Jump to content

Hvor mye er vanlig at børsemaker/ firmaer tar for import av varer?


Epic

Recommended Posts

Fant en stokk som koster 800 dollar = ish 7000 kr.

Frakten tilkommer på ca 1200kr 

Om man da må betale moms så er det jo 8200+mva = 10250 Det jeg stussa over var at jeg da fikk tilbud på stokken på 19999kr. 

Er det vanlig at de dobler prisen eller var den lokale butikken bare veldig dyr?

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (5 timer siden):

Aha. Det kan godt vere. Trur det hadde vore vanskeleg å svelgt ein slik prisøkning. 10000,- for berre å bestille? Trur eg hadde sett meg om etter ein annan stokk.

Ja...

No var dette den lokale våpensjappa, så skal prøve høre med rafdal, hansen, runar osv. Om de tar 2 lapper for jobben går greit da jeg ikke skjønner meg så fryktelig mye på jetcarrier. Men om man må betaler dobbelt pris , vell..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (12 timer siden):

Tja, de som importerer den for deg sitter da med risikoen for at du ombestemmer deg og de brenner inne med varen, de sitter med reklamasjonsansvaret og de skal tjene noen kroner på jobben.

 

Det er vel bare å betale full pris på forskudd?

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på å importere en Mesa Presicion stokk for noen uker siden via Reloading International

 

Kostet $675
De la på $75 på toppen av stokken og $120 + 3% CC fee.

Så en stokk som kostet 675, ble 750 + 120 = $870

+ moms inn til Norge.

870 x 1,25% = $1088

5944kr --> 9581kr

 


McMillan tar $120 for eksport nå.


PSE husker jeg ikke, men er ikke så dyrt.

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (18 timer siden):

Det er vel ikkje vanskelegare en at ein skriv ein avtale/betaler inn ein del av stokkostnaden for å sikre importøren? I alle fall om det er den lokale våpensjappa??

 

Vel å bra å støtt lokalsjappene, men det får då vere måte på grådighet..

 

Sikkert mulig, men en kan ikke i Norge avtale dårligere forbrukervern en det lov og forskrift gir.

 

Bare å importere selv, problemet borte. 

Link to comment
Share on other sites

Noen som har importert stokker eller lignede som vil si hvem de brukte for  gjøre jobben. Nå er sikkert ikke dette noe vanskelig i det heletatt, men har 0 greie på slikt så ønsker heller at noen fikser jobben for meg :) 

At eksempelvis lokale sjappa skal tjene noen kroner er jeg innforstått med, men når jeg betaler stokken på forskudd så ser jeg virkelig ikke hvordan de tørr å komme med slike prisforslag. 

Link to comment
Share on other sites

Epic skrev (19 timer siden):

Om de tar 2 lapper for jobben går greit da jeg ikke skjønner meg så fryktelig mye på jetcarrier. Men om man må betaler dobbelt pris , vell..


Lurer på om du tar den diskusjonen på Klesbutikken..dagligvarebutikken..Vinmonopolet..bilverkstedet osv.. du betaler garantert et tilsvarende påslag og i mange tilfeller enda mere..

 

En butikk/forhandler har X-antall timer til rådighet de kan skape omsetning..  tid er en knapp faktor for de fleste..uansett om en sitter i kassa på Kiwi eller er konsernsjef i Aker.. 


De som tar på seg jobben for å bestille en vare for 20% påslag jobber gratis..

 

Lønn til den ansatt..Husleie..sosiale kostnader..forsikring pluss faktiske medgått timer for arbeidet med å bestille produktet, samt forbrukervern (Norsk).. skal bakes inn.. regnestykket går faktisk ikke opp.. og de taper penger på å involvere seg i jobben med overnevnte betingelser..

 

Tviler sterkt på at du får noen til å gjøre denne jobben for deg under 20K ish.. 

 

Som du sier selv.. du har 0 peiling på dette.. og dette er greit nok.. men om du snur om på det og tenker deg at du bruker X antall timer og har X antall utgifter på dette.. så bruker en tilsvarende antall timer i overtid i egne jobb.. du gjør det du kan og butikk/forhandler bruker tiden på det de kan.. er ikke sikkert differansen er på 10K lenger.. kanskje du tjener på det i stedet..

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring: Og bedrifter som kjøper flere, får som oftest, om ikke alltid, et avslag på varen i tillegg fra produsent.

 

 

 

Epic:

Reloading International eksporterer stokker og våpen fra USA.

 

Ved kjøp direkte fra McMillan så betaler du $120 for eksport.

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

beaker skrev (58 minutter siden):

Det er då ikkje mangel på folk som oppsøker desse forretningane i utlandet for å spare pengar.

 

Du har helt rett i at mange reiser til utlandet.. i 2020 med stengte grenser så økte handelen i Norge i forhold til 2019 med 56 milliarder.. 7.3 % flere ansatte i dagligvarebransjen når grensene var stengt..

 

Hver enkelt ansatt i Norge bidrar med verdiskaping.. så "pisser vi i buksen" når vi selv underminerer våre egen velferdsordning ved å flytte så mange arbeidsplasser og omsetning ut av landet?

 

Det jeg reagerer på er at en ikke har respekt for et foretaks mulighet for å skape vekst.. mangel på forståelse for at de må få betalt for sine tjenester på lik linje som det du og alle andre arbeidstakeren her på berget forventer å få gjennom egen sysselsetting og arbeid..

 

Feks.. maleren som jeg leier til å male huset mitt.. forlanger 650 kr/t pluss mva.. og 220 kr litere med maling.. malingen kan jeg selv kjøpe for 110 kr litere på Obs bygg.. maleren har ansatte.. har lager..må betale lønn..betale forsikringer, pensjon og sosiale utgifter.. han har kjøpt biler og har utgifter med mere.. 

 

Jeg har hypotetisk samme «holdning» som trådstarter så jeg sier at jeg vet at han ikke betaler mere enn kr 230 timen til sine ansatte.. så han kan få lov å legge på 20% på dette.. malingen kan han få lov til å legge på 20% avanse på 110x20% pluss at han kan få tilsvarende påslag etter åpen bok prinsippet for alle andre kostnader knyttet direkte opp i mot arbeid på mitt hus.. hvem hadde betalt hvem i dette tilfellet..om maleren hadde vært så tjukk i huet at han hadde sagt ja?

 

Velger jeg derimot selv å male huset mitt..så bruker jeg av min fritid..min tid sammen med familie..min fritid som jeg kan bruke på mine hobbyer osv.. jeg da betaler 110 kr/litere for maling pluss div materiell.. Noen vil si at kost/nytte verdien tilsier å gjøre jobben selv..andre betaler maleren det han forlanger..og bruker tiden på noe annet..

 

Tar en selv jobben med å importere riflestokken så er det greit nok..da må en gjøre jobben selv og bære kostnadene selv og bruke av egen tid.. samt ta risikoen selv..men om det oppstår feil eller mangler må en ta det opp med produsent over dammen.. om produktet må returneres så er det en selv som må gjøre jobben.. passe på at en ikke må betale momsen to ganger når en mottar et reparert produkt.. tiden går..en går uten stokk.. en får ikke brukt riflen..osv.. 

 

Er det maleren som tjener 230kr/t så utgjør de 10K 43 timer arbeid..  er en like interessert i å bruke av fritiden som en måtte gjort om en skulle importert stokken selv..så kunne en jo brukt tiden på litt overtidsarbeid og halvert antall timer brukt for å anskaffe stokken..

 

Jeg vet ikke hvordan folk verdsetter fritiden sin.. eller hvilken timepris noen setter på den.. min er ganske høy.. så jeg støtter Norske 

børsemakere.. bruker tjenestene de leverer.. så de ikke forsvinner.. de er allerede en utdøende rase.. det samme er fagbutikker innen våpen.. 

 

For jeg regner ikke med at det er XXL som tar på seg jobben med å ta inn en Manners stokk.. G-Sport og Intersport i hvert fall Gresvig (konsern eiet butikker) har kuttet ut våpen i butikk..

 

Om ikke begynner å bruke hodet..så ender vi opp med kjede styrt sortiment.. så da blir det Tikka T3 med zeiss V4/6.. på hele hurven..borte blir engasjement .. kunnskap og bredde.. men..men ..hva gjør vel det.. 

 

Det som er morsom er at det ofte er de samme menneskene som importerer og ordner seg selv..som er de første som syter når utvalget og produktene de trenger, ikke lenger er å finne her på berget..😉

Edited by Sunnmøring
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Er enig i mykje av det du seier. 

 

Men for å vere veldig kjedelig og truleg bryte nokre uskrevne reglar for forum-kutyme... Nemleg halde seg til det trådstartaren tok opp...

 

10000,- påslag for å bestille inn ein stokk som koster 10000,- vert for dumt. Einaste det gjer er å underminere dette som du snakkar så varmt om. Støtte børsemakarar og lokalt næringsliv generelt er vel og bra, men ein eller annan plass må skigarden gå. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For å ta ein tilfeldig stokk til knappe 20000 kr hos Brownells: https://www.brownells.no/BERETTA-SAKO-S-ACTION-HUNTER-STOCK-OEM-WOOD-BROWN-913400244

I utlandet kostar den $1400 https://www.sinclairintl.com/gun-parts-tools-accessories/rifle-parts/stock-parts/rifle-stocks/beretta-sako-s-action-hunter-stock-oem-wood-brown-prod31182.aspx

 

+ 1000 kr i frakt og 25% moms blir det 16-17 norske kilokroner.   Rundt 3000 kroner i påslag.  Men no kan det hende Brownells har meir ekspertise og rutiner på import en den lokale våpenforhandlaren til trådstartar.  (Vi har vel i heile tråden antatt at det er pris for stokken det er snakk om, utan montering/bedding.)

Link to comment
Share on other sites

@beaker nå betaler garantert Brownells mindre for stokken når de handler den direkte med Beretta/SAKO.. slik også Sinclair betaler mindre enn det de har lagt ut stokken for.. vil tro den stokken der koster 7-8K inn til importør.. og både brownells og Sinclair har importør status og handler direkte med produsent internasjonalt.. de får også forsendelsene samlet fra de forskjellige produsentene og samlet distribusjon til de enkelte respektive land..

og dermed sparer de en mengde kostnader og arbeid..feks.. 1000 kunde ordrer kommer som en forsendelse.. ganske smart..de har leverer kostnader knyttet opp i mot import og distribusjon og kan ta like mye eller mere betalt enn fagbutikken.. så jeg tror at de sitter med en betydelig større fortjeneste enn omtalte fagbutikk sitter igjen med.. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Sør-jeger said:

Sunnmøring: Og bedrifter som kjøper flere, får som oftest, om ikke alltid, et avslag på varen i tillegg fra produsent.

 

 

Det tror jeg er en myte som ofte ikke stemmer.

Norske forhandlere har ofte(st) avtaler med en distributør i USA, IKKE individuelle produsenter. Og skal de spesialbestille noe som ikke inngår i avtalen eller distributørens vanlige utvalg, må de ofte/som regel betale veil pris og ofte pluss ett påslag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Cardinal skrev (14 timer siden):

 

Det tror jeg er en myte som ofte ikke stemmer.

Norske forhandlere har ofte(st) avtaler med en distributør i USA, IKKE individuelle produsenter. Og skal de spesialbestille noe som ikke inngår i avtalen eller distributørens vanlige utvalg, må de ofte/som regel betale veil pris og ofte pluss ett påslag.


Jeg var i direkte kontakt med en av de største stokk produsenten i USA og de sa jeg ville få 20% avslag under vanlig "listepris".

 

Og, de fleste stokk produsenten har som regel ikke distributører.. de selger direkte til kunder.
At lovverket i USA krevde en import/eksport bevis, gjorde det mye vanskelig for enkeltpersoner i Norge å kjøpe og det har flere bedrifter i Norge tatt seg godt betalt for.

 

Og å se at noen dobler prisen, er litt uspiselig.

 

 

 

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

Du bekrefter jo bare hva jeg sa. Det er en spesialvare som distributørene ikke normalt fører. Og skal distributøren bestille den, vil prisen for norsk forhandler fort være MSRP + 10-12%. Norske forhandlere gidder ikke forholde seg til ørten forskjellige produsenter i USA.

og har du tenkt på hva frakt og eksportkostnader det vil medføre? De mister muligheten til å samle forsendelsene.

 

Du forventer at en norsk forhandler  skal kontakte Mesa direkte, etablere kundeforhold som forhandler, bestille en stokk, sende penger til USA med det ekstra regnskapet det medfører, få en eksportør til å ta papirarbeidet, og så få sendt den ene stokken over til Norge. Her er det ny fortolling og om ompakking for å sende den til deg.

Dette ekstrarbeidet skal de gjøre for at du skal spare noen kroner og de får noen hundrelapper som skal dekke alt av omkostninger i Norge?

 

De gidder ikke det og det er fullt forstålig.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg importerte noen våpen selv for noen år siden da ingen her ville/kunne levere det jeg ønsket.

Eksportlisens og frakt kom på ca 7000,-

Så kom det noen tollgebyrer og moms tilslutt.

Noe å tenke på før dere fortsetter å mene at norske forhandlere tar seg for mye betalt.

 

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel ikkje ein tråd for sytekoppar som generellt meiner at ALLE norske forhandlarar ALLTID tar seg for mykje betalt??

 

No byrja jo dette som eit konkret eksempel. Stokk som koster 7000,- i statene koster 20000,- ut frå forhandlar i Norge. Spørsmålet frå OP var då om nokon syntes dette var mykje. Eg syntes det er for mykje. 

 

Du @Ster nemner at du importerte nokre våpen for ei tid tilbake, og at det kosta deg 7000,- Kva var totalkostnaden på våpna? Det er jo differensen som er interessant. Om det koster deg 7000,- å importere nokre børser til ein samla verdi av 30-50000 (berre for å ta eit tal) så er jo det noko heilt anna ein om du måtte betalt mellom 70 og 120000,- som er det trådstartaren opplever med denne stokken. Eg skjønar og at dette er eit for enkelt og overdreve reknestykke, men kom igjen...!!

Link to comment
Share on other sites

For min del kjøpte jeg noe som Oslo Skytesenter hadde 18 mnd leveringstid på og som var tilgjengelig for meg i USA.

Kjøpte 2 håndvåpen +noen dubbeditter og sparte nok noen tusen pr våpnen.

Gjorde det fordi alle sa det var umulig/vanskelig i tillegg til at jeg fikk noe jeg ville ha raskt- tok 6 uker totalt.

Hadde OSS kunne levert hadde jeg nok kjøpt der.

Liker å handle i Norge og bevare kompetansen her.

Liker å ha noen å ringe  til for å få support på norsk og i samme tidssone. 

Gjelder alle hobbyene mine.


Å tro at en forhandler fra Norge får kjempe rabatter i USA er nok litt feil.
De kjøper mindre en en liten GunRange der borte.

Lite rabatter å hente, masse arbeid og sterkt forbrukervern i Norge ++ = dyrt i norge

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...