Jump to content

Tips til hvordan jakte fjellryper?


Fishy

Recommended Posts

Heisann, helt fersk jeger her! 😀

 

Trenger noen tips for å forbedre jakten min. 

Er det noen som har noen gode tips eller erfaringer når det kommer til høst og vinterjakt? Jeg er helt fersk så det meste av informasjon er nyttig! 🐦

 

Takk på forhånd

 

 

Edited by Fishy
Link to comment
Share on other sites

Beste tipset er å gå mye og gjøre deg kjent i terrenget, det ligger masse tips i forskjellige sider på nettet og ellers i jaktblader. Generelt liker de ly når det er vind og drittvær, dvs lesider og kupert terreng med steiner er bra i det været. I finvær kan de sitte overalt, der det er bær finner du gjerne rype da. Sitter gjerne høyere til finere vær det er, men ikke allltid. Støkker du rype er det lurt å holde ca samme høyde da det gjerne sitter flere i samme høyde. Av og til er terrenget tomt, av og til fullt, selv om været er veldig likt.
På vinterstid sitter de gjerne i kratt/eine/furubusker som gir litt ly. Bruk kikkert mye, spesielt i godvær og lytt etter steggen. 
Mitt tips er å jakte og prøve seg frem, en lærer for hver tur en er ute, se etter fjær, tompatroner og skit så får du litt inntrykk av hvor de som oftest holder til. (Ta gjerne med tompatroner du finner samtidig, det gjør jeg)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips her. Et annet tips er å ta det med ro og gå sakte gjennom terrenget med flere korte stopp. Rypene har en utrolig bra kamuflasje, men fjellrypa prøver ofte å springe unna hvis du da ikke er på kloss hold. Da er det full propell og du må være kjapp på avtrekkeren. I det hele tatt så må du være på allerten, i alle fall når du er i et område som erfaringsmessig huser ryper. Senhøstes eller ved stort jakttrykk har rypene en tendens til å flokke seg og da blir de ofte vanskelige å komme innpå. Fjellrype jakt betyr ofte mange kilometers gåing, så det er heller ingen ulempe å være i god form 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitter med samme intrykk som @Albatrost

.

Jeg er også av oppfattelsen av at bruk av vintercamo gjør at rypa letter på lengre hold en uten (under fjellrypejakt med rifle etter nyttår). Den er nok litt kontroversiell, men jeg har en teori om evt. hvorfor. 

 

Mange dyr blir ikke så skremt når de faktisk kan se deg og tror de har kontroll på deg. Men om de ser skygger, omriss, sniking og ting de blir usikre på så blir de redde. 

Hjorten kan oppføre seg på samme måte. 

Jeg bruker vertfall aldri kamuflasje på rypejakt nå, etter å ha prøvd begge deler. Men det er nå bare min personlige teori. 😊

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Hopper inn å låner tråden litt siden jeg også har ett nybegynner spørsmål relatert til rypejakt :)

 

Jeg er også ganske fersk i rype gamet og skal på min første jakt med rifle. 

 

Jeg har tenkt å jakte med 6,5x55 fordi det er det jeg har. Er det store fordeler med å montere demper før jakta, eller får man bare en kuddsjanse før rypa letter? 

Link to comment
Share on other sites

Lyddemperen sparer hørselen din. Dyr blir selvsagt mindre skremt av lyddempede skudd, men om du tenker "bomme på ei rype" og få en sjanse til fordi du har lyddemper, så foreslår jeg at du går og skyter et skudd i bakken og tenker over om du tror ei rype ville blitt sittende rett ved siden av..

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hehe, mulig det var ett litt dumt spørsmål, men jeg er en liten youtube warrior :)

 

Blir gira før jakta vett :) 

 

Det ligger en del klipp av personer som få flere skuddsjaner eller kan plukke flere ryper der, men det er kanskje mer unntaket...

Edited by Hako
Link to comment
Share on other sites

Hako skrev (2 timer siden):

Det ligger en del klipp av personer som få flere skuddsjaner eller kan plukke flere ryper der, men det er kanskje mer unntaket...

Noen ganger kan de bli sittende, andre ganger ikke. Jeg har til og med opplevd at ryper er blitt sittende etter et hagleskudd. Fjellryper kan være ganske spake under bestemte værforhold, mens andre ganger letter de på flere hundre meters hold. Men klart, har du et godt dempet, finkalibret våpen øker sannsynligheten for at du kan få flere skuddsjanser. Mye løssnø bidrar også til demping av skuddsmell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går på støkkjakt etter fjellrype, og det er veldig ofte det sitter igjen fugl etter at noen er støkket og beskutt. Ikke uvanlig at det skvetter opp flere typer mens man står og lader om. Har også jaktet litt med rifle når det har dukket opp rype under elgjakta, det skjer at man får flere sjanser selv med udempet .308. Men selvfølgelig, spruter det i myra rundt fuglen så stikker den av. Før noen klikker i vinkel: Nei, elgen blir ikke skremt om det smeller litt i det fjerne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...