Jump to content

Ok, ingen BS. Hva og hvorfor


Epic

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for å kjøpe nytt kikkertsikte da jeg rett og slett er litt lei av å føle meg hemmet gjennom optikken. I flere år har jeg nå jaktet med et niko stearling 3-9x40 sikte med vanlig trådretikkel. Siktet har jo gjort jobben, men det byr på problemer ettersom klikk ikke er repeterbare og man blir tvunget til å drive med hold overs med et vanlig trådkors retikkel. Når jeg nå i det siste har gravet meg ned i optikkverden så har jeg en tendens til å henge meg opp i hva de som skyter langhold bruker. I en periode så starta jeg og noen andre med å skye på avstander helt opp til 1000meter, men når grunneieren gikk bort nå i 2021 så har vi ingen plass å skyte på der avstanden er over 400, vi får muligens nå en bane som pusher 550 men lengre hold greier vi ikke å oppdrive. Til denne skytingen så lånte jeg en s&b 5-25x56 p4 for å bruke på sauer 200str, og her fant jeg gleden av sikte med repeterbare klikk, mrad og justerbar parallakse. Når jeg nå skal se på kikkertsikte til jaktrifla så opplever jeg at jeg har en tendens til å grave meg ned i langholdverden. Jeg tar meg selv i å spesifikt se på ffp, mrad, til en hver tid og da er det liksom ikke det store utvalget til jaktbruk. Dette får jo en idiot til å begynne å tenke på hvor ille er det faktisk å kjøpe ett kikkertsikte sfp i moa?. Greia er jo at jeg nå ikke har tilgang på killometer skyting og da har det satt seg spørsmål i hode mitt om hva som egt er nødvendig av optikk og om jeg kanskje heller skulle funnet et kikkertsikte som egner seg godt til jakt, med repeterbare klikk. For å kunne skyte dyr på litt avstand så trenger jeg jo bare å ha en klikktabell, da jeg ikke skyter på så lange avstander at jeg har behov for korrigering- det er jo her mrad skinner...

Selv om jeg nå har prøvd å objektivt beskrive situasjonen, så er jo sanningen at jeg har sett meg ut https://www.leupold.com/mark-5hd-5-25x56-m5c3-illum-ffp-tmr-riflescope . Siktet har jo da alle lh egenskaper jeg måtte trenge, rikkelet fungerer fint til jakt, trenger ikke nummer på hash marks ettersom jeg skyter rolig ikke noe prs greier, siktet har livstidsgaranti og siktet veier ish 900g. Igjen så sitter jeg der med følelsen av at dette er idioti da jeg i realiteten kommer til å jakte på avstander opp til kanskje 350 -400 men normalt sett rundt 200m, samt skyte på blink opp til si 550. 

 

Så om noen er litt bedre til å stappe fingeren i jorda og gi et fornuftig valg så setter jeg pris på det. Hva vil dere anbefale når krava er "god garanti, repeterbare klikk og kapabel for jakt på hare, rev og rype opp til 200m samt elg på lengre hold" 

Link to comment
Share on other sites

Hva med Zeiss V8 2,8-20x56? Burde fylle alle behovene du beskriver. Tysk kvalitet, repeterbare klikk (centimeter), mer en nok forstørrelse og noe lettere en leupolden. 2,8 som laveste forstørrelse gjør det også brukbart på kortere hold. Er å få på bruktmarkedet til rundt 20k. 

Edited by arnegun
Link to comment
Share on other sites

Swarovski Z8 er en veldig fleksibel sikte serie.. og en av grunnene er de hurtig avtakbare tårnene.. vil en ha børsa lettest mulig og den skal bygge minst mulig volum så tar en av tårnene og setter på de «koppene» den ble levert med..vil en ha høyde justerbare tårn så setter en på disse og vips så har en låsbare tårn med 70 cm klikk tilgjengelig.. vil en ha et «semi» langhold sikte så kan en sette på tårn for side justering og en har 35 klikk Høyre og Venstre.. jeg har 9 stk Z8 i forskjellige konfigurasjoner.. alle har høydejusterbart tårn.. men kun mine 3.5-28x50 har på side justerings tårn..  1E5BA7F8-D640-42F8-9DD0-827DCDCC38C1.jpeg.f276f4a5f39d3f228838500ce5f9449f.jpeg

her ser du hvordan det ser ut..

030EF26E-6D83-44E3-A5E0-85B0CCDEA43D.jpeg.f6e530e58086298fb3d37040eb866344.jpeg

forfra..

AF9305BB-86EC-43BE-8289-DE45E080CAD7.jpeg.719783f6148920f8361a4fd77961b3ee.jpeg

til sammenligning ved siden av mine mere «tradisjonelle» langholdssikter..(Kahles K525 og Steiner M7Xi)

 

686758DA-3637-4A47-B47E-1E51DFCC16FF.jpeg.dd1e1013cb571523d7d3ea36b95781f2.jpeg

sammen med noen andre av mine Z8 for å se størrelse..

 

D95AA344-E857-419D-B13A-7F6F765D89EB.jpeg.bd51d80b55a4633f893844494356ff79.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har dessverre ikke en veldig håndfast løsning på utfordringen din, men jeg skriver det nå likevel. Jeg har ligende bruksområdet som deg, og har hatt sikker over 20 kikkertsikter på 5 -7 år. På riflene har der stått mye forskjellig rart, både billig og dyrt og alle typer egentlig. Det sikter jeg fortsatt tenker jeg aldri skulle solgt var en Kahles k312i, men nå står der en K624i. Har hadd endel lette kikkertsikter også, men savnet tårn, retikkel osv. Uansett, det jeg vil frem til er at med litt tålmodighet på finn, og kjøp av brukt, så kan man prøve mye forskjellig greier uten å tape penger. Er likevell usikker på om det er et godt råd, men en morsom reise er det

Link to comment
Share on other sites

Har brukt mykje forskjellig optikk.

Brukar nokre V8ar og HT frå før.

Då eg skulle velge kikkertsikte til nyebørsa fall valet på den nye V4 6-24x50-modellen med retikkel 60 og pralallakse som kan justerast ned til 10meter .

 

Må sei den imponerer. Einaste "feilen" er MOA-klikk og at den er CCW. Må skru feil veg. Men det er piler som viser veg på tårnet😊

Liker ikkje MOA, foretrekk cm-klikk 

Men ein klikktabell,  eller Zeiss-appen gjer dette til bagatell.

 

20220129_174008.jpg.0de1a1d652ca30ac30091e1440bdf0eb.jpg

 

Mykje for pengane. 

Og ganske kompakt.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hjortefot.com skrev (20 minutter siden):

V4 6-24x50

Dette er ikke noe dumt forslag.

Skulle jeg kjøpt sike til ditt bruk og vi har swarovski z8 sitt budgett så hadde jeg tatt leupold som du nevner. Mer lys inn enn v4, bedre opplyst retikkel og bygd for å få bank. Har du ei rifle rundt 4kg så blir den nok ikke "topptung" heller. 

Link to comment
Share on other sites

MatsPelle skrev (51 minutter siden):

Dette er ikke noe dumt forslag.

Skulle jeg kjøpt sike til ditt bruk og vi har swarovski z8 sitt budgett så hadde jeg tatt leupold som du nevner. Mer lys inn enn v4, bedre opplyst retikkel og bygd for å få bank. Har du ei rifle rundt 4kg så blir den nok ikke "topptung" heller. 

Kan jo slenge med et snaset bilde av en "vanlig" jaktrifle med nevnt kikkertsikte+ ett bilde gjennom siktet på 600y med 25 forstørrelse.  Samme hvor presis rifla er om du ikke kan se det du skal treffe ;) TMR retikkel har jeg bare fått sett gjennom en gang og som s&B sitt p4 så plasserer jeg dette i kategorien "do it all, master for none". Helt ok til jakt og helt greit til langhold. Tipper denne havner på en 28-30 lapper. 

Leupold Mark 5HD 5-25 TMR 25x @ 600 : r/aimdownsightsGunwerks Magnus - 30 Nosler & Leupold Mark 5HD 5-25x56

Link to comment
Share on other sites

Epic skrev (10 timer siden):

Så om noen er litt bedre til å stappe fingeren i jorda og gi et fornuftig valg så setter jeg pris på det. Hva vil dere anbefale når krava er "god garanti, repeterbare klikk og kapabel for jakt på hare, rev og rype opp til 200m samt elg på lengre hold" 

Egentlig et luksusproblem. Det bør være mye å velge i, også i bruktmarkedet. Hvor gode skumringsegenskaper er det behov for? Egentlig duger vel 12x på topp til nevnte jakt. Zerostopp og låsbart tårn bør vær på plass. Er CV eller CCV viktig? SFP synes jeg heller er en fordel enn en ulempe på et jaktsikte pga bedre synlighet på retikkel ved lave forstørrelser, såfremt en da ikke tenker å bruke retikkel aktivt på noen måte. MOA eller mil har vel heller ikke stor betydning når en skal tenke i knepp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...