort solgt og erstattet med et tilsvarende løp i 300NM.. men selv det løpet er ikke det som blir mest brukt til jakt..

Av og til kommer det noen R8 løp i 338LM ut for salg brukt.. de blir liggende lenge.. og de som blir solgt har gått få skudd..

 

Uansett så vil den GRS/Blaser komboen som du beskriver ikke bli like stabil og god å skyte med som det en TRG eller en AI vil være til samme prisen.. både TRG M10 og AI Axmc er systemvåpen som du kan ha mange forskjellige kaliber til.. og som gjør at om du har et løp i 308w eller 260rem så kan du kose deg med riflen på banen ofte du vil og aldri få dårlig samvittighet for investeringen.. eller så kjøper du en av de brukte TRG 42 som av og til dukker opp på finn.no og putter den i et Vision chassis så har du en raser børse til budsjettpris..

 

Kahles K525 er et super sikte.. anbefaler det på det sterkeste.. har selv flere av de med MSR2 retikkel..

Hmm🤔, hva er grunnen til at Blaser R8 er feil plattform å starte med? Trodde de var noe av det mest stabile på merkede. Dette er ikke til jakt, kun bane skyting langholds skyting. Har jeg virkelig bomma så kraftig?

Det virker jo som om de går veldig bra, men er det kun på kortere hold? Takk for tips på kikkertsikte. 

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du egentlig bruke denne langholdsrifla di til?

 

Det virker som du er litt forvirret - og muligheten for å handle feil høres veldig stor ut. (Jeg har sett folk begynne og slutte med langhold temmelig lenge). En klassiker er folk som kommer med spillnytt stash til 100k, som de bytter inn etter en gang med langholdsskyting... Eller slutter. Blaser er fint til jakt, DS også, men ingen jeg vet om - og jeg vet om noen... - bruker Blaser og DS til ren LH-skyting. Langholds trening til jakt, joda, men..

 

Om du HAR våpen, drømmer om langhold, (og vet så absolutt nada om det som det høres ut, knapt troverdig, om du har så mye annen skyteerfaring som du antyder) og Swarovski sikter. Så er mitt råd dette.

 

Kjøp et BT-kit og sett på en av Swaroene, som står på en R8 i 6.5 hvasomhelst, .30 hvasomhelst, eller noe - og SETT I GANG MED LANGHOLDSSKYTING!

Da ser du hva du vil ha etter litt prøving og øving, du ser hva du har, hva du mangler, hva de andre har, osv... Så slipper du både å kjøpe feil og høre på oss her.

 

IKKE SITT HJEMME OG LAG RIFLE PÅ NETT. Om man ikke har omfattende erfaring med det man skal bruke rifla til blir det nesten helt sikkert feil!
 

 

K

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Legend2011 skrev (Akkurat nå):

Dette er ikke til jakt, kun bane skyting langholds skyting.


Hadde det vært til jakt..så Blaser hver gang.. til bane og langholdskyting så finnes det bedre og mere «stabile» plattformer.. jeg har skutt mine tusener av skudd med Blaser på hold ut til pluss minus 1500 meter.. og bevares det fungerer.. men en treffer bedre..får mindre grupper..og en skyter bedre med feks en TRG M10 eller en AI AXMC eller for så vidt en TRG 42.. 

 

338LM syntes jeg ble lite optimalt i R8 og derfor kjøpte jeg 300NM til den i stedet..og for å si det slik..jeg er ikke rekyredd og har ingen problemer med å smelle av 100stk 338LM skudd på en økt..om jeg ønsker det..jeg har også prøvd 500 jeffery i R8 uten å bli redd.. jeg har testet 700 nitrogen i dobbeltrifle.. men 338LM i R8 følte jeg ble feil..

Men lykke til med valget.. jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe.. men samvittigheten min tvang meg til å skrive.. men har du lyst på 338LM så kjøp det..og skyt med det..jeg digger kaliberet.. men ikke i R8

Link to comment
Share on other sites

Mitt beste tips er at du skaffer deg et oppsett, rifle med kaliber og sikte, som gjør at du er i stand til å se hva som skjer mens kula er på tur til målet og ikke minst når den treffer/bommer. Da har du best forutsetning til å lykkes med langhold. 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (13 timer siden):

Hva skal du egentlig bruke denne langholdsrifla di til?

 

Det virker som du er litt forvirret - og muligheten for å handle feil høres veldig stor ut. (Jeg har sett folk begynne og slutte med langhold temmelig lenge). En klassiker er folk som kommer med spillnytt stash til 100k, som de bytter inn etter en gang med langholdsskyting... Eller slutter. Blaser er fint til jakt, DS også, men ingen jeg vet om - og jeg vet om noen... - bruker Blaser og DS til ren LH-skyting. Langholds trening til jakt, joda, men..

 

Om du HAR våpen, drømmer om langhold, (og vet så absolutt nada om det som det høres ut, knapt troverdig, om du har så mye annen skyteerfaring som antyder) og Swarovski sikter. Så er mitt råd dette.

 

Kjøp et BT-kit og sett på en av Swaroene, som står på en R8 i 6.5 hvasomhelst, .30 hvasomhelst, eller noe - og SETT I GANG MED LANGHOLDSSKYTING!

Da ser du hva du vil ha etter litt prøving og øving, du ser hva du har, hva du mangler, hva de andre har, osv... Så slipper du både å kjøpe feil og høre på oss her.

 

IKKE SITT HJEMME OG LAG RIFLE PÅ NETT. Om man ikke har omfattende erfaring med det man skal bruke rifla til blir det nesten helt sikkert feil!
 

 

K

Jo, jeg har mye skyte erfaring. Var egentlig bare på utkikk etter optikk og ikke noe mere. Har ikke bygget våpen på nett eller her inne.

Edited by Legend2011
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (9 minutter siden):


Hadde det vært til jakt..så Blaser hver gang.. til bane og langholdskyting så finnes det bedre og mere «stabile» plattformer.. jeg har skutt mine tusener av skudd med Blaser på hold ut til pluss minus 1500 meter.. og bevares det fungerer.. men en treffer bedre..får mindre grupper..og en skyter bedre med feks en TRG M10 eller en AI AXMC eller for så vidt en TRG 42.. 

 

338LM syntes jeg ble lite optimalt i R8 og derfor kjøpte jeg 300NM til den i stedet..og for å si det slik..jeg er ikke rekyredd og har ingen problemer med å smelle av 100stk 338LM skudd på en økt..om jeg ønsker det..jeg har også prøvd 500 jeffery i R8 uten å bli redd.. jeg har testet 700 nitrogen i dobbeltrifle.. men 338LM i R8 følte jeg ble feil..

Men lykke til med valget.. jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe.. men samvittigheten min tvang meg til å skrive.. men har du lyst på 338LM så kjøp det..og skyt med det..jeg digger kaliberet.. men ikke i R8

Ok, det er jo lurt å lytte til erfarende mensker, men den TRG M10 som du nevner starter jo på 120350,- plus alt annet. Da må jeg spare mere grunker da🙂 

Link to comment
Share on other sites

Sauer STR med en Kahles 6-24, så er du under 30 totalt. Langt rimeligere enn kikkerten du vurderer alene, for ikke snakke om 338lm kit og verdens styggeste stokk/chassis (sorry, måtte bli sagt). 

Du har da et oppsett som gir deg uendelig mye mer trening og effekt opp til 1000m.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Legend2011 skrev (13 minutter siden):

med 1,7-10×42? Du som vet så mye? 100 meter, 200 meter eller 300 meter?


jeg har 1.7-13.3x42 Swarovski Z8 på min 2138 gram Blaser K95 i det utypiske kaliberet 7x57r og med 162 grs ELD M så har jeg ingen problemer med å treffe 30 -40 cm stålgong ut til 700 ish meter liggende med støtte på en sekk..  en meget utypisk «langholdsrifle» og et ganske utypisk kaliber.. men har du lyst har du lov..  jeg treffer stort sett det jeg sikter på med mine jaktsikter, ut til de avstander jeg har klikk til å skru meg ut til.. slik jeg også treffer 25 cm gongen med 8x57is løpet med Swarovski Z8 1-8x24 på 500 meter..  ut til 1000 meter så spiller det nesten ikke noen rolle hvilke kaliber eller rifle en bruker.. har en evnen og kunnskapen så treffer en stort sett ut til 1000m.. men om en vil skyte de minste samlingene..så må en optimalisere med med tanke på utstyr.. men trening er det viktigste.. og nå vi snakker om skivebom..så er det nettopp det når du går til angrep på @M67 når han faktisk tar seg tid til å komme med en veldig reflektert kommentar..

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Legend2011 skrev (11 minutter siden):

Ok, det er jo lurt å lytte til erfarende mensker, men den TRG M10 som du nevner starter jo på 120350,- plus alt annet. Da må jeg spare mere grunker da🙂 


hadde jeg vært deg..så hadde jeg kjøpt denne og ikke sett meg tilbake.. og det er att på til billigere enn en opphora Blaser 

 

pererik skrev (5 minutter siden):

Denne er litt billigere en M10, uten å være veldig mye dårligere sånn jeg har forstått det. Fortsatt mulig å bytte løp til mindre kaliber. 

 

 https://markhusan.no/produkt/accuracy-international-axmc-338-lapua-mag/

 

Link to comment
Share on other sites

 

vision_chassis_5_1.jpg

https://skytterlinken.no/rifle-langhold-vision

 

Sauer 200 STR i Vision chassis.

 

33k + 2,5k for foldmekanisme + 4k for Spuhr = ca 40.000

 

Så 20-40.000 for sikte

4-6000 for demper

3-5000 for tofot


Snitt:

40 + 30 + 5 + 4 = ca 80.000

 

6,5x55..  mindre rekyl enn 308 og ballistikk som 300WM.

Billig å skyte i Norge..

Alle har reservedeler

Alle har ekstra løp

Får 0,5kg avtrekk

Trykkpunkts avtrekk

Taper ikke så mye om du vil selge

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

pererik skrev (28 minutter siden):

Denne er litt billigere en M10, uten å være veldig mye dårligere sånn jeg har forstått det. Fortsatt mulig å bytte løp til mindre kaliber. 

 

 https://markhusan.no/produkt/accuracy-international-axmc-338-lapua-mag/

Skal se på denne, var egentlig bare på utkikk etter optikk og ikke alt annet.

Takk for tips.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på utkikk etter optikk og forslag til dette og det har jeg fått. 

Dette Blaser prosjektet er noe jeg har lyst til og tenkt mye og lenge på. Det er nok mange stolte skytter der ute med mange meninger og det er greit det, men dette var noe jeg hadde lyst til og da må jo det vøre greit for resten. Følte litt at en del kom med person angrep på meg uten å vite hvem jeg er eller kjenne til mine skytter kunnskaper. Jeg er sikkert ikke like flink som dere ekspertene der ute men jeg treffer det jeg sikter på med min Kongsberg 393, og det er jo ei billig børse. Jeg er ny på Kammeret, ikke på banen. Takk for nå.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Legend2011 said:

Jeg var på utkikk etter optikk og forslag til dette og det har jeg fått. 

Dette Blaser prosjektet er noe jeg har lyst til og tenkt mye og lenge på. Det er nok mange stolte skytter der ute med mange meninger og det er greit det, men dette var noe jeg hadde lyst til og da må jo det vøre greit for resten. Følte litt at en del kom med person angrep på meg uten å vite hvem jeg er eller kjenne til mine skytter kunnskaper. Jeg er sikkert ikke like flink som dere ekspertene der ute men jeg treffer det jeg sikter på med min Kongsberg 393, og det er jo ei billig børse. Jeg er ny på Kammeret, ikke på banen. Takk for nå.

 

Det er ingen som prøver å angripe deg, men heller lede deg rett vei. Du har fått gode tips fra folk som vet hva de snakker om basert på egne erfaringer og det faktum at de har sett det meste. Det er langt billigere og kjappere å lære av andres feil enn å måtte gjøre de selv.
Du står selvsagt fritt til å kjøpe Blaser, og er det det du absolutt vil ha så kjøper du det, alle her inne kan skrive under på at man ikke alltid handler objektivt. Likevel kan det være lurt å høre på de mer røynde om man har lyst å ha en ny hobby fremfor en ny dyr rifle støvende nede i våpenskapet :)
Lykke til videre!

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Legend2011 said:

Følte litt at en del kom med person angrep på meg uten å vite hvem jeg er eller kjenne til mine skytter kunnskaper.

Alle har nå forsøkt å gi deg et velment råd eller to etter beste evne ut fra hvordan du spør. Det er ingen slik jeg oppfatter det som ikke ønsker å hjelpe deg til målet. Slik du fremstår her i tråden så er det mange som skjønner at du kanskje ikke helt ser helheten som må til for at du best mulig skal få til og ha glede av langholdsskyting. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

vass skrev (2 timer siden):

 

Det er ingen som prøver å angripe deg, men heller lede deg rett vei. Du har fått gode tips fra folk som vet hva de snakker om basert på egne erfaringer og det faktum at de har sett det meste. Det er langt billigere og kjappere å lære av andres feil enn å måtte gjøre de selv.
Du står selvsagt fritt til å kjøpe Blaser, og er det det du absolutt vil ha så kjøper du det, alle her inne kan skrive under på at man ikke alltid handler objektivt. Likevel kan det være lurt å høre på de mer røynde om man har lyst å ha en ny hobby fremfor en ny dyr rifle støvende nede i våpenskapet :)
Lykke til videre!

Det er ikke meningen å være utakknemlig eller frekk på noen måte, jeg er takknemlig for all konstruktiv kunskap og info, og det kan godt hende at jeg har bommet på valg av våpen. Kanskje må til bake i tenke boksen en runde til. Skal selvsagt undersøke alle tips jeg har fått.

Det er noen som mener at de vet alt om mine skyte ferdigheter og kunskap om våpen og amo. Og der tar de feil. Jeg startet ikke tråden for krangling. 

Og om noen syns mitt bruker navn et støtende så skal jeg finne et annet. Prøvde noen andre men de var opptatt og jeg gidder ikke å dette 233456 etter et bruker navn da finner jeg ett annet. Jeg har en STI LEGEND 2011 som jeg bruker i dynamisk skyting, det er ikke mere komplisert en det.

Jeg skal selvsagt ha fler kaliber å skyte med.

Jeg syns nå dette har sporet av litt.

Jeg lytter alltid til erfarende mensker men jeg setter pris på saklighet og ikke rakke ned på andres kunskap, noe ingen her inne kjenner til.

Når det er sagt vil jeg si tusen millioner talk til alle dere som her inne har forsøkt å hjelpe meg  videre med prosjektet og kanskje jeg innser at jeg er på villspor med Blaser R8. Til info, det har aldrig vert meningen at dette skulle være det eneste våpenet i mitt skap. Jeg har flere våpen, og bruker disse jemt og trutt gjennom hele året. (ikke når det er -25C°) 

Håper vi kan fortsette å prate/diskuter videre med gjensidig respekt. Og ja, jeg har respekt for andre skyttere uavhengig av kunskap så jeg kommer til å holde meg saklig over for andre. Jeg kom med en litt skarp kommentar til en i tråden her og der beklager jeg, men jeg følte at vedkommende kom med person angrep mot meg på mine kunnskaper om våpen og skyting. Dette synd jeg var upassende. 

Vi er vel voksene mensker her inne, og burde da også vise respekt over for hverandre. Har diskuter en del med en annen bruker her inne som sendte meg privat/direkte meldinger og jeg må si han oppførte seg mye bedre en enkelte her inne og kom med konstruktiv tilbake melding. Og jeg forstår at hensikten til de fleste er å hjelpe og lede dit de mener at det beste resultatet er. Jeg skal selvsagt undersøke ALT av info jeg har fått her inne.

Om det er noen som mener at mitt bruket navn er upassende eller bare dust. Så kan dere melde fra til admin. så skal jeg forandre dette. Jeg ønsker ikke å støte noen på noe vis. Takk for i kveld. 

Edited by Legend2011
Link to comment
Share on other sites

Legend2011 skrev (9 timer siden):

Det er ikke meningen å være utakknemlig eller frekk på noen måte, jeg er takknemlig for all konstruktiv kunskap og info, og det kan godt hende at jeg har bommet på valg av våpen. Kanskje må til bake i tenke boksen en runde til. Skal selvsagt undersøke alle tips jeg har fått.

Det er noen som mener at de vet alt om mine skyte ferdigheter og kunskap om våpen og amo. Og der tar de feil. Jeg startet ikke tråden for krangling. 

Og om noen syns mitt bruker navn et støtende så skal jeg finne et annet. Prøvde noen andre men de var opptatt og jeg gidder ikke å dette 233456 etter et bruker navn da finner jeg ett annet. Jeg har en STI LEGEND 2011 som jeg bruker i dynamisk skyting, det er ikke mere komplisert en det.

Jeg skal selvsagt ha fler kaliber å skyte med.

Jeg syns nå dette har sporet av litt.

Jeg lytter alltid til erfarende mensker men jeg setter pris på saklighet og ikke rakke ned på andres kunskap, noe ingen her inne kjenner til.

Når det er sagt vil jeg si tusen millioner talk til alle dere som her inne har forsøkt å hjelpe meg  videre med prosjektet og kanskje jeg innser at jeg er på villspor med Blaser R8. Til info, det har aldrig vert meningen at dette skulle være det eneste våpenet i mitt skap. Jeg har flere våpen, og bruker disse jemt og trutt gjennom hele året. (ikke når det er -25C°) 

Håper vi kan fortsette å prate/diskuter videre med gjensidig respekt. Og ja, jeg har respekt for andre skyttere uavhengig av kunskap så jeg kommer til å holde meg saklig over for andre. Jeg kom med en litt skarp kommentar til en i tråden her og der beklager jeg, men jeg følte at vedkommende kom med person angrep mot meg på mine kunnskaper om våpen og skyting. Dette synd jeg var upassende. 

Vi er vel voksene mensker her inne, og burde da også vise respekt over for hverandre. Har diskuter en del med en annen bruker her inne som sendte meg privat/direkte meldinger og jeg må si han oppførte seg mye bedre en enkelte her inne og kom med konstruktiv tilbake melding. Og jeg forstår at hensikten til de fleste er å hjelpe og lede dit de mener at det beste resultatet er. Jeg skal selvsagt undersøke ALT av info jeg har fått her inne.

Om det er noen som mener at mitt bruket navn er upassende eller bare dust. Så kan dere melde fra til admin. så skal jeg forandre dette. Jeg ønsker ikke å støte noen på noe vis. Takk for i kveld. 

Nå synes jeg vi skal sette oss ned å ta en dram sammen. Vi bør styre unna å bli ei syforening ut av ville veier. 

 

Link to comment
Share on other sites

Legend2011 skrev (9 timer siden):

 

Klarer ikke se det er nevnt, men å kjøpe optikk brukt er ofte veien å gå hvis man bla ikke har mulighet å prøve alt mulig rart til man finner det perfekte. Dette fordi man sjelden taper penger på bruktkjøp av optikk. I tillegg har de forskjellige kikkertene forskjellige egenskaper, og er sånn sett strålende alle sammen når du kommer opp på et visst nivå, men de er strålende til litt forskjellige ting. Av medium  dyre kikkerter har jeg akkurat nå Razor gen 2 4,5-27  og Kahles k624i . Razor kan brukes til å dunke i stålplatene hvis man ikke treffer, den veier et tonn og jeg blir ikke å ødelegge den uansett hvordan jeg skyter på prs konkurranse.  Kahlesen syns jeg er mye skarpere, den er relativt legg, og passer fint for koseskyting på lage hold, og jakt.  Bare 2 eksempel som illustrerer tankegangen med bruktkjøp :)

Link to comment
Share on other sites

pererik skrev (35 minutter siden):

Klarer ikke se det er nevnt, men å kjøpe optikk brukt er ofte veien å gå hvis man bla ikke har mulighet å prøve alt mulig rart til man finner det perfekte. Dette fordi man sjelden taper penger på bruktkjøp av optikk. I tillegg har de forskjellige kikkertene forskjellige egenskaper, og er sånn sett strålende alle sammen når du kommer opp på et visst nivå, men de er strålende til litt forskjellige ting. Av medium  dyre kikkerter har jeg akkurat nå Razor gen 2 4,5-27  og Kahles k624i . Razor kan brukes til å dunke i stålplatene hvis man ikke treffer, den veier et tonn og jeg blir ikke å ødelegge den uansett hvordan jeg skyter på prs konkurranse.  Kahlesen syns jeg er mye skarpere, den er relativt legg, og passer fint for koseskyting på lage hold, og jakt.  Bare 2 eksempel som illustrerer tankegangen med bruktkjøp :)

Du har jo rett i det å kjøpe brukt. Og det er sikkert det smarteste å gjøre. Takker for tips og råd.

Link to comment
Share on other sites

babu87 skrev (54 minutter siden):

Nå synes jeg vi skal sette oss ned å ta en dram sammen. Vi bør styre unna å bli ei syforening ut av ville veier. 

 

Det er jeg enig i, og jeg skal ta min del av det. Jeg har fått MANGE gode svar og sitter selvsagt med mere kunskap nå.🙂

Edited by Legend2011
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...