Jump to content

Spm ang 44 mag ladninger


Stimm

Recommended Posts

Hei. 

Jeg skal nå sette i gang med å lade 44 mag, og vil da bruke vv350. Revolveren som benyttes er en M29-3 med 10 3/8" løp. 
Litt usikker på om jeg havner på blykula sine 295 grains kuler eller 240 grains. Hva anbefaler dere som kan dette? 

Er jeg helt ute om jeg tenker 10grain med 350 på 240 grains kuler som startpunkt, og 8,5 grains på 295 grains kule?
Grunnen til at jeg tenker å starte rundt der, er at jeg lader med 7grain vv350 på mine .357 ladninger med 180grs kule, denne er riktignok i en 686 med 6" løp. 
Ønsker selvsagt å ligge så tett på faktor som mulig, med så god samling som mulig. 

Send meg gjerne tips og råd :)
 

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg bruker 245, men måtte opp til .432 diameter for å få god nok presisjon, mindre diameter kunne føre til mindre spinn og dårligere presisjon. Begge vektene som du nevner vil jo funke, men personlig mener jeg rundt 240 er det magiske tallet for 44 mag (mest vanlig). 295 begynner å bli litt tungt for 44 magnum og nærmer seg krombane satt veldig på spissen, så her blir det fort diskusjoner. Jeg måtte akkurat over på 350 for å nå faktorkrav med 6,5", så er glipa mellom sylinder og løp ute av spec, så den er til reklamasjon, så tipper den går tilbake til n340.

 

Regner med du kan klare deg med n340 da du har ganske langt løp, og i hvert fall i teorien ha grunnlag for bedre presisjon ved at du får renere forbrenning med n340.

Mener at om revolveren er tight og fin med så langt løp burde n340 gjøre susen.

hvis ikke ville jeg gått over på n350, 10 grains er veldig lite og egentlig under start, selv om det er blykule. Kan være du får dårlig forbrenning.

Du får jobbe deg opp med sjekke av kronograf

 

295 har jeg aldri ladet.

 

Dette er mer til festpatroner:

Ladet med n110 for gøy, det var som å fyre med våt ved og da dårlige sammlinger og hylsene var skittne, kan være en ide å holde trykket oppe med riktig krutt for å holde forbrenningen ganske ren. Hogdon h-110 som er veldig likt n110 ga en helt annen presisjon det var nesten halvvert. Synd det ikke er å få tak i, men kruttet er ikke egnet om man skal ligge rett over faktorkrav da dette gir verdier langt over.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stimm skrev (56 minutter siden):

Takk for tilbakemelding. 
Da prøver jeg meg først med 240grains og 350 :) Ja, jeg blir å kronografere - var bare på jakt etter ett greit startpunkt. 
Får prøve meg på 340 om det blir dårlig forbrenning. 

Det er nok en grei start.

Med n350 når du hvertfall faktorkravet 😜 måtte også ha en god krymp (litt mer en til slappe cowboyladninger I 44 special) det ga også noe gjevnere hastigheter.

 

Link to comment
Share on other sites

babu87 skrev (På 5.2.2022 den 9.23):

Det er nok en grei start.

Med n350 når du hvertfall faktorkravet 😜 måtte også ha en god krymp (litt mer en til slappe cowboyladninger I 44 special) det ga også noe gjevnere hastigheter.

 

Tenker du at det vil være en mer behagelig rekyl med 340? Ser det er enkelte som nevner 320 til 44mag også, uten at jeg har noen erfaring eller mening på det - men jo færre krutt varianter jeg trenger å handle inn, jo bedre tenker jeg :D

Link to comment
Share on other sites

Stimm skrev (2 timer siden):

Tenker du at det vil være en mer behagelig rekyl med 340? Ser det er enkelte som nevner 320 til 44mag også, uten at jeg har noen erfaring eller mening på det - men jo færre krutt varianter jeg trenger å handle inn, jo bedre tenker jeg :D

 

Stimm skrev (2 timer siden):

Tenker du at det vil være en mer behagelig rekyl med 340? Ser det er enkelte som nevner 320 til 44mag også, uten at jeg har noen erfaring eller mening på det - men jo færre krutt varianter jeg trenger å handle inn, jo bedre tenker jeg :D

N320 er ikke godt egnet til 44 magnum, det brenner for kjapt, og du får ikke magnum hastighet uten å gå over ladetabell og farlig trykk. Er et greit krutt til 44 spesial. Til magnum 2 om du ønsker å ligge rett over kravet havner man som regel på n340 eller n350. Hvem av de du lander på kommer mye ann på kule, løpslengde, sylinder åpning and the list goes on...

 

Teorien er bruke det kjappest brendende kruttet som gir tilstrekkelig hastighet, samtidig som man ligger greit innenfor ladetabellen. Da får man som regel bedre forbrenning som er en god start for presisjon. Diameter på kule,  og hardhet bør også få litt oppmerksomhet.

 

Hvordan rekylet føles er det mange meninger om. Kjappere kule og mer fart kan oppleves som kjappere og til dels mindre følbart. Tyngre kule og lavere hastighet gir ofte et lengre rekylforløp/dypere. men det er nok lite merkbart når krutt og kule er ganske likt.  Det er mer om man tar to ytterpunkter.

 

Skriver litt generelt over og gjelder gjevnt over, ser da bort fra spesielle tilfeller.

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

babu87 skrev (På 6.2.2022 den 23.42):

 

N320 er ikke godt egnet til 44 magnum, det brenner for kjapt, og du får ikke magnum hastighet uten å gå over ladetabell og farlig trykk. Er et greit krutt til 44 spesial. Til magnum 2 om du ønsker å ligge rett over kravet havner man som regel på n340 eller n350. Hvem av de du lander på kommer mye ann på kule, løpslengde, sylinder åpning and the list goes on...

 

Teorien er bruke det kjappest brendende kruttet som gir tilstrekkelig hastighet, samtidig som man ligger greit innenfor ladetabellen. Da får man som regel bedre forbrenning som er en god start for presisjon. Diameter på kule,  og hardhet bør også få litt oppmerksomhet.

 

Hvordan rekylet føles er det mange meninger om. Kjappere kule og mer fart kan oppleves som kjappere og til dels mindre følbart. Tyngre kule og lavere hastighet gir ofte et lengre rekylforløp/dypere. men det er nok lite merkbart når krutt og kule er ganske likt.  Det er mer om man tar to ytterpunkter.

 

Skriver litt generelt over og gjelder gjevnt over, ser da bort fra spesielle tilfeller.

 

 

 

 


Mange takk for godt og utfyllende svar :)
Jeg prøver meg først med N350 da jeg har dette liggende, og bestiller noen 240grs kuler fra Blykula. Har jo ladetabellen til VV å gå etter, så forhåpentligvis blir det ikke så altfor galt. 
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...