Jump to content

Raufoss Safehouse sitter fast


m00se

Recommended Posts

Hei

 

Skulle inn og hente pistolen fra skapet, og døra på Safehousen sklir ikke ned ordentlig lenger. Den henger seg opp først etter bare noen centimeter, så hvis jeg drar hardt kommer den sånn halvveis ned, lenger klarer jeg ikke åpne det.

 

Dette har aldri skjedd før. Noen som har erfart dette? Hva skal man gjøre?

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

Tror jeg fant ut hvorfor det skjer, reimen som ruller opp fjæren bakpå henger skjevt, og låser igjen bevegelsen nedover. Hvorfor dette har begynt å skje, eller hvordan fikse det aner jeg ikke. Men jeg får døra opp og ned ved å holde hylsa/reimen på plass.

Link to comment
Share on other sites

Ok, på innsiden av skapet er den en bolt som stikker ganske langt ut, ser ut som den kanskje har gått ut av spor, og derfor henger den snella skjevt. Men bolten har ikke noe mønster så kan ikke skrus inn eller noe, vet ikke hvordan jeg kan fikse det.

Link to comment
Share on other sites

m00se skrev (1 time siden):

  -  vet ikke hvordan jeg kan fikse det.

 

Det er vel en følge av tiltakene ved korona-epidemien, folk omgås ikke lenger. Før, da vi hadde normal sosial kontakt, hadde vel de fleste av oss mange yrkeskategorier i omgangskretsen. Da bød det, som oftest, ikke på så store problemer å få kontakt med en habil skapsprenger!  :mrgreen:

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

OK, jeg fikla litt og fant ut av dette selv. Skriver nå ned hva jeg gjorde, tilfelle dette skjer noen andre (fant jo ikkeno info på nett selv).

 

Dette skyldes som sagt av at bolten som holder denne snella med fjæringen har løsna. For å få døren helt opp, kikker du inn i mekanismen bak døra, og dytter snella opp, så den ligger vannrett slik den skal, da sklir døra ned.

 

Da ser du at fjæringmekanismen er et metallbånd på en snelle, som er festet med en bolt og mutter i bånn av lokket. Denne må man skru av (vær veldig forsiktig, den sitter under skikkelig spenn, og er skarp og jævlig). Når du har løsnet den og trukket den vekk fra bolten vil den trekke seg på plass opp i snella, gjør dette forsiktig. Bolten som holdt den nede er nå løs der nede (mer om dette senere).

 

Nå glir døra fritt, men uten fjæring så den er ganske tung. Følg sporet døra glir i, med fingrene. På hver side er den en svart plastklips, hvis du løfter døra litt, kan du dytte disse inn på hver side, da kan døra skli helt av uten hinder. Ta av døra.

 

Nå faller muligens hele snelletingen ned på gulvet, hvis den var helt løs. Nå ser du sannsynligvis hva som må gjøres, bolten som fester innenfra sitter fast fordi den har sånn firkanta hode som gjør at den står fast hvis den er helt inni hullet. Så du trer den gjennom til den står fast, og henger snella utenpå (skiver begge sider) og strammer opp mutter fra andre siden (ikke helt stramt, da snurrer ikke snella).

 

Når den sitter godt men likevel snurrer, setter du på døra igjen. Den bare glir på plass og klipsene holder den på.

 

Nå kommer de verste. Du må trekke det fjærbåndet ned og feste i bolten i bånn av døra igjen. Den bolten sitter ikke av seg selv, så jeg bretta et stykke papir og brukte som blei, for å holde bolten inntil hullet sitt. Trekk båndet fra snella ned og tre over bolten igjen, og fest med mutter. Jeg brukte Leatherman/tang for å ha nok krefter til å brette den ordentlig innpå bolten.

 

Nå skal det være fiksa.

Edited by m00se
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...