Jump to content

Norrøna, Bergans, Härkila, Arcteryx, Sitka, Kuiu?


Polardego

Recommended Posts

Vurderer å spandere en skikkelig jaktdress på meg selv da min gamle ikke lengre er vanntett.

Hva er bra for bevegelig jakt i all slags terreng, fra tett kratt i myr till fjellrype på de høyeste toppene?

Må ikke ha fòr. Bør være ganske støysvakt og ha gode muligheter for lufting. Må også ha et bra system for å stramme buksene nede.

Bør også ha en god hette for å stenge stormen ute. Gjerne med ståltråd i bremmen.

Gode lommer til patroner osv. Noen forslag? Hvordan er det med service på de ikke nordiske merkene?

Er veldig fornøyd med mitt forrige par Bergans, husker ikke hva de heter, men de er i Dermizax, har seler og en reim for å stramme nede, 

men de er ikke støysvake. Hvordan er Hogna Camo V2? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg sverger til Norrøna Finnskogen pga meget lav vekt, gode luftemuligheter og støysvak. Kvinnherad har jeg kun sett på i butikk, men synes den virket tykk?? Jeg blir fort varm, og er redd denne ville blitt for varm for meg, men hadde vært kjekt om noen som har denne kunne sagt litt

Link to comment
Share on other sites

Kvinnherad anorakken er blytung og tjukk ja.

 

Bruker sjelden gore-tex når jeg beveger meg med mindre det er skikkelig drittvær. Den jakka er varm, men ok med lufting. 

Ikke noe for aktiv jakt for min del. 

Brukt mest på snøscooter og ellers i høyfjellet midtvinters i drittvær. Og ved mer stillestående aktiviteter, i drittvær. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg synes det er vanskelig å finne jaktklær som passer godt, og finne noe som både passer godt og fungerer godt er nåla i høystakken.

 

Har en etterhvert aldrende Bergans Pasvik Light jakke som har fungert bra. Vil ikke si den er griselett, så tør ikke tenke på hvor stor og tung standardversjonen var. 

Modellen er utgått, så nå er det vel Hogna 3L som er det nærmeste en kommer. 

Trur den er tyngre, dessverre. 790 gram er mye å ha i sekken sånn just in case.. 

 

I forrige uke oppdaget jeg at vi har fått en Bergans-butikk i byen. Snublet innom en tur, uten å finne noe særlig interessant, men fant en bukse som ikke er i jaktkolleksjonen, men som jeg trur kan funke til jakt; Bekkely hybrid.

En softshellbukse som er vanntett på de rette plassene kan være ett godt alternativ til en potte tett regnbukse. Rakk ikke å prøve den, men absolutt noe jeg vil vurdere hvis den passer greit. 

 

Norrøna sine jakker passer meg ganske bra (i motsetning til buksene), men siden jeg har Bergansjakken, så har det ikke vært behov for noen flere vanntette jakker. Har en Finnskogen hybrid jakke som nok er den mest brukte jakt-jakken. Nesten perfekt, men kunne vært enda perfektere med hette.

 

Fra Härkila har jeg kun en gore-tex bukse; Pro hunter dog keeper, ett tungt navn på en like tung bukse. En av veldig få bukser som passet perfekt den gangen jeg var på utkikk etter vanntett jaktbukse (prøvde bl.a. Hogna og Finnskogen, men begge var alt for vide i bena til trommestikkene mine). At den også var satt ned til halv pris gjorde det litt lettere å ignorere det tykke og tunge stoffet. Funker uansett fint til posteringsjakt og trøndersk grisevær på senhøsten. Ikke en toppturbukse for varme septemberdager. 

 

Ikke prøvd jaktklær fra de andre merkene. Litt hit & miss erfaring med Arc'Teryx i andre sammenhenger. Noe er nesten bombesikkert, mens andre modeller har mer eller mindre de-laminert mens de har hengt i skapet, sveisede sømmer som har gått opp etter minimal bruk osv..

 

Ooops.. ble mye koking av kål her, jaja.. noe av det er kanskje on topic

Link to comment
Share on other sites

Har kuttet alt av dyre jaktdresser, Gore-tex’ish materialer, og gått over til bomull og lett stretch i bukser, samt gode gamasjer.

 

Antrekket mitt fra skogsjakt(elg, hjort, rådyr, skogsfugl) til høyfjellsjakt(rype, reinsdyr) er en bomullsanorakk(fjellreven), tynne, stretchy bukser (fjellreven), gamasjer, og eventuelt underbekleding (som regel brynje mot huden).
 

I sekken er det alltid en vanntett poncho og (stort sett) jervenduk. I høyfjellet er det i tillegg med en ullgenser og superundertøy. 
 

Dette er lettere, langt mere luftig/mindre klamt og gir mye bedre beskyttelse mot regn enn jaktdresser og Gore-tex’er gjør. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (34 minutter siden):

Tanken er god, men hvordan er det å gå på støkk og skyte raske skudd med poncho ? 

Det går helt fint. Dersom du føler kolba skulle kunne hekte seg fast lett, er det jo en smal sak å justere inn litt «overflødig» poncho vil jeg tro. Jeg har aldri hatt problem med det så langt, og bærer den stort sett over sekken slik at den også er tørr. Har du sekken over ponchoen så blir den jo mere «stram» som ei vanlig regnjakke. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jakta fjellrype noen dager i Finnmark i veldig varierende vær. Ganske lange regnbyger og frisk bris enkelte dager, men også sol og relativt vindstille en ettermiddag. Jakka holdt regnet ute og pusta ganske bra. Fine lommer for radio på begge sider. Bra lommer nede også. Ble aldri våt, bare fuktig. Men, jeg liker ikke hetta helt, så det blir maksimalt fem på terningen. Buksa har bra stramming rundt anklene, faktisk det beste jeg har sett noen gang. Passformen er veldig bra når man bruker seler. Veldig bra glidelås på lårene for lufting, men lårlommene er litt for langt framme, så jeg synes ikke at det var komfortabelt å ha mobilen der, men lettere saker gikk bra.

Perfekt passform på buksa i størrelse medium, men jakka ble litt for stor. Valgte ikke small for å få plass til mere klær under senere på høsten. Er 172 kort og veier 73.

 

Er også veldig fornøyd med Alfa Rype 🙂

Edited by Polardego
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...