Jump to content

Er det fritt frem å skyte leirduer på egen tomt?


Bygda

Recommended Posts

Vi er en gjeng som nå har handla inn noen 1000 duer og skudd og har tenkt å skyte leirduer i et gammelt steinbrudd. Steinbruddet eies av ene kameraten min og ligger ca 3 km fra folk. Sånn vi har skjønt det er det fritt frem, men om noen kunne bekrefte dette før vi evt reiser opp på lørdag så hadde det vært supert! 

Link to comment
Share on other sites

1937M98 skrev (50 minutter siden):

Så lenge sikkerheten er i varetatt, og man har grunneiers tillatelse så er dette helt ok. Kos dere👍

For å komme inn til steinbruddet må man gjennom en bom som bare vi har nøkkel til, tenker å henge en lapp på bommen der det står " skyting pågår til tider" med tlf til grunneier "kameraten" om noen skulle ha spørsmål. For å komme dit nå så tar vi vel traktor pga snø osv, men når veien blir brøyta så vil fremdeles bommen blokkere trafikk. Bruddet ligger dog veldig avsides til, så man skal ikke bare ha kjørt feil for å komme til bommen- man må rett og slett kjøre 3 km unna folk og andre ting før man kommer til bommen og enda er det 500 meter fra bommen og til der vi skyter med da tett skog og vi skyter motsatt retning av bommen så tenker sikkerheten er 100% innafor

Da blir det grillings og leirduer i helga xD 

hovdeknuten skrev (37 minutter siden):

Kan gi en lyd t lensmannen eller onkel før dere setter igang. Så vet de d. 

Nå har jeg ikke i teorien noe mot dette, men kan de finne på å si "nei, dette er ikke greit". Hadde jeg vært politi så hadde jeg jo bare svart "husk sikkerhet, takk for beskjed". Men kan en vrangpeis som har fått kald skulder av kona siste året ;) si at vi da må reise til leirduebanen 50 minn unna? Har aldri spurt om sånt før så bare nysgjerrig. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke fra til politiet om noe de ikke har krav på å få vite noe om. Nekter å være med på å skape presedens for slik. Siste åra har jeg sagt ifra til naboen hvis jeg skal skyte på jordet, siden det er en ganske stor hesteflokk der, og noen ganger ridekurs. Slikt skal man passe på, godt naboskap er ikke en selvfølge. Men når det er 3km til folk og dere ikke skyter mot/over noen turstier e.l.? Kos dere.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (44 minutter siden):

Jeg sier ikke fra til politiet om noe de ikke har krav på å få vite noe om. Nekter å være med på å skape presedens for slik. Siste åra har jeg sagt ifra til naboen hvis jeg skal skyte på jordet, siden det er en ganske stor hesteflokk der, og noen ganger ridekurs. Slikt skal man passe på, godt naboskap er ikke en selvfølge. Men når det er 3km til folk og dere ikke skyter mot/over noen turstier e.l.? Kos dere.

Egt veldig enig i det du skrev her!

Om ikke skudda har landa i bakken enda så møter de en 30 meter høy bergvegg 200meter senre og bak det fjellet så er det intet annet en myr og skog. Skyter vi 85 graders vinkel med slugg tror jeg fremdeles prosjektilet hadde dalt så fort at den knapt treffer nederst på fjellet. Finnes forøvrig inen turstier eller trafikk i området heller - er jo et steinbrudd 😂Så da tenker jeg vi er innafor. Skulle politiet gidde gå noen km i snø for å snakke med oss så kan de naturligvis få noen pølser de også og kanskje trene litt med pistolen selv:)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bygda said:

Hadde jeg vært politi så hadde jeg jo bare svart "husk sikkerhet, takk for beskjed"

Dette er min erfaring iallefall. Om det foregår jakt eller trening så er både naboer OG politi innforstått med hva som skjer. Har kun opplevd det som positivt å gi beskjed. Men ikke ring 112. Det er for nødsamtaler...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...