Jump to content

Recommended Posts

Brukte ferdiglada superperformance 165gr sst i .308 en liten periode. Har vel skutt 2 rådyr og en rein med den patronen. Bra "knall og fall" effekt. Kanskje ikke de peneste slaktene, men vil si det var greit. De strøyk vertfall med fort, og det er jo kjekt. De patronene er forresten ganske friskt lada, så gir høy hastighet. 

 

Har selv gått over til Nosler AccuBond/AccuBond Longrange og Barnes TTSX. 

 

Mye kuler å velge mellom, så kommer litt an på hva du er ute etter. 

Link to comment
Share on other sites

FreeSkier skrev (1 time siden):

Brukte ferdiglada superperformance 165gr sst i .308 en liten periode. Har vel skutt 2 rådyr og en rein med den patronen. Bra "knall og fall" effekt. Kanskje ikke de peneste slaktene, men vil si det var greit. De strøyk vertfall med fort, og det er jo kjekt. De patronene er forresten ganske friskt lada, så gir høy hastighet. 

 

Har selv gått over til Nosler AccuBond/AccuBond Longrange og Barnes TTSX. 

 

Mye kuler å velge mellom, så kommer litt an på hva du er ute etter. 

Høres veldig bra ut. Takk for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Hornady mener jo at SST er tilpasset små og middels hjortevilt (etter amerikansk målestokk), men ekspanderer raskere enn de premium-kulene vi gjerne diskuterer her.

 

Vil påstå, kun utifra det jeg har lest, at SST ekspanderer raskere enn Nosler Ballistic Tip, som ekspanderer raskere enn Nosler Accubond. Jeg har brukt Ballistic Tip på villrein, men gått over til Accubond. Skulle jeg ladet til rådyr ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med Ballistic Tip, og skulle jeg ladet til rådyr og rev med samme ladning kunne jeg godt ha vurdert SST. 

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 165 grs SST i 308 Win på rådyr og reinsdyrjakt de siste 5 årene. Det er noe av det mest effektive som finnes om målet er å få dyret ned så raskt som mulig, samt skaffe seg marginer ved mindre gode treff. Ekspansjonen er voldsom. Sist høst skøyt jeg ett reinsdyr litt for langt bak (på ganske langt hold), men kula "klippet" dyret rett ned. Hadde neppe vært resultatet om jeg hadde brukt noen av de "steinharde" kulene som blir lovprist her inne.  Det største jeg har skutt med kula er en reinsbukk med slaktevekt på ca 90 kg. Her går vell også grensen på hvor store dyr jeg anser kulen som ideell å bruke på.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

andreasaunoien skrev (På 23.1.2022 den 22.49):

Hei

noen som har erfaring med hornady sst 150gr og 165gr?

Jeg har skutt noen rådyr (4-6stk) med Interlock i cal. 30 (30-06), i 150gr.

Det er samme kule som SST, men uten plastspissen. 

Fikk unødvendig stygge slagt, og husker den fragmenterte ett par ganger( dette er typ. 15-20 år siden).  

I 30-06 ble hastigheten for høy for denne kulekonstruksjonen på 50-100m. 

 

Har skutt en grevling med SST(130gr) i høy hastighet. Det ble nesten som en V-max.. 

 

Så lenge du holder hastigheten noenlunde lav, fungerer SST'en ypperlig til rådyr. 

 

andreasaunoien skrev (På 23.1.2022 den 22.49):

og har noen eventuelt bedre alternativer?

 

Jada, men det kommer jo helt an på i hvilken hastighet kula skal treffe dyret, og skuddsituasjon. 

På drivjakt og ved skudd på dyr i bevegelse, gir ei kule som SST utvilsom bedre marginer. 

Naboen min sverger til A-max.. den er enda tynnere i mantelen, og gir fæle slagt. 

Men dyrene dør (stort sett på flekken) og risikoen for skadeskyting er langt mindre ved slik jakt, enn ved ei hard kule. 

 

Ved snikjakt, postering etc. hvor man får litt bedre tid på skuddet, foretrekker jeg ei hardere kule som ikke separerer fra kjernen (mindre sjans for at f.eks hull i vom). Selv har jeg stort sett gått over til lette blyfrie kuler i høy fart ved denne type jakt. 

Det gir god effekt og fine slagt. 

For skogsjakt, drivjakt etc. (korte hold, og raskere skudd) på rådyr, bruker jeg 180-200gr blykuler i sakte fart (f.eks Lapua Mega), eller rett og slett hagle (noen ganger med slugs). 

 

 

Interbond f.eks holder langt bedre sammen.

Mange får likt treffpunkt med denne og SST'en i lik vekt og fart. 

Da har du ei kule til litt nært hold og ei til litt lengre. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker helt feil så er vel SST laget med tanke på litt lengre amerikanske hold en det vi vanligvis jakter her. Derav voldsom ekspansjon i høy fart. Viltet det her er snakk om er jo nesten rimfire mat mange steder der borte. Men har opplevd at SST har gått tvers igjennom en hjort uten alt for stort hull og jag har opplevd at den har eksplodert i omtrent ei hagelsverm etter å ha vært borti ei buske på vei inn i en elg. Det var ikke vakkert. Jeg tror også at moderat fart er lurt til rådyr å rev. Om du lader selv så kan du sikkert starte på bunn av ladetabellen og prøve deg frem.

Link to comment
Share on other sites

Super XX skrev (1 time siden):

Hvorfor er moderat fart å fortrekke? 

Fordi den holder dårlig sammen, og fragmenterer ved høy hastighet. 

Misforstå meg rett, det er viktig med ett godt "høl", men ett sted finnes det en grense.

Kuler som fragmenterer, ødelegger fort vom, og det er noe herk å få dette spredd inn i en stor sårkanal.  

Dersom man skal spise det man skyter, er det jo litt kjedelig å kassere fremparten. 

Til reven er det jo bare å gnu på dersom du ikke skal bruke skinnet.. 

 

 

Når du skjøt reinsdyrbukken på 90m med 165gr SST fra ei 308 (går ut i fra du har ett normalt jaktløp på 50-55cm), var anslagshastigheten sannsynligvis mellom 700-730 m/s.. alt ettersom

Det er vel så og si "moderat" fart.

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (42 minutter siden):

Fordi den holder dårlig sammen, og fragmenterer ved høy hastighet. 

Hele poenget med SST er at den skal fragmentere og lage jæ..... skader. Er man redd for kjøttsvinn velger man noe annet.

Men det er mulig vi snakker forbi hverandre. Hos de aller fleste vil en 165 grs kule fra en 308Win ha en utgangshastighet på mellom 790 og 810 m/s ved piper på rundt 50 cm og maxladninger. Dette er moderat hastighet, men bortimot max for patronen og kulevekta. Man kan greie rundt 850-860 ved langt løp og kreativ ladning med rett krutt. Men det er for spesielt interesserte.

Jeg ser ingen grunn til å ikke lade opp i mot "normal max".

 

Reinsbukken var 90 kg og skutt på 180m. Anslagshastighet 678m/s. Så ja. Moderat fart. Voldsom ekspansjon. Fluktstrekning på 0m. Noe som er veldig greit i høyfjellet. Fant bakparten av kula og noe bly i motsatt bog. Tror aldri jeg har opplevd fluktstrekninger på over 30m ved bruk av SST selv med skudd bak bog. 

Jeg bruker en kombinasjon av Interbond og SST på storviltjakt. Kulene er klin like med oppfører seg helt forskjellig. Gjekk over til SST for å sikre ekspansjon på avstander over 150m. Hadde noen situasjoner med Interbond på villrein der skuddskadene var i overkant "små".

 

 

Ett illustrerende bilde. Alle tre kulene er skutt inn i fremre bog og dyrene sto litt skrått.   

 

IMG_20220126_122812.jpg.dfa613dacad01e871615636a6e0be34c.jpg

 

  1: SST, simle 225m. 2: SST, Bukk 180m, 3: Interbond, Bukk 200m.

Edited by Super XX
Link to comment
Share on other sites

Super XX skrev (2 minutter siden):

Hele poenget med SST er at den skal fragmentere og lage jæ..... skader. Er man redd for kjøttsvinn velger man noe annet.

Men det er mulig vi snakker forbi hverandre. Hos de aller fleste vil en 165 grs kule fra en 308Win ha en utgangshastighet på mellom 790 og 810 m/s ved piper på rundt 50 cm og maxladninger. Dette er moderat hastighet, men bortimot max for patronen og kulevekta. Man kan greie rundt 850-860 ved langt løp og kreativ ladning med rett krutt. Men det er for spesielt interesserte.

Jeg ser ingen grunn til å ikke lade opp i mot "normal max".

 

Reinsbukken var 90 kg og skutt på 180m. Anslagshastighet 678m/s. Så ja. Moderat fart. Voldsom ekspansjon. Fluktstrekning på 0m. Noe som er veldig greit i høyfjellet. Fant bakparten av kula og noe bly i motsatt bog. Tror aldri jeg har opplevd fluktstrekninger på over 30m ved bruk av SST selv med skudd bak bog. 

Jeg bruker en kombinasjon av Interbond og SST på storviltjakt. Kulene er klin like med oppfører seg helt forskjellig. Gjekk over til SST for å sikre ekspansjon på avstander over 150m. Hadde noen situasjoner med Interbond på villrein der skuddskadene var i overkant "små".

 

 

 

  

Beklager, jeg leste 90m ikke 90kg når jeg beregnet farta. 

Som jeg skrev litt over så er jo IB og SST en fin kombo, samme som AB og BT.

 

At kula åpner raskt til stor diameter, og mister litt restvekt er en ting, men jeg tror få ønsker at den skal fragmentere på vilt som skal spises. 

Unntaket er ved nakke/hodeskudd, og da er enda mer tynnmantlede kuler å foretrekke. 

Jeg har skutt en del villsau (som ikke har latt seg fange inn) i hode/nakke med V-max.

Det gir upåklagelig effekt, og ei slik kule som fragmenterer ved treff, gir veldig gode marginer på denne type skudd. 

 

Trådstarter lurer på SST'en til rådyr. 

Da kan det være greit å vite at SST'en lager søl og graps i høyere hastighet, og jeg tror de fleste vil være misfornøyd den type kule i litt hastighet.

Jeg slutta  med Interlock (samme kule uten plasttuppen)etter svært stygge slakt. 

Det var med 150gr og 30-06 på under 100m. 

Samme kule med lavere fart, eller avstand hadde sikkert vært helt topp. 

Super XX skrev (27 minutter siden):

Anslagshastighet 678m/s. Så ja. Moderat fart. Voldsom ekspansjon. Fluktstrekning på 0m. Noe som er veldig greit i høyfjellet. Fant bakparten av kula og noe bly i motsatt bog.

 

Jeg vil foretrekke gjennomskudd fremfor det du beskriver. Det gir normalt sett raskere utblødning.  

Når du på 180m og ved 678m/s får "voldsom ekspansjon", og mantelseparering er ikke dette nødvendigvis ei god kule på nært hold (slik rådyrjakt ofte er). 

Alle reinsdyrene jeg har skutt, og sett skutt, med unntak av ett (GMX i for lav hastighet mellom ribbein) har omtrent gått ned i smellen. Dette er stort sett med blyfrie kuler (i god fart), eller bonda i medium fart. 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...