Jump to content

Valg av retikkel og om jeg trenger lys Leupold vx freedom


Hako

Recommended Posts

Hei

 

Skal kjøpe mitt første kikkertsikte til jakt. Jeg håper i utgangspunktet dette skulle bli en noen lunde billig affære :)

 

Jeg er egentlig ganske ny ift jakt med rifle. Hvilken type jakt jeg ønsker å bruke riflen til er ikke helt bestemt. Jeg forstår at det er vanskelig å komme med råd når bruksområde ikke er definert, men vi prøver. 

 

Det jeg tror den vil bli brukt til er:

Rypejakt - artig å prøve noe annet enn hagle :)

Skogsfugeljakt

Rev - Åtejakt på kveld/natt

Elg/rådyr - Har plass på elglag, men har aldri blitt med

 

Det jeg ser for meg er en Leupold VX Freedom 3-9x(40/50)

Denne finnes med to ulike retikkel som jeg må velge mellom. (det finnes selvfølgelig flere...)

1: Med moa merker i retikkle noe som gjør korrigering for distanse og vind enkelt i sikte

2: trådkors med Lys. 

 

Burde man gå for 40 eller 50mm linse?

Er valg forstørring riktig?

 

Hva er egentlig mest egner for jakt mener dere? Er det noe poeng med MOA retikkel?

 image.png.3c85f8e31f5e1f1b382391351261293c.pngimage.png.a953b976c38eac2f7aa71fb9b1f0b1fe.png

 

Link to comment
Share on other sites

Til ditt bruk ville jeg valgt trådkors med lysdot, samt 50 mm objektiv for best mulig lysstyrke. Avgjørende for min anbefaling er egnethet til revejakt kveld/natt. Ser denne nå koster 7400 hos bmWear: Leupold VX-Freedom 3-9X50 (30mm) Matte Firedot Twilight Hunter | Børsemaker Wear AS (bmwear.no) Men før du kjøper denne bør du se etter brukt europeisk optikk på Finn, gjerne 3-12 eller 2-12 og 50 eller 56 mm objektiv. Og selvsagt med lysdot.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Sølvrev said:

Til ditt bruk ville jeg valgt trådkors med lysdot, samt 50 mm objektiv for best mulig lysstyrke. Avgjørende for min anbefaling er egnethet til revejakt kveld/natt. Ser denne nå koster 7400 hos bmWear: Leupold VX-Freedom 3-9X50 (30mm) Matte Firedot Twilight Hunter | Børsemaker Wear AS (bmwear.no) Men før du kjøper denne bør du se etter brukt europeisk optikk på Finn, gjerne 3-12 eller 2-12 og 50 eller 56 mm objektiv. Og selvsagt med lysdot.

Hva med denne?

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=246222980

Link to comment
Share on other sites

Den var da ikke så veeeeldig mye rimeligere enn en kliss ny? Kan muligens prute, men sikkert et greit kjøp om du skal ha Leopold. Jeg ville også sett etter brukt Zeiss, Swarovski, Leica, Schmidt & Bender, eldre Kahles, Doctor, mfl.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Du bør ha lysdot til kvelds-/nattjakt, og idéelt sett mulighet for å velge mindre enn 4x minsteforstørrelse til elgjakt og rådyrjakt med trange poster. Til rypejakt er det greit å ha mer enn 9x forstørrelse, samt ikke-medforstørrende retikkel (som jeg tror Habicht har!). Det er sikkert en del som skal skal ha nytt kikkertsikte ila våren. Ta deg den tiden du trenger....  

Link to comment
Share on other sites

Habichten er bra greier, medforstørrende retikkel gjør at lys ikke er så viktig å ha (og du slipper å irritere deg over at det er tomt for strøm). Hadde en i 1,5-6x42 på en drilling, den hadde 6mil fra senter til tykk stolpe, så et rådyr i bredside på 100m passer rimelig bra mellom tykk stolpene. 6mil per runde i knepp og, så knepp ut til en 700+m uten å bikke en runde, så tårn blir overflødig med mindre man skyter konkurranse.

 

Lavere enn 4x forstørrelse har jeg aldri hatt behov for på rifle. 

 

Ikke medforstørrende retikkel med "dotter" eller "merker" blir stort sett bare forvirrende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at medforstørrende retikkel er en fordel under dårlige lysforhold, da både stolper og trådkors øker i tykkelse med økende forstørrelse. Det gjør at siktet kan fungere langt inn i skumringstimen også uten lysdot. Men til jakt på små mål på lengre hold (f. eks. rypejakt) vil et tynt trådkors etter min erfaring gjøre det lettere å finne korrekt siktepunkt. Det er også lettere å gjøre de siste finjusteringer under innskyting med ikke-medførstørrende retikkel.

 

Jeg har hatt tre Swarovski-sikter i Habicht-serien: 2,5-10x42 (retikkel 4A uten lys), 1,25-4x24 (retikkel CD-I) og 3-12x50 (retikkel 4AI). Det første ble benyttet til jakt på hjortevilt over en periode på 13 år, og for mine mine øyne som da var unge og friske dugde dette fantastiske siktet også til nattjakt (dog med visse begrensninger). Men da (natt)synet ble dårligere kom også behovet for lysdot, og da fant jeg det mest optimalt og velge ikke-medforstørrende retikkel.

 

Etter å ha blitt "godt voksen" og jaktet i tilsvarende mange år har jeg nå lysdot i alle mine kikkertsikter, også til drillingen hvor det ny sitter en Swaro 1-6x24 CD-I. Mange her inne mener at man bør ha flere sikter til ulike formål, og det kan være en god løsning hvis man har hurtigmontasje. Jeg mener at et kikkertsikte med spesifikasjoner 2-12x50 (ev. 3-12x50) er det nærmeste man kommer til "all round" bruk hvis man ønsker best mulig ytelse ift. størrelse og vekt.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det ser ut som det må bli et sikte med medforstørrende og lys. 

 

Jeg har et absolutt budsjett på 10 000,-  men helst mindre. Ser jeg kommer ganske mye billigere unna hvis man kjøper brukt leupold. Er på ingen måte bundet til Leupold, men for meg ser det ut som et godt kompromiss ift kvalitet og pris. 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=244686650

 

Dette er en Leupold VX-3HD 3.5-10x50, som skal være hakket bedre en den jeg linket til tidligere. Den ligger til 8000. Da kommer jeg under 10 000 med ringer. 

 

Denne finnes også i x44.

 

Zeiss V4 4-16x44 (Edit: Ser denne ikke har lys. må over på ZEISS CONQUEST V4 3-12 X 56 til en tusenlapp mer)

Kan bestilles til 9 000,- Det er kanskje en bedre løsning? Da kommer jeg akkurat under 10k med ringer tipper jeg. 

 

Hvor stor forskjell er det på en kikkert med x50 og x44. 

 

Hvis man skal drive ulike typer jakt hvor det blir en del gåing. Rifla den skal stå på er ikke lett den heller. Tikka m695 på ca 3,3 kg. Blir totalt 4 kg med kikkert. 

 

Har Ior 3,5-18x50 på banerifla. Den rifla kan brukes på post/rev hvis disse ikke er bra nok. Den er bare litt over 7 kg :)

 

Det blir bare dyrere og dyrere jo mer jeg leter...

 

 

 

 

Edited by Hako
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det er begge fine kikkerter. 

 

Schmidt & bender zenith 2,5-10x56 m/lys koster 10 000, kanskje man kan få den for 9? Da er det 500 kr opp til en ny zeiss v4 4-16×50 m lys(9500). Ny med garanti frister mer da. 

 

Zeiss Diavari Victory 2.5-10x50 T* er interessant ift pris. Litt suss at der er ingen bilder og lite skrevet om sikte, men har skrevet til personen på finn :)

 

Ingen av de brukte kikkertene har parallax justering. Ikke ett must, men fint når man kjøper så dyr kikkert. 

Link to comment
Share on other sites

On 2/4/2022 at 1:43 PM, amatør said:

Gratulerer! Den egner seg til det meste. 


Jeg hadde sendt det til Zeiss på service med en gang. 

 

Sender du den regelmessig på service, så er det ikke utenkelig at du beholder siktet livet ut.

Takk for tipset

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...