Jump to content

Gamnel Engelsk s/s og nettskjæring


jnl1000

Recommended Posts

Hei.

 Har omsider gitt etter for min fascinasjon for klassiske våpen. Nå snublet jeg over en s/s chas osborne&co 12/65 som skal bli solskinns hagla. 

 Våpnet er tight, fin I blånering, karakter i treverk osv. Er nok en middelklassproduktsjon fra begynnelsen av 1900 tallet. 

 Det eneste jeg undrer meg over er den dårlige nettskjæringen. Dårlige ujevne linjer, ulik avstand (lpi) dårlig slipt/ ut i kanter. 

 Er det vanlig på engelske mitt-på-treet våpen, eller kan man anta at det er forsøkt utbedret av noen ila livet til våpnet! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tok noen bilder så da får vi se. Tenkte mere om det var en engelsk greie å ikke være supernøye på skjæring. Har noen tyskere og tjeckere fra samme tid, og dem er upåklagelige i nettskjærings. 

 Skjæringa møtes skeivt bak avtrekksbøylen, høyre side er betydelig verre enn venstre. 

20220121_141639.jpg

20220121_141610.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer på er om engelskmennene generelt ikke hadde samme kvalitetskrav knyttet opp mot nettskjæring som andre i samme era. 

 Flush- fiten, eller mangelen på de  kan jo være uttørking i 120 år? 

 Kan jo også være at det er pusset ned og lagd ny/ dårligere siden det er nokså smalt rundt grepet! 

 Trur ikke at stokken er skiftet. Passform mm er god. Skruer osv ser urørt ut. Rekylkappen kan være orginal. 

Link to comment
Share on other sites

Pusset opp,og forsøkt nettskjært. Ingen engelsk hagler ser sånn ut,uansett prisleie. Jeg har flere,og har hatt mange. Osborne var en anerkjent produsent,og har aldri gjort dette. Hadde forresten vært artig med et bilde av hele børsa. Engelske hagler er alltid interessante

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Da er nok stokken pusset ned og nettskjæringa kluddret på nytt. Er utrolig lite material igjen, så jeg må nok bare prøve å rette opp. Ny stokk trur jeg ikke at jeg prioriterer på denne. Forskjeftet er enda verre ifht nettskjæring. Er noen merker i siste 10 cm på innvendig løpene, ser ut som gammel gravrust. Sånn ser hele børsa ut. Pene linjer og god balanse. Veier rett under 3 kg

20220122_085742.jpg

20220122_085752.jpg

20220122_085759.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har aldri lagd haglestokk. Er jo en av de enklere med tanke på rette avslutninger mot baskylen. Kjøper ikke et emne for 5000kr uten å ha øvd på tilpassingen mot metallet. Var faktisk ut å fant en nøttetre fjøl som er stor nok til å lag innfattingsdelen.... vi får se hva der blir til. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...