Jump to content

Parallax på korte/lange avstander


nooben

Recommended Posts

Akkurat som for fotoobjektiver, er denne dybdeskarpheten avhengig av hvilken blender du bruker. Så lenge det er tilstrekkelig lyst, så er det din pupille som er blenderen i systemet. 

 

Så i skikkelig godt sollys, så er i hver fall svaret på spørsmålet ditt ja. 

 

Men selv om du ser målet og retikkelet skarpt samtidig, kan du allikevel få parallaksefeil. (feilen er ikke så stor)

Link to comment
Share on other sites

Vel at parallaksefeilen ikke er så stor er jeg nå ikke enig i. Har prøvd med kikkert med høy forstørrelse uten parallaksejustering på 15m og det blir helt håpløst. Om en legger børsa i et stativ og beveger øyet bak kikkerten ser en jo at trådkorset beveger seg fra den ene kanten av svarta til den andre.

Link to comment
Share on other sites

Skal nå helt klart ha kikkert med paralakesejustering til salongrifla. Den jeg har nå kan jeg velge å se trådkorset eller blinken, alt etter hvordan jeg anstrenger øyet på 15 meteren, og det er neppe optimalt.

har en med , men den er i 5.5x24x50, og veier en melkepakke og har sånn ca 3 mm "eye relief" (hva heter det på norsk?). Rett og lsett ubehaglig å bruke.
Men tar vare på den i tilfelle jeg får bruk for å skyte på noe som befinner seg på månen.....
 

Link to comment
Share on other sites

Nå spurte trådstarter om området 50-200 m.

 

På 50 meter er maksimal paralaksefeil i hans sikte på 11 mm. 

 

(om han hadde greid å se på 15 m, hadde det vært maksimalt 37,4 mm. Paralaksefeilen er lineær med avstanden fra der den er justert. Så på langt hold, går feilen mot en fast vinkelfeil, men på korte hold blir feilen i vinkel stor. )

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...