Jump to content

9 mm til glock 17 hvilken kulevekt og hvilket merke bør jeg kjøpe?


SNØ

Recommended Posts

Nå vet jeg ikke om ammunisjon har noe betydning når vi snakker håndvåpen- er jo ikke presisjonsskyting man bedrev. Uansett så er jeg nysgjerrig på om noen har formeninger og erfaringer de vil dele. Hadde du kjøpt what ever ammo til din glock eller hadde du kunn kjøpt ett merke og en kulevekt

Link to comment
Share on other sites

Standard NATO 9mm ammo har så vidt jeg vet 124gr kule.

For kjøpe-ammo er 115gr og 124gr veldig standard tilgjengelig.

 

Glock er generelt ikke spesielt kresen på maten funksjonsmessig men en praktisk test er å prøveskyte forskjellig ammo på 20ish meter med anlegg over sandsekk for å se på samlinger. Om du finner et merke/type som er tilgjengelig der du handler og som funker bra hadde jeg holdt meg til denne.

 

Det å lade 9mm er generelt et taps prosjekt med mindre du allerede lader flere andre kalibre og har mesteparten av utstyret du trenger.

Om du allikevel vil lade selv kan du vanligvis jobbe deg fram til en ladning som samler bra nok for ditt formål. Merk at hastighet vil påvirke dette så mange lader en stige med forskjellig kruttmengde.

 

For ladning av 9mm når super presisjon ikke er målet anbefaler jeg å satse på kuler som er overkommelig priset og lett tilgjengelig. 
For billige kuler finnes Frontier hos flere forhandlere og det finnes en norsk produsent som jeg ikke husker navnet på (tidligere West Coast Bullet Factory mener jeg).

 

Link to comment
Share on other sites

Generelt er bly ikke å anbefale i Glock.

Bly kan brukes om du absolutt vil men da må du slugge løpet. Det er å banke en blykule igjennom, måle resultatet og gå en størrelse opp for å passe på at kula fyller løpet helt (.355 løp skal ha .356 kule). 
Det er også kommet forbud mot rene blykuler på noen baner så sjekk reglene for banen du bruker først.

 

Fant også den norske produsenten og de heter Improved Solutions AS.

Du finner 9mm kuler her: https://www.iproves.com/product-category/kuler/pistolkuler9mm/kuler9mm356/

Jeg kjenner flere som bruker disse kulene og er fornøyde.

Personlig bruker jeg Frontier da jeg har klubb-rabatt på de hos Magne Landrø AS og jeg kan kjøre dit på 20 min så jeg slipper å betale frakt.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...