Jump to content

Kahles Helia RF vs Vortex Fury HD 5000


Eiha

Recommended Posts

Jeg vurderte en Kahles fordi jeg trodde den var produsert i Østerrike. Det er den ikke, selv om prisen indikerer at den ikke burde være produsert i Østen, men i Europa. Så for min del ble det buy once, cry once og en Swarovski. Garantien på Vortex er jo et pluss og noen kikkertspesialister mente at optikken i Kahles ikke forsvarte prisen. Kanskje ble du litt klokere?

Link to comment
Share on other sites

At noe er produsert i østen betyr ikke nødvendigvis at det er dårligere 😉 

 

Har ikke sett gjennom nye Helia RF, men har en gen 1. Men har ikke sammenlignet den med så mye. Såvidt med en Zeiss 10x42 RF. Den er litt skarpere og har noe større synsfelt. Kahles Helia RF (gen. 1 vertfall) har også litt fargeforskjell på h og v øye. Det hadde du ikke merka om jeg ikke sa det nå. (sorry). 

 

Er absolutt tilfreds med Helia'en. Jeg betalte vel 13k for min ny, og vil si den definitivt er verdt det. Zeiss/Swaro er bedre, men så er prisen en helt annen og. Jeg har ingen plan om å bytte ut min Helia vertfall. (Kahles er vel eid av swaro btw.)

 

Jeg vil jeg vel si meg kresen på optikk, da jeg har flere 20k+ riflekikkerter og kameralinser. Så hadde Kahlesen vært dårlig hadde jeg bytta den ut. Men alt er relativt. 

 

Men opp i mot vortex'en aner jeg ikke dessverre. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger. Prisgrensen går nok ev på Helia RF. Vortexen gjorde det bra i test i Jeger med 6/6. instinktivt tenker jeg likevel at Kahles kanskje er bedre optisk, men spørsmålet er om den er 5000 kroner-bedre. Garantien til Vortex er som sagt et betydelig pluss med tanke på at kikkerten stort sett er med på det meste. 

Finner lite info om forbedring fra gen1 Helia, utover batteritid, utseende og lasermålingen…

Link to comment
Share on other sites

FreeSkier skrev (4 timer siden):

At noe er produsert i østen betyr ikke nødvendigvis at det er dårligere 😉 

Det kan sikkert diskuteres lenge. Poenget mitt var at Kahles var et velrenommert selskap som produserte kvalitetsoptikk i Østerrike. Nå er det bare prisen og navnet som er made in Østerrike. Kvaliteten er sikkert god nok, men jeg følte meg litt ført bak lyset. Jeg tenker at man betaler for navnet og ikke bare optikken.

Link to comment
Share on other sites

Nei, Swarovski produserer alt i Østerriket så vidt jeg vet. Underavdelingen Kahles derimot, men det snakker de ikke så høyt om…. Kahles har jo vært litt ut og inn av «Swarvskikonsernet» et par ganger, men markedsføres som et eget merke. Zeiss produserer vel litt både her og der?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...