Jump to content

Kikkertsikte til langholdsskyting


Legend2011

Recommended Posts

Hei, jeg er i ferd med å bygge en langholds rifle. jeg har kikket en del på kikerter, Swarovski DS er for meg ikke så aktuelt p.g.a. pris. Har sett på S&B og Khales og Nigth Force. 

Forsvaret bruker jo S&B men jeg har sett litt ekstra på Khales K525i. Hva er gruppens tanker rundt dette. Noen forslag, tips?

Jeg er helt ny på dette området, så jeg tar imot tips og råd med stor takk.

Våpenet Er en Blaser R8 i en GRS Ragnarok stokk. 

Jeg har Swarovski på jakt våpna mine,  og er fornøyd med dem til den bruken.

Jeg takker for seriøse svar. 

Edited by Legend2011
Link to comment
Share on other sites

Ja om det er skyting du skal bedrive er det jo vanligvis våpen, gevær, pistol, børse og så videre som benyttes her i landet. Rigger brukes jo oftest i forbindelse med seiling, oljeleting, bergboring og slike ting.🙂

Edited by bardp
  • Like 3
  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

Se på bilder av retiklene. Det er en jungel. Les deg opp om pro's and cons. 

Man kan si du har tre typer:

- "jaktretikkel" som (tysk #4)

- enkelt mil-retikkel (march fml-1)

- Juletre (Horus Tremor3) 

De i () er eksemplene jeg fant i farten. Det finnes en drøss varianter og retikler midt i mellom. 

 

Gå for all del for kikkert med mil-justering og mil-retikkel. Og helst da FFP. 

 

Jeg vurderte lenge "juletre" til prs-skyting. Men endte opp med DLR, som ligner FML-1 / MSR. Er redd juletre blir for rotete når jeg ikke skyter mer enn jeg gjør. Tilfreds sålangt. 

 

Men det kommer jo også mye an på hvordan du har tenkt skyte langhold. Jeg har skutt en del på 300-600 meter med noe som ligner tysk #4 og moa-justering. Til og med prs-stevne. Det funker det og, men det er et handicap i konkurranse. For å hygge seg å skyte på ett og ett mål med god tid til å skru så funker det greit nok. 

 

Mange her som har bedre peiling enn jeg har, og som sikkert kan komme med gode tips 😊

20220205_113516.png

20220205_113452.jpg

20220205_113504.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Legend2011 skrev (15 minutter siden):

 

Ja, sånn ja. Jeg har tenkt på ett som heter 

TREMOR3 eller MOAK.

SKMR og SKMR3 virker også aktuelle men dem de kaller for MSR2/Ki eller Mil4+ virker litt for avansert og roterte for meg. Er sikkert bra om en kan bruke det.

Vil jo skyte opp til 1000 meter, på en sånn avstand er det jo mye som spiller inn både vind og temperatur og sikkert mere. Som sakt er jeg helt ny på dette, men jeg vil kjøpe utstyr som jeg vil komme til å ha lenge og bruke mye.

Jo jeg syns du har go greie på dette her,  jeg tenker for utfyllende svar. Vil også prate med forhandler om dette også.

Ikke mange andre som har svart her enda, men det ser ut til at jeg kommer til å gå for Kahles K525i 🙂👍20220205_154217.jpg.c47127fe2dc518006c40e6f8d80fb867.jpg

Edited by Legend2011
Link to comment
Share on other sites

Første trinn i å velge retikkel er egentlig at man begriper hva alle merkene er til. Ser du masse prikker og streker i flere høyder som ikke skjønner hvordan skal brukes, så trenger du dem neppe. 

En nybegynner har nok mest nytte av et av de vanlige "standardretiklene" - men det er også hva du skal? PRS, kose deg med å skyte langt, jakt?

Var jeg deg ville jeg tenke over hvilken vei man skrur når man justerer også. Det er en fordel (iallefall er det motsatte en stor ulempe) at all siktene dine justeres på samme måte. Må du skru mot venstre for å stille opp på en, og mot høyre på en annen, så lager du deg problemer.

Og, se på Finn, sikter holder lenge, og blir som regel pent behandlet, og du kan spare en del med å handle brukt.

Av de 8-10 kikkertsiktene jeg har nå, er to kjøpt nye. Ene og alene fordi de ikke fantes på brukmarkedet da jeg kjøpte dem. (av 12-14 våpen i huset er også to kjøpt nye. Finn er gull)

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som flere her sier, finn ut hva du skal bruke kikkert til og hva du liker mhp retikkel. Dersom mest jakt er nok et enkelt retikkel kanskje mest hensiktsmessig. Tremor retikler er vel de mest avanserte og blir litt «tettpakka» dersom du ikke lærer deg å bruke vinddottene. Jeg bruker enklere juletreretikkel til PRS og av Kahles sine liker jeg best SKMR 4.

 

Finn også ut hvilken vei du vil skru, og ikke kjøp MOA retikkel og/eller justering.

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (3 timer siden):

Som flere her sier, finn ut hva du skal bruke kikkert til og hva du liker mhp retikkel. Dersom mest jakt er nok et enkelt retikkel kanskje mest hensiktsmessig. Tremor retikler er vel de mest avanserte og blir litt «tettpakka» dersom du ikke lærer deg å bruke vinddottene. Jeg bruker enklere juletreretikkel til PRS og av Kahles sine liker jeg best SKMR 4.

 

Finn også ut hvilken vei du vil skru, og ikke kjøp MOA retikkel og/eller justering.

Jeg skal ikke jakte med dette våpenet. Jeg skriver at jeg bygger en langholds rifle, og att jeg har andre rifler med Swarovski på. 

Deter kun langhold. En GRS Ragnarok er ikke noe å dra på jakt med. Da har jeg fire andre bedre alternativer med kikkertsikte på.

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (3 timer siden):

Som flere her sier, finn ut hva du skal bruke kikkert til og hva du liker mhp retikkel. Dersom mest jakt er nok et enkelt retikkel kanskje mest hensiktsmessig. Tremor retikler er vel de mest avanserte og blir litt «tettpakka» dersom du ikke lærer deg å bruke vinddottene. Jeg bruker enklere juletreretikkel til PRS og av Kahles sine liker jeg best SKMR 4.

 

Finn også ut hvilken vei du vil skru, og ikke kjøp MOA retikkel og/eller justering.

Ok, hvorfor ikke MOA?

SKMR 3 som K525i har virker enkelt og oversiktlig. 

Link to comment
Share on other sites

Vi unngår Moa fordi ingen andre bruker det lengre til langhold, og da blir som å prate et annet språk når du er på banen. Sier ikke det ikke kan brukes, men få forstå hva du snakker om når du sier du måtte holde 2 moa på vinden f.eks.

Når det gjelder retikklet tror jeg du er på rett vei, som regel skrur man fir høyde og holder for vind. Du trenger altså et retikkel du kan holde 0,1 eller 0,2 mill pr strek. Noen har 0.5 pr strek, og bla jeg syns det blir litt grovt.

Link to comment
Share on other sites

pererik skrev (3 minutter siden):

Vi unngår Moa fordi ingen andre bruker det lengre til langhold, og da blir som å prate et annet språk når du er på banen. Sier ikke det ikke kan brukes, men få forstå hva du snakker om når du sier du måtte holde 2 moa på vinden f.eks.

Når det gjelder retikklet tror jeg du er på rett vei, som regel skrur man fir høyde og holder for vind. Du trenger altså et retikkel du kan holde 0,1 eller 0,2 mill pr strek. Noen har 0.5 pr strek, og bla jeg syns det blir litt grovt.

Ja, jeg forstår. Var inne på en side.som selger kikkertsikte bla. Kahles, Swarovski med flere. Der fant jeg en Swarovski som heter X5i 5-25×56, vil denne være ett bra alternativ? Kahles K525i har moa, og jeg tror ikke en kommer utenom. 

Swarovski er litt dyrere, ca. 4000,-

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med mil foran moa, er at det er umiddelbart intuitivt, en mil er en meter på 1000m og 10cm per 100m - per definsjon (litt avrundet). En moa er tilfeldigvis ca en tomme på 100 yards, og kan derfor brukes noenlunde på samme måte om du regner avstand i yards og tommer. Er du i meter, cm og mm, så er moa er regneskuespill som er en umulighet å få til mens man skyter.
Det går fint å ha tabell i moa, og skru for avstand i moa - men med en gang du ser at du treffer 30cm til siden på 400m (som umiddelbart er 3/4mil), så kan du prøve å regne ut hvor mange moa det er...
MOA virker, men i en metrisk verden, du verden så tungvint det er.

 

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Legend2011 said:

S&B pnII 5-25×56?

Får du den i Mill klikk med P4 retikkel og ffp så er det en veldig bra kikkert til langhold. NightForce er dyrt i forhold til hva du får av optisk kvalitet, men ellers bra. 
Jeg ville kjøpt S&B fremfor det meste, også Kahles som de aller fleste ser ut til å velge.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (10 minutter siden):

Jeg ville kjøpt S&B fremfor det meste

Schmidt und Bender er liksom aldri feil. De er ikke bedre enn andre kikkerter, men de er litt mer tidløse, har den funksjonen de skal ha, ikke i samme grad innfall og "markedsavdelingen bestemmer". 
Og retikkelbelysningen er bedre enn alle andre.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (41 minutter siden):

Fordelen med mil foran moa, er at det er umiddelbart intuitivt, en mil er en meter på 1000m og 10cm per 100m - per definsjon (litt avrundet). En moa er tilfeldigvis ca en tomme på 100 yards, og kan derfor brukes noenlunde på samme måte om du regner avstand i yards og tommer. Er du i meter, cm og mm, så er moa er regneskuespill som er en umulighet å få til mens man skyter.
Det går fint å ha tabell i moa, og skru for avstand i moa - men med en gang du ser at du treffer 30cm til siden på 400m (som umiddelbart er 3/4mil), så kan du prøve å regne ut hvor mange moa det er...
MOA virker, men i en metrisk verden, du verden så tungvint det er.

 

 

 

K

Du, NÅ forstår jeg alt mye bedre. Da skal jeg se hva jeg liker best, men kommer nok mest sannsynlig gå for mil. Takk for utfyllende svar 🙂👍

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet jo ikke hvor mye hold det er i det, men hørte på en podcast hvor Ilya Khoshkin påsto at ingeniørene som nå lager/designer Tangent Theta er de samme som laget S&B sine gamle modeller. Da blant annet 5-25x56 modellen. Han påstår at også at de nyere S&B modellen ikke holder samme kvalitet. Kahles har han ikke så mye til overs for og forsåvidt flere andre. Men som han sier så er det ikke slik at et merke lager bare gode produkter. De har ofte kanskje noen gode modeller, men gjerne også mange dårlige. 
Jeg har egentlig sluttet å bry meg så mye med jakten på best mulig optikk og bruker det jeg har og er fornøyd med det.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (30 minutter siden):

Får du den i Mill klikk med P4 retikkel og ffp så er det en veldig bra kikkert til langhold. NightForce er dyrt i forhold til hva du får av optisk kvalitet, men ellers bra. 
Jeg ville kjøpt S&B fremfor det meste, også Kahles som de aller fleste ser ut til å velge.

Ok, da må jeg undersøke litt mere, takk for svar🙂👍

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (31 minutter siden):

Får du den i Mill klikk med P4 retikkel og ffp så er det en veldig bra kikkert til langhold. NightForce er dyrt i forhold til hva du får av optisk kvalitet, men ellers bra. 
Jeg ville kjøpt S&B fremfor det meste, også Kahles som de aller fleste ser ut til å velge.

Hva er forskjellen på ccw og ffp? Og hva står ffp for? Og ccw?

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (20 minutter siden):

Schmidt und Bender er liksom aldri feil. De er ikke bedre enn andre kikkerter, men de er litt mer tidløse, har den funksjonen de skal ha, ikke i samme grad innfall og "markedsavdelingen bestemmer". 
Og retikkelbelysningen er bedre enn alle andre.

 

 

K

Ok🙂👍

Link to comment
Share on other sites

Legend2011 skrev (2 minutter siden):

Hva er forskjellen på ccw og ffp? Og hva står ffp for? Og ccw?

 

ccw, står for "counter clockwise" på norsk moturs.

 

ffp står for "first fokal plane" på norsk heter det objektivplan. Står retikkelet her er det medforstørrende, slik at streker etc. er fast i forhold til objektet, uavhengig av forstørring.

 

Forskjellen er altså ganske stor.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (9 minutter siden):

Jeg vet jo ikke hvor mye hold det er i det, men hørte på en podcast hvor Ilya Khoshkin påsto at ingeniørene som nå lager/designer Tangent Theta er de samme som laget S&B sine gamle modeller. Da blant annet 5-25x56 modellen. Han påstår at også at de nyere S&B modellen ikke holder samme kvalitet. Kahles har han ikke så mye til overs for og forsåvidt flere andre. Men som han sier så er det ikke slik at et merke lager bare gode produkter. De har ofte kanskje noen gode modeller, men gjerne også mange dårlige. 
Jeg har egentlig sluttet å bry meg så mye med jakten på best mulig optikk og bruker det jeg har og er fornøyd med det.

Hmm🤔, ja, jeg vet at noen tidligere Kahles modeller og Zeise modeller ikke var av ypperste kvalitet. Og mange måtte inn til reparasjon etter kort tid. Men generelt sett så stoler jeg på Tysk/Østeriske produkter.

 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 minutt siden):

Ilya Khoshkin påsto at ingeniørene som nå lager/designer Tangent Theta

Det sa de om Premier også, og de var jo en stor suksess...

 

Bly skrev (2 minutter siden):

Han påstår at også at de nyere S&B modellen ikke holder samme kvalitet

SuB er ikke Gud og Jesus - de er laget av mennesker og har alltid vært det. Jeg har og har hatt både gamle og nye. klart, tidligere var det ikke så mye kvalitetsoptikk, og de stod mer ut i mengden., men i dag er de en av mengden. fordi de andre har blitt bedre - men mest fordi andre, gode merker, har beveget seg inn i samme markedsområde.

 

K

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (4 minutter siden):

 

ccw, står for "counter clockwise" på norsk moturs.

 

ffp står for "first fokal plane" på norsk heter det objektivplan. Står retikkelet her er det medforstørrende, slik at streker etc. er fast i forhold til objektet, uavhengig av forstørring.

 

Forskjellen er altså ganske stor.

Ok, nå forstår jeg. Da ble det nok ffp. Takk for svar🙂👍

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (5 minutter siden):

Det sa de om Premier også, og de var jo en stor suksess...

 

SuB er ikke Gud og Jesus - de er laget av mennesker og har alltid vært det. Jeg har og har hatt både gamle og nye. klart, tidligere var det ikke så mye kvalitetsoptikk, og de stod mer ut i mengden., men i dag er de en av mengden. fordi de andre har blitt bedre - men mest fordi andre, gode merker, har beveget seg inn i samme markedsområde.

 

K

👍

Link to comment
Share on other sites

Jeg har, som de fleste andre i denne langholdsbobla, hatt SuB 5-25x56. En veldig solid og fin kikkert, bra både mekanisk og optisk, men er nok litt «gammel» nå, dessuten er den egentlig bare 8-25 pga enorm dorulleffekt («tunneling» om du søker på  verdsveven). 

 

Ville mye heller kjøpt Kahles 525i DLR (har ikke denne sel, men blir nok min neste). Men er jo mye annet fint også, fra SuB, Nightforce, ZCO, March, Vortex, Leica, Leupold+++

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, M67 said:

Det sa de om Premier også, og de var jo en stor suksess.

De gikk vel dunken av andre grunner enn dårlig optikk. Men Tangent Theta er vel +/- de samme ingeniørene som utgjorde Premier. Uansett så virker det som om ingen finner noen «feil» på Tangent Theta, bortsett fra prisen da..

 

Tidlige S&B modeller begynner som du sier å bli gammel, men de holder seg utrolig nok godt om man sammenligner mot nye designer.

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (19 minutter siden):

Jeg har, som de fleste andre i denne langholdsbobla, hatt SuB 5-25x56. En veldig solid og fin kikkert, bra både mekanisk og optisk, men er nok litt «gammel» nå, dessuten er den egentlig bare 8-25 pga enorm dorulleffekt («tunneling» om du søker på  verdsveven). 

 

Ville mye heller kjøpt Kahles 525i DLR (har ikke denne sel, men blir nok min neste). Men er jo mye annet fint også, fra SuB, Nightforce, ZCO, March, Vortex, Leica, Leupold+++

Ja, ok. Jeg får bruke litt tid.

Link to comment
Share on other sites

Hei, ett kjapt lite spørsmål litt på siden.

Jeg har leita litt rundt og så ramla jeg over en Kahles K1050i ft. Med ett stort hjul på toppen. Og da lurer jeg på hva er hensikten med dette. Er de for rask justering eller?

10-50×56 blir vel litt i meste laget eller er det bruksområde for det. Vil vel få mål på 1000 meters avstand veldig nærme, men det blir kanskje vanskeligere å holde det stødigt selv med to fot. Eller vil en ikke merke noe forskjell på det?KAHLES_K1050FT_I.png.03e5a7fc80ddee4323b093ebba379c1f.png

Link to comment
Share on other sites

  • Olesøn changed the title to Kikkertsikte til langholdsskyting

Mye tenker du å legge i kikkertsikte? hva slags kaliber har du ?

 

25x forstørrelse funker glatt til over 1000m spør du meg.

har en Burris 5-25X50 mil dot FFP med 0.1 mil klikk de må være være tilgjengelig uten å skru vekk noen kopper, samtidig faste nok til at de ikke endrer seg uønsket. Synes et enkelt mil-dot retikkel med halv dotter imellom etc. er kjekt om du skal være litt kjapp på hold som ikke er spesielt lengre vekk enn 500m, ellers pleier jeg å stille på tårnet over det. Liker som flere andre skriver mil dot da det er så praktisk og at man kan forholde deg til meter, samt at man har et kikkertsikte som har samme mil dot referanse uansett hvilken zoom du har.

Hør med jakt og friluft de ga betydelig prisavslag på denne:

Burris XTR II 5-25x50 FFP - Jaktdepotet

 

Om ikke du går for den, så tror jeg noe rundt det skulle gjøre susen. Vanvittig mye å spare på å sjekke pris rundt forbi. Om du får noe tilsvarende brukt er det jo et kupp!

Edited by babu87
Link to comment
Share on other sites

babu87 skrev (42 minutter siden):

Mye tenker du å legge i kikkertsikte? hva slags kaliber har du ?

 

25x forstørrelse funker glatt til over 1000m spør du meg.

har en Burris 5-25X50 mil dot FFP med 0.1 mil klikk de må være være tilgjengelig uten å skru vekk noen kopper, samtidig faste nok til at de ikke endrer seg uønsket. Synes et enkelt mil-dot retikkel med halv dotter imellom etc. er kjekt om du skal være litt kjapp på hold som ikke er spesielt lengre vekk enn 500m, ellers pleier jeg å stille på tårnet over det. Liker som flere andre skriver mil dot da det er så praktisk og at man kan forholde deg til meter, samt at man har et kikkertsikte som har samme mil dot referanse uansett hvilken zoom du har.

Hør med jakt og friluft de ga betydelig prisavslag på denne:

Burris XTR II 5-25x50 FFP - Jaktdepotet

 

Om ikke du går for den, så tror jeg noe rundt det skulle gjøre susen. Vanvittig mye å spare på å sjekke pris rundt forbi. Om du får noe tilsvarende brukt er det jo et kupp!

Jeg kommer nok til å gå for mil dot ffp, siden det er så mange som anbefaler dette og det gjør det enklere og lettere når en kan fir holde seg til det metriske system som man kjenner fra før av. Jeg tenkte å legge alt fra 20.000,- til 35.000,- kroner i det men kan jo gå for noe billigere og eller brukt om jeg kommer over noe på finn eller andre steder. Er i utgangspunktet interessert i Tysk/Østeriske merker. Jeg skal undersøke dette merke her og jeg prater nå med jakt og friluft stadig.

Kaliber jeg skal ha i er 338 LM. Som jeg skriver over så er det en Blaser R8, og dette er jo et system våpen så andre kaliber som f.eks. 308 kan jo også brukes (det finnes mange kalibere å velge mellom, men jeg har lyst til å bruke dette).

Nei, har aldrig skutt med 338 LM før, men dettenkerjeg går bra siden jeg ikke er spesielt rekyl redd. Har lest mye forskjellig i denne tråden å fått mange gode forslag og idéer fra dere alle sammen. Vil undersøke mere der ute, jeg et underveis med å bygge så har ikke kommet lengre en stokk og låskasse. Tar litt tid for meg å finne det rette produktet, då det er derfor jeg et då tidlig ute med å undersøke optikk til langhold skyting. Har siktet meg ut en Kahles K525i og i den rimeligste butikken som jeg har funnet til nå så koster den 30.000,- K624i ligger til 29100,- S&B PM II ligger til alt fra 32900,- til 49500,- så den er egentlig helt uaktuell p.g.a. prisen om jeg ikke finner noe brukt til bra pris. Og Swarovski 5Xi til rundt 35.000,- NF er også helt uaktuell p.g.a. pris fra 43.000,- og oppover. Et kikkertsikte til rett rundt 15.000,- kan være aktuelt om det funker for meg. Har nå MANGE gode forslag å tenke over. At riggen blir rett rundt 100.000,- totalt er nesten ikke til å unga, men det går an å spare der man kan og optikk et jo et sted å starte. Når der er sagt så er det kun  denne jeg kommer til å bygge opp da det koster mye penger og en skal kunne være fornøyd og bruke det så mye som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Legend2011 skrev (7 minutter siden):

Jeg kommer nok til å gå for mil dot ffp, siden det er så mange som anbefaler dette og det gjør det enklere og lettere når en kan fir holde seg til det metriske system som man kjenner fra før av. Jeg tenkte å legge alt fra 20.000,- til 35.000,- kroner i det men kan jo gå for noe billigere og eller brukt om jeg kommer over noe på finn eller andre steder. Er i utgangspunktet interessert i Tysk/Østeriske merker. Jeg skal undersøke dette merke her og jeg prater nå med jakt og friluft stadig.

Kaliber jeg skal ha i er 338 LM. Som jeg skriver over så er det en Blaser R8, og dette er jo et system våpen så andre kaliber som f.eks. 308 kan jo også brukes (det finnes mange kalibere å velge mellom, men jeg har lyst til å bruke dette).

Nei, har aldrig skutt med 338 LM før, men dettenkerjeg går bra siden jeg ikke er spesielt rekyl redd. Har lest mye forskjellig i denne tråden å fått mange gode forslag og idéer fra dere alle sammen. Vil undersøke mere der ute, jeg et underveis med å bygge så har ikke kommet lengre en stokk og låskasse. Tar litt tid for meg å finne det rette produktet, då det er derfor jeg et då tidlig ute med å undersøke optikk til langhold skyting. Har siktet meg ut en Kahles K525i og i den rimeligste butikken som jeg har funnet til nå så koster den 30.000,- K624i ligger til 29100,- S&B PM II ligger til alt fra 32900,- til 49500,- så den er egentlig helt uaktuell p.g.a. prisen om jeg ikke finner noe brukt til bra pris. Og Swarovski 5Xi til rundt 35.000,- NF er også helt uaktuell p.g.a. pris fra 43.000,- og oppover. Et kikkertsikte til rett rundt 15.000,- kan være aktuelt om det funker for meg. Har nå MANGE gode forslag å tenke over. At riggen blir rett rundt 100.000,- totalt er nesten ikke til å unga, men det går an å spare der man kan og optikk et jo et sted å starte. Når der er sagt så er det kun  denne jeg kommer til å bygge opp da det koster mye penger og en skal kunne være fornøyd og bruke det så mye som mulig.

Spennende prosjekt og romslig lommebok ;) ! Er det til .338 så kan man jo klaske på litt ekstra med optikk, ville ikke begrenset optikk for mye om du skal pushe holdene mot max. Et lite beist av kaliber, ikke fryktelig langt unna 12,7, smeller nesten like godt med en hissig rekylbrems i hvert fall  :P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...