Jump to content

16/70 blyammunisjon i eldre hagle...


HF

Recommended Posts

Med fare for å spørre om noe tusen andre har spurt om tidligere... (men finner bare informasjon som er relevant fra blyforbudstida med tanke på stålhagl)
Har arvet en gammel sideligger, en Buhag Suhl i 16/70. Har funnet og tydet symbolene på den, og den er bl.a. stemplet med "Nitro" men finner ingen symboler som indikerer trangboringen. Ser bare den ene løpsmunningen er trangere enn den andre. For øvrig er den produsert  i 1955.

Har skjønt det slik at "Nitro" betyr at den er trykktestet og godkjent for røyksvakt krutt (opp til 740bar?)

Når jeg leser rundt omkring rundt dette er det anbefalt å styre unna "High velocity" og "magnum" ammunisjon i eldre hagler. Men alt jeg finner i nettbutikker av blyammunisjon er jo merket nettopp "high velocity"/"HV".

Å banke ut masse skudd med denne hagla er ikke aktuelt, -trener og jakter med annen hagle. Er kun interessert i å beholde den som et familieklenodium og ha muligheten til å lufte den litt innimellom, så kan fint handle de få blypatronene det er snakk om. Men hva kan jeg kjøpe av standard blyammunisjon over disk??

Edited by HF
Link to comment
Share on other sites

16/70 skal ha ett makstrykk på 740 bar.Du kan trygt skyte i vei...Styr unna de tyngste ladningene,mest grunnet rekyl.Ladninger fra 26 til 30 gram er fint.HV,Super speed,og liknende skrevet på hylsene,er som å skrive G.T på en bil.Eley Grand Prix står det HV på.Med 26,5 grams ladning subber den avgårde i 360-70 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Rigby skrev (22 timer siden):

16/70 skal ha ett makstrykk på 740 bar.Du kan trygt skyte i vei...Styr unna de tyngste ladningene,mest grunnet rekyl.Ladninger fra 26 til 30 gram er fint.HV,Super speed,og liknende skrevet på hylsene,er som å skrive G.T på en bil.Eley Grand Prix står det HV på.Med 26,5 grams ladning subber den avgårde i 360-70 m/s.

Ser både Rotweil Waidemannsheil HV og Winchester superspeed har 31/32gr ladninger med ca 400m/s, - er dette for kraftig kost?

Edited by HF
Link to comment
Share on other sites

Har tilsvarende hagle bare et par år eldre. Blir brukt på harejakt. Om din er som min så er børsa lett og ganske trang. Min er 2,9kg med reim og 70/71cm piper, lett og smekker. Ca målt trangboring av meg i % er 40% i høyre løp og 90% i venstre løp. Dette er gode bruksvåpen av god kvalitet. Bruksverdien er det tidobbelte av salgsverdien. Regner med at du har 16/70?  DVS om du har dette så  tar patroner med følgende hylselengder:

16/70, 16/67,  16/67,5  og 16/65.

 

Har brukt:

 

Skyter tett pga plastforladning. Litt tunge (i skuldra), men jaktskudd går bra:

Rottweil Waidemannsheil HV 31

Winchester superspeed har 32gr 

Eley VIP Bismuth 32 gr (filt)

 

 

Skyter mest med filtforladning da skuddbildet blir bedre. Se nedenfor. Foretrekker lette ladninger fra ca 26-30 gram:

S&B Red And Black 16/65 28gr Papp 16/65

Rottweil Special Bly 16/67,5   27g

Gamebore Regal 16/65 28 g

 

 

Rottweil Special Bly 16/67,5   27g er min favoritt, rimelig, god effekt og lett ladning med filtforladning. Eneste minuset er at "skrifta" på patronene blir borte fra hylsa etter ca 1 tur. Så greit å tusj for merking.

 

Skal ikke påberope meg noen ekspertise med kaliber 16. Denne blir stort dett brukt på harejakt og jeg har kun brukt haglstr ca 3mm dvs ca US 5. Har patroner med både finere og grovere haggel til hagla, men ikke brukt pga jaktformer der det er krevet har jeg brukt en annen hagle. 

Det er masse ulike patroner å få tak i bare å søke på nett, de fleste jaktbutikker sender.

 

Les denne tråden for tips:

 

 

Edited by kongle
skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

kongle skrev (1 time siden):

Har tilsvarende hagle bare et par år eldre. Blir brukt på harejakt. Om din er som min så er børsa lett og ganske trang. Min er 2,9kg med reim og 70/71cm piper, lett og smekker. Ca målt trangboring av meg i % er 40% i høyre løp og 90% i venstre løp. Dette er gode bruksvåpen av god kvalitet. Bruksverdien er det tidobbelte av salgsverdien. Regner med at du har 16/70?  DVS om du har dette så  tar patroner med følgende hylselengder1: 6/70, 16/67,  16/67,5  og 16/65.

 

Har brukt:

 

Skyter tett pga plastforladning. Litt tunge (i skuldra), men jaktskudd går bra:

Rottweil Waidemannsheil HV 31

Winchester superspeed har 32gr 

Eley VIP Bismuth 32 gr (filt)

 

 

Skyter mest med filtforladning da skuddbildet blir bedre. Se nedenfor. Foretrekker lette ladninger fra ca 26-30 gram:

S&B Red And Black 16/65 28gr Papp 16/65

Rottweil Special Bly 16/67,5   27g

Gamebore Regal 16/65 28 g

 

 

Rottweil Special Bly 16/67,5   27g er min favoritt, rimelig, god effekt og lett ladning med filtforladning. Eneste minuset er at "skrifta" på patronene blir borte fra hylsa etter ca 1 tur. Så greit å tusj for merking.

 

Skal ikke påberope meg noen ekspertise med kaliber 16. Denne blir stort dett brukt på harejakt og jeg har kun brukt haglstr ca 3mm dvs ca US 5. Har patroner både finere og grovere haggel, men ikke brukt pga jaktformer der det er krevet har jeg brukt en annen hagle. 

Det er masse ulike patroner å få tak i bare å søke på nett, de fleste jaktbutikker sender.

 

Les denne tråden for tips:

 

 

Tusen takk for utfyllende svar og mange tips. Helt gull! Såpass lenge siden jeg har drevet med haglejakt at jeg faktisk hadde glemt bort at jeg selvfølgelig kan gå ned på hylselengden... :) Det gjør jeg på den nyere hagla mi. Da er det jo plutselig en hel del mer å velge i!
Det med prosentangivelsen din av trangboring var nytt for meg. Har funnet noen oversikter over trangboringer i kal.16 men er da nødt til å få målt løpet innvendig - i tillegg til i munningen, og der stopper det med skyvelæren for min del. Hva vil du si trangboringen din tilsvarer, Full og 1/2?
Ser en en del tilsvarende Buhag-eksemplarer jeg har funnet på nettet er oppgitt å ha 1/1 og 1/2, og 1/4 og 3/4.

Link to comment
Share on other sites

Eldre tyske hagler hadde gjerne mye trangboring, 1/2 og 1/1 var ganske vanlig. Som @konglepåpeker blir skuddbildet enda trangere av "moderne" patroner med plastforladning ("kopp"). Jeg har derfor brotsjet opp mine 2 Sauer & Sohn mod 8 for å få et åpnere skuddbilde som er bedre egnet til jakt. Rottweil Waidemannsheil er for øvrig en fortreffelig patron i mine hagler (12/70).

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det fine med kaliber 16/70 er at det finnes kun en standard. Du kan alså skyte alt av kal 16 patroner i denne. ;-) Du kan også skyte alt av nyere  stålammunisjon i din Buhag- uansett trangboring- da all stålammunisjonen er laget etter denne stansdarden. Men som Sølvrev sier, det kan være lurt å brotsje opp løpene om du har full trangboring- om du skal skyte nyere ammunisjon. Jeg brotsjet nylig opp et våpen fra ekstra full til 1/2 og 1/4,  og det kom på kr 750/løp. Plutselig var skuddbildene på ny og hard ammunisjon også rimelig fine i den børsa.Et skyvelære i løpsmunning forteller fakta, se på denne tabellen hva du har.

Oversikt over choker.JPG

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (4 timer siden):

Det fine med kaliber 16/70 er at det finnes kun en standard. Du kan alså skyte alt av kal 16 patroner i denne. ;-) Du kan også skyte alt av nyere  stålammunisjon i din Buhag- uansett trangboring- da all stålammunisjonen er laget etter denne stansdarden. Men som Sølvrev sier, det kan være lurt å brotsje opp løpene om du har full trangboring- om du skal skyte nyere ammunisjon. Jeg brotsjet nylig opp et våpen fra ekstra full til 1/2 og 1/4,  og det kom på kr 750/løp. Plutselig var skuddbildene på ny og hard ammunisjon også rimelig fine i den børsa.Et skyvelære i løpsmunning forteller fakta, se på denne tabellen hva du har.

Oversikt over choker.JPG

Hvis det er sånn at de gjerne har én grunnboring så vil det vel funke å måle munningen bare ja. Da skal jeg prøve på nytt og bruke denne tabellen. Mener å ha lest en gang at munningsdiameteren bare ville angi choken ut i fra den individuelle grunnboringen,  altså grad av trangboring sett opp mot hva løpsdiameteren er. At man måtte måle begge diameterne.
Men du sier altså at jeg også kan skyte alt av stål også i denne? Kammertrykket har jeg skjønt skal være innafor, men at det var litt risikabelt hvis det var trangere enn 1/2 choke?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, HF said:

Men du sier altså at jeg også kan skyte alt av stål også i denne?..

Ja, denne kan du skyte nyere stålammunisjon i uten problemer. Hovedregelen er å lese hva som står på patroneska. Det finnes patroner med grove hagl som ikke bør brukes- også i dette kaliberet.  "Glem" grunnboring og mål munningsdiameter ved interesse- og skyt på papp for å se skuddbildet. En Buhag i kal 16/70 var forøvrig min første hagle. Den fikk jeg i 79, og står femdeles i våpenskapet. Angående stål i eldre hagler så les gjerne denne: 

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Hva den hagla trives med over tid av ammo uten å slite for mye på børse eller skytter er et nesten like viktig poeng som sikkerhetsaspektet. Sideliggere er ikke laget for kraftig stålammo eller kraftig tung ammo. Noe man helt sikkert tilogmed kan finne til kaliber 16. Ingen våpenfabrikant kan helt ta høyde for hva ammoprodusenter finner på i fremtiden. Det samme dilemmaet eksisterte for Buhag i 1955. Som for ei børse produsert i dag. Du finner feksempel lettere tunge 32 gramsladninger i kaliber 20/70 enn 16/70. For ikke å snakke om 30 gransladninger. Men det handler mest om utviklingen i 20 kontra 16. Jeg ville tatt utganspunktet i vekta på hagla di. Og funnet en patron som var balansert etter hva som føles komfortabelt. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (På 20.1.2022 den 15.13):

.Et skyvelære i løpsmunning forteller fakta, se på denne tabellen hva du har.

Oversikt over choker.JPG

Nå har jeg målt med digitalt skyvelære og får i beste fall 16,07 i høyre og 15,92/94 venstre... Det var da veldig trangt hvis den tabeller stemmer og er generell :)  

Link to comment
Share on other sites

Ikke uvanlig nei.Min Buhag enkeltløper fra 50 tallet måler 17,50 i kal 12, der 17,70 er full choke.Så ekstra trang/ full choke på denne også.Så beste er lette ladninger og fiberforladning i orginal stand.Evt kan jo løp åpnes til mer åpen trangboring/choke.

Link to comment
Share on other sites

Har kikka litt på nett etter ammo i 16 for morro skyld nå.Enkelte utsolgt/litt dårlig utvalg nå.Ikke uvanlig etter jakthøsten .Butikkene tar innn/får inn mer når høsten nærmer seg.Så å få tak i ammo i 16 er null stress.Blyfritt alternativ for meg i kaliber 16 er bismuth, da børsa beholdes i orginal stand .Så får man bare godtta korte hold med dette.Men nå er det bly som gjelder så utvalget er bra.

 

Kikker litt på denne nå, litt kraftigere, men med filtforladning.Denne må anskaffes til høsten.

 

https://www.skittjakt.no/rottweil/227133/rottweil-jagd-brown-16-70-31gr-haglepatron-10pk

 

 

Men Rottweil Special 16/67,5 27gram US 5 (3mm) passer bra i min hagle til harejakt.Lurt å teste litt også kjøpe inn flere av en som går godt/passer ditt våpen og din jaktform.

 

 

Finn en god patron for deg og kos deg med jakta.Hva slags jakt skal du bedrive?

Edited by kongle
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

kongle skrev (53 minutter siden):

Finn en god patron for deg og kos deg med jakta.Hva slags jakt skal du bedrive?

Begynner å bli noen år siden jeg var på haglejakt sist, har blitt med hjortejakt de siste åra. Men det er skogsfugl det går i her hjemme egentlig.
Men neste år er ambisjonen å slå til på tilbudet om å bli med på harejakt også, -i tillegg til å støkke litt på fuglen her hjemme.
Jeg tok jegerprøva for 16-17 år siden, og da var det jo selvfølgelig 12/76 o/u man skulle kjøpe (så gjort) og etter hvert ble det 308W med syntetisk stokk til storviltet.
Håper å få brukt bestefatterns sideligger i kal.16 litt nå :)  Pusset og oljet den i kveld, i tillegg til å olje stokken skikkelig. Ble ordentlig fin med trivelig brukspreg! Mye historie i denne tror jeg.. Løpene er blanke og fine, men selvfølgelig litt riper og småsår den siste cm i munningen naturlig nok. 
Har i grunn bestemt meg for å bestille litt forskjellige størrelser av Rotweil Special og Sellior&Bellot Red and Black. Klarer ikke å lese meg til det, men forstod jeg deg riktig at disse hadde filtforladning?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stas med børser som har litt historie med seg.Ja de har filtforladning begge to.Ikke feil å teste plastforladning heller, da våpen er forskjellige.Har brukt og bruker begge deler.Min Buhag kan fort ruste litt etter fuktig vær, så lurt å tørke tørt samt gå over med ei fille med litt våpenolje etter regnværsdager.

Disse børsene er vel heller ikke så glad i «tørre avtrekk» dvs uten klikkpatroner om du skal tørrtrene.Finnes f.eks her

 

https://www.skittjakt.no/a-zoom/153999/a-zoom-klikkpatron-hagle-cal-16-2-pack-for-tørrtrening-uten-skarp-ammunisjon

 

Treningsammunisjon finns, men ofte litt dyrt og dårlig utvalg.Jeg putter ikke i stål i min, med trange løp.Så på leirduer blir det o/u kaliber 12.

 

Edited by kongle
Skriveleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Denne har jeg brukt, men ikke felt vilt. har trua på denne selv med plastforladning.Rimelig også.

https://www.xxl.no/fiocchi-pl-cal-16-4-16-70-16-28-gr-ammunisjon/p/1174625_1_style

 

 

Eley VIP 16/65/67 med fiber er også bra, dessverre er det ingen som har denne inne. Schou har vel slutta med import. Tidligere var denne på 30 gram, den nye versjonen er på 28 gram. https://www.eleyhawkltd.com/game-load/vip-game-16g

 

Synd at det virker som ingen tar den inn akkurat nå...

Link to comment
Share on other sites

@hovdeknuten

 

16/76 finns med i tabellerna och det har gjorts några bössor och ammo har tillverkats, dock dog det när jänkarna spikade sina kalibrar för skeet.  Världen för 16 hade sett helt annorlunda ut annars.  Jag har 4 kal 16  som är 16,8 och en extra pipa som är 16,7   Alla har vart stämplade * Full men har mätt från 1,00 -0,80-0,70 mm 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Et greit alternativ for de med børser i kaliber 16 med full/ekstra full choke kan være denne:

https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/haglepatroner/16/16-70-rottweil-jagd-brown-spreder-30g-no-6-10pk

 

Bestillingsvare, men det tok ikke mange ukene før de dukket opp. Prøvde de litt på papp med en børse med 2x ekstra full choke, meget bra skuddbilder. 🙂De få skuddene som ble brukt på jakt gav 100% uttelling. Kan nå være greit å prøve om en har en gammel Buhag el.

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/21/2022 at 6:31 PM, HF said:

Nå har jeg målt med digitalt skyvelære og får i beste fall 16,07 i høyre og 15,92/94 venstre... Det var da veldig trangt hvis den tabeller stemmer og er generell :)  

Jeg vil tro tabellen stemmer. Min Karl Hauptmann hadde 2x 15.87mm fra fabrikk- og har meget tynne løp- i Bøhler Super Blitz stål. Trodde jeg måtte leve med full trangboring, men etter en prat med Vågsland sendte jeg børsa dit. De åpnet til 1/2 og 1/4. Når jeg måler løpsdiameteren i dag er de ca 16,45mm og 16,65mm- dette stemmer rimelig bra med tabellen. 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Man må ta i beräkningen att om man öppnar en gamla tiders full dvs 1,00mm och tar upp den till 1/4 dvs 0,25 mm då får man en väldigt lång parallelldel, inget som är nån match för en vapensmed värd sitt namn men väldigt sällan nån utför. Det är en av anledningarna till att jag har skaffat egna verktyg för sådana jobb och till både 16 & 12 . 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (På 19.2.2022 den 9.35):

 

Et greit alternativ for de med børser i kaliber 16 med full/ekstra full choke kan være denne:

https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/haglepatroner/16/16-70-rottweil-jagd-brown-spreder-30g-no-6-10pk

 

Bestillingsvare, men det tok ikke mange ukene før de dukket opp. Prøvde de litt på papp med en børse med 2x ekstra full choke, meget bra skuddbilder. 🙂De få skuddene som ble brukt på jakt gav 100% uttelling. Kan nå være greit å prøve om en har en gammel Buhag el.

Ja jeg kikket litt på den og tenkte den måtte være noe å prøve. Sitter litt på gjerdet og venter på at sortimentet i butikkene skal ta seg litt opp. Tenkte å handle litt forskjellig for å teste ut på skive.
I utgangspunktet var det jo aldri meninga at denne hagla skulle brukes noe særlig, men nå har jeg fått så mange innspill på ammunisjonstyper og nysgjerrigheten er vekket, så jeg må bare få testet litt og sett hvordan disse trangboringene fungerer i praksis :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...