Jump to content

A-tec demper på hagla...yes/no


Bygda

Recommended Posts

Akkurat hjemme fra hagleskyting med boyza. Ingen sure folk som har kommet å klaget, men jeg stod likevel å tenkte litt på smellen. Vi har nå lagt igjen ish 500 skudd/duer på to helger og dette har gått uproblematisk. Skyter som jeg har nevnt i ett privat nedlagt steinbrudd så alt er innenfor lovens rammer. Nå er det vel i bunn og grunn ingen gryn til å bry seg om at de smeller, men når jeg vet det finnes lyddemper så blir jeg likevel nysgjerrig.

Steinbruddet gjemmer ikke akkurat bort lyden siden det da overaskende nok stort sett er stein rundt oss, før skogen starter. Siden steinbruddet ligger på toppen og bygda ligger nedenfor 2-3km så innbiller jeg meg at de kanskje hører lyden?- siden vi liksom ligger på toppen. Som sagt så er det jo uproblematisk, men og det er et MEN her.... Om en lyddemper gjør til at lyden blir mye mindre og stopper etter si  400 meter så kaster jeg gladelig på en demper for min egen og andre sin del.

 

Regner med at det er mange som har vært borti disse demperen, hva er deres tanker? 

Link to comment
Share on other sites

Blir merkbart mindre lyd- spesielt om man skyter oppover. Bruker det endel på jakt i nærheten av bebyggelse, og en dempet smell bærer dårlig. I tillegg har jeg ofte ungene med ut, og hunder som sitter rett ved siden. Med sub ammo blir det bare et klunk. Hagle med std lengde blir lang, men overraskende uproblematisk å skyte med. Ser ingen grunn til å ikke bruke dersom man kan og ikke plages av ekstra vekt og lengde

Link to comment
Share on other sites

I septemper en gang så var det en innom på leirduebanen og da hadde kan montert en sånn demper på sin benelli m2. Mannen som vanligvis skyter 23+ av 25 på en dårlig dag, traff vel rundt 15 duer. Dette er jo naturligvis noe man kunne øvd på som all annen skyting, men når han da skøyt Nittedal sporting og gamebore super steel så ble vi vel ikke noe imponert i det heletatt. På nett står det at generell dempningseffekt er 19db og dette er jo ikke dårlig. Om vi sier at ei hagle produserer 150-160db til vanlig så ligger vi på ish 135 db med demper påmontert. Likevel så har jeg ikke funnet meg helt god til å kjøpe en til hagla mi. Erik som han heter gikk ut på standplass alene, mens vi andre satt inne i huset. Vi tok opp døra fordi "vi skulle jo høre noe" og alle i rommet skvatt vel rimelig høyt når det smalt. Skulle gjerne testa demperen uten resonnementet fra veggene på banen, altså i en skog eller noe før jeg hadde kjøpt denne selv. Per dags dato så kaller jeg det for symbolsk demping.

 

At man får bedre effekt av sub ammo, men for min del så gidder jeg ikke å kjøpe trening skudd for 7kr stk og en demper for 5000 når jeg kan gå å kjøpe 300 duer + skudd for 1200 kr på sporten. 

En annen tin er at hagleskudd har en "rundere" lyd enn rifle og jeg vil si at man virkelig må lytte om man skal høre hagleskyting som skjer 500meter unna. 2000meter + ? Så tror jeg ikke du trenger å tenke på hva du finner på så lenge du ikke skyter 300wm ++ med en horete brems påmontert. At det føles litt høyt der og da i steinbruddet er en ting, men du kan jo enkelt teste dette. 1 av dere reiser til nærmeste hus og står der, mens den andre fyrer av noen skudd i bruddet. 

 

Link to comment
Share on other sites

A-tec demper var vell en av grunnene til att eg handla pumpehagle (remington 870) men har ikkje komt så langt att eg har handla dempar enda. Det er mest pågrunn av att eg har kondludert med att eg ikkje er glad i flyktskytning, sikkert pågrunn av att eg ikkje treffer den drit 😄 så eg brukar heller rifle. men eg ser for meg att dersom eg skulle blitt en aktiv hagleskytar en dag så hadde eg slått til på dempar ettersom eg er alergisk mot høge smell

Edited by Kvernhuselva
Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok heller ingen god hagleskytter, men det hender jo at jeg drar til skogs med hagla. Skulle hatt rimelig sterk grunn til å henge en vel halvkiloet tung dings på enden av et typisk 70-80 cm langt hagleløp, iaf på ei jakthagle. Må bli både uhåndterlig og i overkant fremtungt. Om en får kappa løpet på rundt halvmeteren og slått nye chokegjenger, så kanskje, om en virkelig kjente behovet.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

hjortefot.com skrev (På 30.1.2022 den 6.18):

Det er ein kul sak. Har testa den nokre runder på skytebane.

 

Absolutt ein gøy og nyttigfaktor.

Har nettopp booka meg ei ny halvautohagle, og det vert nok ein dempar til den innan kort tid, for det var meget behageleg. Spesielt med subsonisk leirdueammo.

 

Skjøt noen pakker😀

Gøy.

Subsonisk leirdueammo? De fleste leirdueladningene ligger nok godt over 330 m/s, hvor har du dette fra?

Link to comment
Share on other sites

On 1/30/2022 at 1:22 PM, Epic said:

I septemper en gang så var det en innom på leirduebanen og da hadde kan montert en sånn demper på sin benelli m2. Mannen som vanligvis skyter 23+ av 25 på en dårlig dag, traff vel rundt 15 duer. Dette er jo naturligvis noe man kunne øvd på som all annen skyting, men når han da skøyt Nittedal sporting og gamebore super steel så ble vi vel ikke noe imponert i det heletatt. På nett står det at generell dempningseffekt er 19db og dette er jo ikke dårlig. Om vi sier at ei hagle produserer 150-160db til vanlig så ligger vi på ish 135 db med demper påmontert. Likevel så har jeg ikke funnet meg helt god til å kjøpe en til hagla mi. Erik som han heter gikk ut på standplass alene, mens vi andre satt inne i huset. Vi tok opp døra fordi "vi skulle jo høre noe" og alle i rommet skvatt vel rimelig høyt når det smalt. Skulle gjerne testa demperen uten resonnementet fra veggene på banen, altså i en skog eller noe før jeg hadde kjøpt denne selv. Per dags dato så kaller jeg det for symbolsk demping.

 

At man får bedre effekt av sub ammo, men for min del så gidder jeg ikke å kjøpe trening skudd for 7kr stk og en demper for 5000 når jeg kan gå å kjøpe 300 duer + skudd for 1200 kr på sporten. 

En annen tin er at hagleskudd har en "rundere" lyd enn rifle og jeg vil si at man virkelig må lytte om man skal høre hagleskyting som skjer 500meter unna. 2000meter + ? Så tror jeg ikke du trenger å tenke på hva du finner på så lenge du ikke skyter 300wm ++ med en horete brems påmontert. At det føles litt høyt der og da i steinbruddet er en ting, men du kan jo enkelt teste dette. 1 av dere reiser til nærmeste hus og står der, mens den andre fyrer av noen skudd i bruddet. 

 

 

 

Første gang jeg prøvde demper'n med orginalpipa traff jeg nok rundt 10-20% av hva jeg vanligvis treffer. Man må trene en del før man klarer å skyte skikkelig med den. 

Nå som jeg har kappa pipa på 42 cm blir det som skrevet helt noe annet. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nimrod67 skrev (11 timer siden):

Subsonisk leirdueammo? De fleste leirdueladningene ligger nok godt over 330 m/s, hvor har du dette fra?

 

Kor jeg har dette frå?

Frå praktisk erfaring.

Frå skytebana. 

Skjøt med subsoniske patroner. 

 

Denne faktisk.

server.jpeg.jpg.8e2fa8804f6a041037b039f1596ffe4a.jpg

 

Men kunne også vært denne

WEB_Image_Rottweil_Subsonic_trap_12_67_Bly_12_67_5_2318110-686007144.png.c19ddad24bb4e7c34ed24fd9b20b3728.png

Ser ikkje heilt utfordringa i kor jeg "har dette frå"

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Gikk med hørselvern + demper på fuglejakta i høst. Kan ikke si at jeg merket forskjell på mine skudd og sidemannens skudd (fra udempet halvauto).

Litt skuffende førsteinntrykk, men mer testing må nok til før jeg konkluderer den ene eller andre veien.

 

Edit: kan legge til, som flere har antydet over her, at det den mangler i hørselsbevarende egenskaper tar den igjen i bøtter og spann med sine bestandsbevarende egenskaper. Traff eksepsjonelt mye luft.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...