Jump to content

Hvilken 22lr pistol?


SOS

Recommended Posts

Lenge siden jeg har brukt pistol og mye av grunnen er vel det koster å skyte mye med 9mm. 

Derfor har jeg kommet frem til at en 22lr pistol kanskje hadde gjort mengdetrening til en selvfølge. Har jeg skutt 200 skudd med 9mm en dag så kunne jeg jo skutt ish 600 skudd med 22lr...

 

De 22lr som virker interessante er:

- colt 1911 22lr walther

- Ruger mark ett eller annet

- glock 44- siden jeg også skyter med g19, men sett mye dritt nevnt om pistolen

- walther pp22

 

Har dere noen å anbefale ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vurdert/ vurderer enda å kjøpe en g44 av den enkle grunnen at jeg bruker både g17 og g26. Sett at den får litt klage på mating, men andre youtubere avfeier problemet om man passer på hvordan patronene ligger i magasinet før man starter å skyte. Om g44 er den beste 22lr kan man vel enkelt svare nei på, men jeg er like vel fristet til å kjøpe den ettersom jeg stort sett bruker glock generelt. 

Når det er sagt så er det lite jeg liker bedre enn å låne min far sin 1911 i 45 acp. For meg føles 1911 bare "riktig" og jeg treffer akkurat der jeg vil. Så hadde sikkert vært gøy å ha en i 22lr bare for å øve på avtrekk og siktebilde. 

Konklusjon: Jeg har brukt/bruker glock av den enkle grunn at det alltid fungerer. Grunnen til at jeg allerede ikke har en 44 er vel fordi den plutselig ikke lengre fungerer? og da er poenget mitt borte. Så hadde kjøpt en 1911 for gøy.

Link to comment
Share on other sites

MatsPelle skrev (Akkurat nå):

Jeg har vurdert/ vurderer enda å kjøpe en g44 av den enkle grunnen at jeg bruker både g17 og g26. Sett at den får litt klage på mating, men andre youtubere avfeier problemet om man passer på hvordan patronene ligger i magasinet før man starter å skyte. Om g44 er den beste 22lr kan man vel enkelt svare nei på, men jeg er like vel fristet til å kjøpe den ettersom jeg stort sett bruker glock generelt. 

Når det er sagt så er det lite jeg liker bedre enn å låne min far sin 1911 i 45 acp. For meg føles 1911 bare "riktig" og jeg treffer akkurat der jeg vil. Så hadde sikkert vært gøy å ha en i 22lr bare for å øve på avtrekk og siktebilde. 

Konklusjon: Jeg har brukt/bruker glock av den enkle grunn at det alltid fungerer. Grunnen til at jeg allerede ikke har en 44 er vel fordi den plutselig ikke lengre fungerer? og da er poenget mitt borte. Så hadde kjøpt en 1911 for gøy.

evt en ruger

Link to comment
Share on other sites

Ruger mark IV, velg modellen som er gjenget. 

Hvorfor? 

Mekanismen krever mindre energi en både g44 og 1911 for å fungere og siden vi nå snakker om 22lr så vil dette bare føre til større sannsynlighet for at pistolen ikke feiler. 

Ruger sin 22lr har vært hær siden 70 tallet og har nå kvittet seg meg barnesykdommene som g44 sliter med. 

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp byttet inn en Colt/Walther 1911 .22 hos forhandler, og venter på godkjent søknad på en Browning Buckmark. Klarte dessverre aldri å bli glad i 1911'en. Tungt avtrekk (riktignok veldig bra avtrekk, men alt for tungt), og ikke justerbare sikter. Samt at jeg aldri klarte å få til noen skikkelig gode samlinger med den. Har en Walther Q5 SF, S&W 686 og en Glock 19, og jeg samler bedre med alle dem enn jeg gjorde med den .22-en. Derfor blir den utskiftet :)

Link to comment
Share on other sites

Det skal sies at Colt/Walther sin 1911 er en veldig bra kopi, der avtrekksdeler osv passer fra en vanlig 1911. Så sånn sett hadde det sikkert ikke vært noe problem å få til et godt avtrekk på den jeg hadde. Justerbare sikter fins også. Men jeg mistet liksom litt godfølelsen for den, så det blir en Buckmark i stedet. Den dukker nok opp på brukt'en hos Intersport Bogstadveien etterhvert, hvis noen er interessert :-) 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Brisk said:

Synets ikke den ser feil ut heller jeg. En fint ting med iv er også måten du kan demontere den for rengjøring! Har kasta i veien en søknad selv for en måned siden etter å ha prøvd noen ganger på banen

 

 

Jeg synes heller ikke den ser feil ut på noen måte - tvert i mot! Men den ser ikke ut som en 1911, hvis det er det man er ute etter. Å skulle lage en 22LR som ser ut som en 1911 er å starte litt i feil ende, etter min mening. :)

Link to comment
Share on other sites

On 1/28/2022 at 9:42 AM, SOS said:

 

 

De 22lr som virker interessante er:

- colt 1911 22lr walther

- Ruger mark ett eller annet

- glock 44- siden jeg også skyter med g19, men sett mye dritt nevnt om pistolen

- walther pp22

 

Har dere noen å anbefale ?

Liten brannfakkel her, men hvorfor ikke kjøpe noe som et godt å skyte med og treffer godt, enn noe som bare ser fint ut...? 🤔

Hilsen en som har prøvd alle overnevnte, men heller har ordentlige konkurransevåpen.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal ha samme skjeftevinkel som 1911 er en HiStandard Citation eller Victor tingen. Brukt i nystand koster de mindre enn Ruger. I utgangspunktet kostet HS 4 ganger så mye som en R Mk2. Skytemessig slår HiStandardene Rugerne ned i støvlene hvis man jager poeng. HS-pistolene har tross alt vunnet gull i OL, VM, etc.

 

Prisene på disse i fin stand er i ferd med å eksplodere i USA og nærmer seg 4-gangern av en ny Ruger igjen..

 

I tillegg, pussing er en nytelse på HiStandard. Det kan man ikke si om Ruger.

 

 

unnamed.jpg

Edited by Torf
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører skikkelig old-school - med Ruger Mark 1! Den har svært bra egensamling- så de dårlige resultatene er du trygg på at er noe du selv er skyld i. Plussiden er at når jeg en gang blir god med denne - så er du ganske god.  Den er både "beryktet" for å være litt vanskelig å skyte med, og den er ikke blant de letteste å field-strippe - men med litt øvelse går det på ca 16 sekunder å ta den fra hverandre og sette sammen igjen. Pussen rakk du da ikke- men mener å huske at vi brukte lengre tid på Glocken- selv om vi da ofte var fulle og i militæret.. Håper å hente min Mark 1 på fredag :-).

 

Kommer nok raskt til å sette på halvanatomisk grep, og tune magasinet og noe småtterier inni for å få den smooth.

Link to comment
Share on other sites

On 1/31/2022 at 7:03 AM, Torf said:

Hvis man skal ha samme skjeftevinkel som 1911 er en HiStandard Citation eller Victor tingen. Brukt i nystand koster de mindre enn Ruger. I utgangspunktet kostet HS 4 ganger så mye som en R Mk2. Skytemessig slår HiStandardene Rugerne ned i støvlene hvis man jager poeng. HS-pistolene har tross alt vunnet gull i OL, VM, etc.

 

Prisene på disse i fin stand er i ferd med å eksplodere i USA og nærmer seg 4-gangern av en ny Ruger igjen..

 

I tillegg, pussing er en nytelse på HiStandard. Det kan man ikke si om Ruger.

 

 

unnamed.jpg

Fin den der. Ikke så ulik S&W 41 i konstruksjonen ser der ut som.

Link to comment
Share on other sites

HSV er bedre enn S&W 41.

Jobbet i sin tid for importøren av S&W men vi solgte heller HS til kunder fordi de var helt problemfrie i forhold.

Mye reklamasjoner og tull med 41. 

 

Nyprisene, ca, dengang var;

Ruger Mk1/Mk2: 1000 - 1200.-

HSV/M41/FN: 3000 - 3500.-.

GSP: 5000 - 6000.-.

Hammerli 208: 8000.-.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

On 2/2/2022 at 11:57 AM, Torf said:

HSV er bedre enn S&W 41.

Jobbet i sin tid for importøren av S&W men vi solgte heller HS til kunder fordi de var helt problemfrie i forhold.

Mye reklamasjoner og tull med 41.

Ja det kan jeg tro på. Min er sær både på ammo, driftstemperatur,  vedlikehold og magasiner.

 

Jeg har fått den til å funke fint nå, men hadde jeg kjøpt den ny fra forhandler hadde jeg levert den tilbake for lengst.. 😁

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Nils Søvik said:

Det er nok forskjellige erfaringer med S&W 41, jeg har jo lest om noen som har problemer med den. Selv jeg har en S&W 41 som virker veldig bra, heldigvis. Den virker helt fint med CCI Standard uansett temperatur, noe annet har jeg ikke testet i den. Den passe meg og jeg treffer greit med den. 

Vet også om flere som har samme erfaring som deg, så det er forskjell på dem. Og jeg har fått en sær en. Den funker overhodet ikke med CCI std, veksler ikke. Men f.eks. Magtech går så det griner, selv om den har lavere utgangshastighet.

 

Men jeg er veldig fornøyd med den, særhetene til tross.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare spørre; hvorfor i allverden kjøper dere S&W M41 når Hammerli 208 i nystand selges i Norge til samme pris, eller billigere, på finn når man skal ha en pistol med tradisjonelt utseende?

H208 har den dag i dag fortsatt verdensrekorden på standardpistol, 584/600 satt i 1983, foran Pardinier, GSP'er, FWB, etc.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=219236330

 

https://huntershouse.dk/kat831-Hämmerli-brugtliste/

 

Galleribilde

 

Fra Huntershouse i hovedstaden:

 

p8270,-ha%CC%88mmerli-208-2.jpg

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For mitt vedkommende var det ønsket om et tradisjonelt utseende, forkjærlighet for S&W revolvere og dermed klokkertro på kvaliteten, et godt tilbud, tilfeldigheter og dårlig research som førte min mod 41 i hus. 😂

 

Hadde jeg visst om alle andre gode alternativer ville jeg muligens valgt noe annet.

 

Men jeg liker den godt nok til at jeg neppe kommer til å bytte den ut, med mindre den takker for seg. For deler er et problem. Det gjelder sikkert flere slike klassikere. Selv fikk jeg tak i ny hane fra USA, men det var ikke så lett.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder deler er det faktisk enklest med Hi Standard.

Det er flusst med billige pistoler i brukthyllene i butikkene som kan kjøpes for en billig penge og kannibaliseres for alle lisensfrie deler.

 

Det er også meget enkelt å lage nye piper til HS Citation-utgavene pga konstruksjonen. Mange kutter ned piper på Anschutz matchgeværer og disse piperestene fra munningen er det svært enkelt å tilpasse til HS og dermed få presisjon som ingen andre pistoler kan konkurrere med.

Link to comment
Share on other sites

On 1/29/2022 at 4:22 PM, Razorback said:

Liten brannfakkel her, men hvorfor ikke kjøpe noe som et godt å skyte med og treffer godt, enn noe som bare ser fint ut...? 🤔

Hilsen en som har prøvd alle overnevnte, men heller har ordentlige konkurransevåpen.

Sier han med Desert Eagle 😂

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 1/28/2022 at 12:00 PM, Brisk said:

Synets ikke den ser feil ut heller jeg. En fint ting med iv er også måten du kan demontere den for rengjøring! Har kasta i veien en søknad selv for en måned siden etter å ha prøvd noen ganger på banen

Hands-On Review] Ruger Mark IV 22/45: Sheer Fun - Pew Pew Tactical

Har du fått svar ?

Venter selv på godkjenning av to sauer 200 str rifler, en 22 og en 6.5x55.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...