Jump to content

Hylser 6,5 x 55


Gemas

Recommended Posts

Spørsmål til erfarne hjemmeladere. Har tilgjengelig følgende hylser til lading i 6,5 x 55: (stemplet på hylsebunn) Norma 6,5 x 55 SE, Norma 6,5 x 55 (uten SE) og NP 6,5 x 55. Alle er engangsskutt i samme våpen og skal tilbake til samme våpen. Av nysgjerrighet og vitebegjær - noen som kan si noe om hva som er (eventuelle) forskjeller mellom disse?  NP, er det også Norma? 

Link to comment
Share on other sites

Gemas skrev (3 minutter siden):

Spørsmål til erfarne hjemmeladere. Har tilgjengelig følgende hylser til lading i 6,5 x 55: (stemplet på hylsebunn) Norma 6,5 x 55 SE, Norma 6,5 x 55 (uten SE) og NP 6,5 x 55. Alle er engangsskutt i samme våpen og skal tilbake til samme våpen. Av nysgjerrighet og vitebegjær - noen som kan si noe om hva som er (eventuelle) forskjeller mellom disse?  NP, er det også Norma? 

Det er ingen forskjell av betydning. Jeg kjører alle tre "sortene" i en haug. Tror det er noen Lapua også inni der, uten at det gjør noen som helst forskjell.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker og alle Norma hylsene om værandre til baneskyting de er like. Lapula og Rausoss hylsene er litt tyngre og de holder jeg derfor adskilt fra Norma hylsene og bruker til felt. Men i praksis har det neppe noen betydning etter det jeg har sett når jeg har jort noen små tester på det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 6,5x55 med hylser fra Norma, Winchester, FC (Federal), Lapua, Partizan og Sellier&Bellot. Men unntak av sistnevnte som har litt trange hettelommer, merker jeg ingen forskjell på normale ladninger til jakt og trening. Jeg har kronografert ladninger med Norma-, Federal- og Lapua-hylser, og finner heller ikke noen signifikant forskjell i hastighet med samme kule.

Edited by Sølvrev
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...