Jump to content

Bryner til kniv


Sakoen75

Recommended Posts

@Sakoen75

Sett der en har mulighet til fast vinkel krever mindre "https://kniveksperten.no/lansky-diamond-sharpening-system.html" Lansky er et slikt sett. Fungerer greit for min del.

Sakoen75 skrev (11 minutter siden):

Har funnet ut at jeg bør kjøpe meg noen "ordentlige" bryner til knivene. Men trenger råd til hvilke korninger jeg bør kjøpe. 

Er til bryning av tur og jakt kniver.

Finnes det noen komplette sett?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har et Lansky sett, tror det er en større versjon supert sett. Har noen kniver med skandinavisk sliping og sliter med å treffe riktig vinkel med Lansky settet. Fikk en Worksharp PAJ til jul fungerer fint den også men var det å treffe helt på disse skandinaviske knivene.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

@Sakoen75

Den gamle gode Tormek kan jo være et eksempel https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/bearbeidingsmaskiner/vatsliper/vatslipemaskin-242069/

Sakoen75 skrev (6 timer siden):

Har et Lansky sett, tror det er en større versjon supert sett. Har noen kniver med skandinavisk sliping og sliter med å treffe riktig vinkel med Lansky settet. Fikk en Worksharp PAJ til jul fungerer fint den også men var det å treffe helt på disse skandinaviske knivene.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tormek sliperen ser jo fin ut men tar litt mye plass på kjøkkenet. Var helst ute etter "vanlige" bryner for å bryne knivene for hånd. Worksharp KO  "ødelegger" original slipingen men knivene blir jo skarpe, liker den til kniver som det ikke er så nøye med. Lansky typene er litt for låste i forhold til vinkelen så sliter med å få riktig vinkel til skandinavisk sliping.

Link to comment
Share on other sites

På knivene mine, bruker jeg et utvalg av Arkansas naturstein og japanske vannbryner til bryning av eggen. Arkansas steinene har jeg ikke peiling på korning/finhet på. Den ene er en mellomstor grå Smith’s Arkansas stein – den er steingammel.. (noe jeg fikk til bursdag for 40 år siden eller noe sånt). Den andre har jeg kjøpt selv og er mye finere (en hvit type) og brukes bare til finpolering av eggen.
Imidlertid er jeg de siste årene begynt å bruke japanske slipesteiner mer og mer. Har stein i 240, 400, 800, 1000, 1500, 3000 og 6000. Til den siste bruker jeg i tillegg Nagurastein som poleringspasta, og er egentlig forbeholdt japanske kokkekniver. Nå er det å gå såpass langt opp i korning vel egentlig bare for spesielt interesserte nerder. Som @Mikkelh skriver, så kommer man langt bare med 800 og 3000 (eventuelt med 1500 som mellomstein, og mange vil kanskje egentlig gitt seg der).
All bryning gjør jeg bare for hånd. Jeg har slipe/brynesett fra både Lansky og Spyderco, men jeg bruker dem så godt som aldri (er iallfall flere år siden jeg sist brukte dem). Akkurat de keramiske stavene til Spyderco er imidlertid en kjapp og grei måte å få en god egg på kniver under bruk.
Etter bryning på stein bruker jeg å polere eggen på en lærstropp satt opp med polerpasta. Har forskjellige stropper. Noen er bare en enkel lærstropp, og andre er limt på treplanker for å få et fastere underlag. Pasta som jeg bruker er av forskjellige typer, men grønn slipepasta er veldig bra. Diverse former for pasta basert på aluminiumoksyd, kromoksyd, diamantpasta, Tormek nonamepoleringspasta osv fungere veldig bra.

Jeg liker ikke maskiner av typen Worksharp KO og tilsvarende, men må innrømme at jeg egentlig har null peiling på dem, da jeg overhodet ikke har noen som helst erfaring med dem.
All bryning og vedlikehold av egg foretrekker jeg å gjøre for hånd på stein/lærstropp.
Krever eggen vesentlig mer vedlikehold enn bryning, som eksempelvis å få vekk hakk i eggen, eller at den må settes helt opp på nytt er saken en annen. Her vil jeg imidlertid hellere anbefale en Tormek, da dette er veldig bra saker.

Tormek er først og fremst egnet til å sette opp en ny egg på kniven, og ikke til finbryning og lett polering av eggen under bruk. Du har selvfølgelig lær med brynepasta på sidehjulet til bryning, men det er overkill å kjøpe en Tormek bare for bryning. MEN…til å sette opp ny egg er den helt fantastisk, og jeg bare gi den de beste anbefalinger mulig !! Den slår alt annet jeg har prøvd av tilsvarende maskiner, og det er den jeg bruker mest til å sette opp den siste fine eggen på alle knivene jeg lager selv. For tradisjonelle skandinaviske egger (populært benevnt som scandi grind på utenlandsk), så er den helt overlegen til å sette eggen opp på nytt.
Når jeg sliper ut nye knivblader (under produksjon), så gjøres dette på en frekvensstyrt båndsliper (Håkansson slipemaskin). Eggen på «skandinaviske» kniver lager jeg ferdig på båndsliperen, og på flatslipte jaktkniver osv sliper jeg vanligvis den lille mikro eggen (secondary edge) på Tormek’en og polerer etterpå.
All videre vedlikeholdssliping og eventuell reparasjon av eggen, etter at kniven er ferdig og har vært i bruk, gjør jeg på Tormek’en (bortsett fra konvekse egger). Skal eggen bare brynes så gjør jeg det for hånd med stein og lær som beskrevet over.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

For sliping for hånd med vanlige bryner gir denne videoen en veldig grei innføring. Det er slik at jeg selv også sliper tollekniver og andre kniver med skandinavisk egg, når jeg gjør det for hånd.
Ser nå, at han også bruker nagurastein til å lage slipepasta, så da snakker vi litt nerding også. Bra… ;-)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...