Jump to content

Hvilken modell er disse? Mossberg og ukjent


Magelius

Recommended Posts

Olesøn skrev (41 minutter siden):

Trenger klare bilder av merkinger og slik for sideliggeren.

 

Ja, dette kan være "hva som helst". Men siden den har avrundet, såkalt "halvt pistolgrep", vil jeg anta den er av eldre årgang.

 

Jeg har to ganger vært på jakttur sammen med folk som brukte "hagla hass bess-far", og det var selsomme opplevelser. Plutselig smalt det skudd. Når vi spurte vedkommende hva h*n skjøt på, var svaret: "Ingenting. Skuddet bare gikk av" (våpnene var altså "sikret"!). I begge disse tilfellene var våpnene av eldre, ubestemmelig belgisk ("ELG"-merket) fabrikat. Slike våpen kan bare brukes til et formål - spiker.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Jegermeistern said:

Men siden den har avrundet, såkalt "halvt pistolgrep", vil jeg anta den er av eldre årgang.

 

Min Suhl har same pistolgrep, men utan kinnstøtte.  Finn ikkje noko årstal på den, men vart kjøpt på tidleg 90-tal.  (Den har hendel under fortreet, her kan det sjå ut som ein knapp i framkant?) 

Link to comment
Share on other sites

Sideliggeren ser veldig belgisk ut ja, men de kopierte jo mye så den kan like godt være fra andre deler av verden.

 

I motsetning til @Jegermeistern har jeg god erfaring med gamle belgiske sideliggere, de fantes i alle prisklasser og kvaliteter så noen er dårlige mens andre er kvalitetsmessig helt på høyden. De har i motsetning til hagler fra de fleste andre land som regel hardloddet løpspakke, ikke mykloddet  med tinn, og er derfor mindre utsatt for at loddingen løsner. Mekanisk trøbbel og utilsiktet avfyring antar jeg skyldes manglende vedlikehold, det er ikke mange som demonterer hagla for puss inni mekanismen så etter 100 års bruk må man regne med problemer. Billige belgiere blir gjerne brukt mer enn dyre engelske hagler for eksempel, dette er liksom ikke "gromhagla" man tar godt vare på, og dermed oppstår slike feil. 

 

Det vi trenger for å kunne si noe mer om sideliggeren er nærbilder av den merkingen som er under kammerenden av pipene, og eventuelt på flatene av låskasse under pipene. Man må demontere våpenet for å komme til og se dette.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (12 timer siden):

Sideliggeren ser veldig belgisk ut ja, men de kopierte jo mye så den kan like godt være fra andre deler av verden.

 

I motsetning til @Jegermeistern har jeg god erfaring med gamle belgiske sideliggere, de fantes i alle prisklasser og kvaliteter så noen er dårlige mens andre er kvalitetsmessig helt på høyden. De har i motsetning til hagler fra de fleste andre land som regel hardloddet løpspakke, ikke mykloddet  med tinn, og er derfor mindre utsatt for at loddingen løsner. Mekanisk trøbbel og utilsiktet avfyring antar jeg skyldes manglende vedlikehold, det er ikke mange som demonterer hagla for puss inni mekanismen så etter 100 års bruk må man regne med problemer. Billige belgiere blir gjerne brukt mer enn dyre engelske hagler for eksempel, dette er liksom ikke "gromhagla" man tar godt vare på, og dermed oppstår slike feil. 

 

Det vi trenger for å kunne si noe mer om sideliggeren er nærbilder av den merkingen som er under kammerenden av pipene, og eventuelt på flatene av låskasse under pipene. Man må demontere våpenet for å komme til og se dette.

Skal demontere og sjekke det neste gang jeg er der :)

Link to comment
Share on other sites

Mossberg hagler ble tidligere levert med Poly-Choke, der man justerer trangboring med å skru på hylsa (løpsmutteren). 

 

Noen Mossberg hagler hadde i tillegg porting av løp, men denne ser ut til å være uten porting.

 

Det er artig med ei mormor som har sansen for tøffe ting 😈

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...